TAYSiin IVF:ään menijät/olevat?
Heips,
Viidennen epäonnisen IUIn jälkeen suuntaamme TAYSissa rankempiin hoitoihin. Neljännen IUIn aikana (lokakuussa) gyne laittoi meidät jonoon. Viidennen inssin (marraskuussa) nollaultrassa gyne (sijainen kylläkin) sanoi, että meille on jo jokin viikko tiedossa IVF:ää varten, mutta tuota viikkoa hän ei sillä hetkellä pystynyt sanomaan. Jälkeenpäin hokasin, että en edes tiedä, mistä oli kyse, suunnittelukäynnistäkö? Tämä sijainen kehotti kysymään itse inssipäivänä omalta gyneltä tuota viikkoa. Näin tein, mutta gyne neuvoi kysymään asiaa häneltä uudestaa vasta sitten, kun selviää onko 5. inssikin nega. Näin oli, soitin klinikalle negauutisen mutta hoitaja välitti tiedon, että vasta viikolla 51 voi soitella ja kysellä ensi vuoden IVF-aikatauluista. Kuulemma gyne ei nyt voi tietää vielä mitään ensi vuodesta. What the ..... ? Miksiköhän ensin annetaan ymmärtää, että meidän IVF-aikataulusta on jo tietoa ja sitten ei?
Miten te, jotka olette menossa ensi keväänä TAYSiin IVFään, olette saaneet tarkemman tiedon aikataulustanne? Muistelisin, että loka-marraskuun inssipinoissa ainakin joku tiesi jo. Muutenkin mietin tuota jonosysteemiä...onko jonotusaika kaikille sama vai pääsevätkö jotkut jonon ohitse tietyillä kriteereillä? Ymmärtääkseni jono on nyt n. 6 kk, onko joku selvinnyt lyhyemmällä?
Olen melko pettynyt TAYSin toimintaan....ensin tiedetään aikataulut ja sitten ei. Onhan mahdollista että kyseessä on sekaannus, mutta silti...
Kiitoksia jos vastaatte!
Kommentit (18)
Kiitos nopeasta vastauksesta. Kiva kuulla, että jonotus voi mennä mutkattomastikin. Onnea teille kolmanteen IVF:ään! Onko se muuten viimeinen julkisen tarjoama?
Ei kai tässä muu auta, kuin odotella sinne viikkoon 51 asti. Suurin ihmetyksen aihe edelleen on se, miksi toiset tuntuvat (ainakin sen käsityksen olen saanut) tietävän ensi vuoden aikataulut ja minulle sanotaan, että kuule kun mitään ensi vuodesta ei voi tietää. Epätasa-arvoista sanon minä!!
On kyllä kerrassaan omituista, että aikoja ei muka vielä tiedetä ensi vuodelle. Mulla on kahdesti osunut uusi hoitoaika seuraavan vuoden puolelle ja olen silti saanut tiedon hoitoviikosta heti. Omituista...
Joo, kolmas on tosiaan viimeinen hoitokerta mikä saadaan julkisella puolella. Jos sekään ei tuota tulosta, on vaan ryhdyttävä keräämään enemmän rahaa sukanvarteen, jotta päästään yksityiselle hoitoihin.
Odottelehan maltilla tietoa hoitoviikostanne, pääasia että olette jonossa:)
Moi!
Valitettavasti hieman eritavallakin voi mennä tays:ssa tuo koeputkeen pääsy. Me jonotimme itse 9kk koeputkeen. Matkan varrella aika muuttui moneen kertaan. Alunperin näytti siltä että olisimme jonottaneet 10kk. Kertaakaan meiltä ei ole kysytty haluammeko edes mitään hoitoja. Tosin vastaus taisi olla päivänselvä!
Hoitomme päättyi negaan. Meidät laitettiin nyt uuteen jonoon ja kerrottiin uuden hoidon olevan toukokuussa tai joskus loppukeväästä. Se tarkoittaa että selviämme nyt 6kuukauden jonotuksella. Jonon ohi emme siis ainakaan pääse, vaikka meillä nimenomaan ainoa vaihtoehto on ICSI.
Mulla oli siellä vkolla 45 passin ultra ja kyselin jo silloin aikataulua, jos menee pieleen: " kyllä se menee tuonne huhtikuulle" . Ihmettelin sitten, että kun mulla on toi endokin... Sitten sain heti suunnitteluajan vkolle 51 ja alkuvuodesta heti 2. ivf. Passiin ei tosiaan päästy, kun alkiot ei kestäny sulatusta :(
Eli ilmeisesti siellä pidetään varaa munlaisille aikapommeille, mikä vois ehkä selittää tommosen kohtelun? Mulla siis uusinut endo, avoleikkaus 04 ja tähystys kesäkuussa 06. Mut siirrettiin vauhdilla jorvista/naistenklinikalta taysiin kun muutin, ajan sain parissa kuukaudessa papereiden siirrosta. Tosin oli jo möykky vasemmassa munasarjassa. Sitten se olikin alkanut taas kasvaa ja tähystykseen pääsin vajaassa kahdessa kuukaudessa, sitten kaksi endon kuivattelupiikkiä neljän viikon välein. Ivf aloitettiin sitten heinäkuun lopussa vkolla 30, kun sanoin lääkärin pohtiessa jotain vkoa 42, että mua ei haittaa nopea toiminta, ja kuivattelupiikin (=estolääkitys) vaikutusta oli sopivasti pari viikkoa jäljellä...
Sori pitkä sepustus, mutta ehkä tälläset tapaukset tosiaan sekottaa pakkaa siellä, en tiiä. Ihmettelen vaan jos kerran uusia veronmaksajia kipeesti tarvitaan, että miten helvetissä ihmisiä kiusataan älyttömän pitkiä aikoja. Enkä itteeni ihan osaa onnekkaana pitää ton endoni kaa, vaikka nopsempaa hoidot meneekin...
Jaksuhaleja vaan hirmusesti kaikille!!
Silmät ristissä Katijo
Olimme aikanaan hoidoissa reilu 2v sitten, jolloin ensimmäinen hoito tehtiin 2kk odotusajalla, sen jälkeen epäonnistunut pas heti kesätauon jälkeen, jonka jälkeen 2kk odotusta ja uusi IVF. Mulla kanssa aika paha endometrioosi vauhditti ehkä hoitoonpääsyä. Mutta tämä tosiaan parisen vuotta sitten, tän hetken tilanteesta en tiedä.
Baby, IVF-poika 1v 4kk ja luomuihme rv 10+4
Mehän piinailtiin jorner samassa lokakuun inssi pinossa muistaakseni?
Meillä se oli 3. ja viimeinen inssi ja samana päivänä kun soitin negasta, sain tietää että ivf:n punktiota suunnitellaan vko:lle 21 ja pitäisi ottaa yhteyttä kun maaliskuussa alkaa kuukautiset. Ja tämä tapahtui ennen marraskuun puolta väliä.. Mikähän siellä siis nyt mättää?
Näyttää siis siltä, että ne joilla aikapommi tikittää (endo) saattavat päästä nopeammalla jonotusajalla. Minusta tää periaate on kyllä oikein, kiireellisemmät ensin. Me olemme selittämättömiä, mutta eipä iän karttuminen meillekään mitenkään asiaa edesauta.
MINGU: Joo, piinailtiin samassa lokakuun pinossa ja jotain ton tyyppistä kohtelua kun sinä sait, kuvittelin itsellekin. Jokin nyt mättää...Kellä lääkärillä muuten käyt, mä käyn HT:llä. Hänellehän on lähiaikoina tullut uusi hoitaja joka ei ihan aina ole mun mielestä ollut kärryillä....Siis mukava ihminen, mutta ei läheskään niin kokenut kun edellinen hoitsu. Johtuiskohan jotenkin siitäkin, että hän ei osaa katsoo varauksia tms.... En tiedä.
Mulle on loppujenlopuksi ihan sama, päästäänkö hoitoihin vk 15 vai 30, mutta lääkkeet haluan ostaa tämän vuoden puolella koska olemme melkein lääkekatossa. Niin että jos viikolla 51 vielä väittävät, että aikataulusta ei tiedä yhtään, kinuan ainaakin reseptit, niin että niiden on paree tietää ainakin se onko meillä pitkän vai lyhyen kaavan hoito.
Jaksamista kaikille ivf/icsi -hoidoissa kävijöille!
Mulla on sama lääkäri ja olen myös huomannut tästä uudesta hoitajasta ettei ole oikein vielä perillä asioista. Lisäksi olen ollut vähän pettynyt, kun hän on aina niin kiireinen. " vanhalla" hoitajalla oli aina aikaa kysellä mitä kuuluu ja miten jaksaa tämän kaiken kanssa ja muutenkin oli todella empaattinen vaikka varmasti oli hänkin kiireinen. Tämä uusi vaan säntäilee paikasta toiseen ja hoitaa jo seuraavan potilaan asioita kun olet vielä itse sisällä vastaanotto huoneessa :( No, 11.12. on aika vl:n klinikalle, toivottavasti maksava asiakas saa parempaa kohtelua...
Heippa. Olen vasta jonoon menossa ja olen ymmartanyt laakareiden puheista etta vaikka jonoon mennaan ikaan kuin jarjestyksessa niin ika ja lapsettomuuden syy vaikuttaa hoitoon paasyn nopeuteen. Itsellani ika alkaa tikittamaan ja minulla on taysi lapsettomuus siis minulla ei ole lainkaan omia munasoluja joten laakarini epaili etta tulen olemaan jonon alkupaassa vain siita syysta etta lapsettomuuteni syy tiedetaan varmasti ja lapsettomuuteen on taysi este.
Silti nama jonot on epareiluja useimmille meista. Mutta yritetaan silti rakkaat ystavat ajatella positiivisesti siita plussasta jonka me TULEMME saamaan.
Tsemppia kaikille hoitoihin ja nahdaan sitten synnyttaneiden osastolla.
Mä olen ihan tyytyväinen taysin jonoihin. Meille tehtiin neljäs ja viimeinen inssi toukokuun lopussa, kesäkuulla kun soitin nega tulosta sain ivf suunnitteluajan marraskuun puolivälille. Tuolla suunnittelukäynnillä lääkäri puhui jostakin vuodenvaihteessa voimaan astuvasta hedelmöityshoitoja koskevasta EU:n aiheuttamasta lakimuutoksesta, se saattaa aiheuttaa toimintakatkoksen labraan. Eli jos labra ei ole saanut asioita kuntoon tulee toimintaan katkos vuodenvaihteessa, ja sehän taas tietää hoitojen siirtymistä. Meille luvattiin, että jos katkosta ei tule ivf toteutuu tammikuun lopulla ja jos taas katkos tulee niin ivf:ään päästään kevään aikana.
Tänään pitäisi soittaa ja tiedustella että aloitanko sumuttelut parin päivän päästä. Ei auta muu kuin toivoa, että labrassa on asiat kunnossa ja hoito pääse alkuun. Voin tulla ilmoittamaan mikä tilanne taysissa on, kun olen sinne soittanut.
terkuin
Siirisofia
Kiva tietää, että jokin syy sille että gyne ei tuntunut tietävän ensi vuoden aikatauluista löytyi! Eli lakimuutos aiheutti epätietoisuutta. Siirisofia: soititko Taysiin? Tiedätkö jo aikatauluistasi?
Meille kävi tosi hyvin, Taysista sain eilen postitse reseptit ensi vuoden lääkkeisiin ja ohjeen ottaa yhteyttä kun maaliskuun menkat alkaa. Todella hyvää palvelua tämä postitse tiedottaminen! Eipä tarvitse itse soitella enää ja voi hyvillä mielin olla pienellä hoitotauolla kun tietää milloin taas tapah-tuu. Ja tietää senkin, että meillä mennään pitkällä kaavalla kun oli sumureseptikin mukana.
IRAS: Kyselit toisessa ketjussa noista lääkkeiden ostamisesta tämän vuoden puolella. Toivottavasti siis luet tän! Eli reseptit voi saada hyvissä ajoin. Laskin, että näin me säästetään n. 300 eur :)
Hei!
Me mennään sitten taysissa ilmeisesti ihan samalla aikataululla, mäkin sain ohjeeks ottaa yhteyttä kun maaliskuussa alkaa menkat. Ja papereissa luki että punktiota suunnitellaan viikolle 21. Tammikuun kierrosta tosin tehdään mulle ivf väestöliitossa, joten toivottavasti en tarvitsisi sitä taysin aikaa..
Onnea teille tammikuun hoitoon!!! Toivottavasti ei ' tavata' sitten enää myöhemmin TAYSin ivf-hoidoissa :). Hienoa, että tiedät jo punktioviikon. Mulla lapussa vaan luki, että kun maaliskuussa otan yhteyttä, niin punktio siitä sitten n. 7 viikon päästä. Onko teille suunnittella pitkä vai lyhyt kaava TAYSissa? Entä onko ' pelkkä' ivf, vai icsataanko osa? Mulla ei ole vielä näistä paljon käsitystä, että tekeekö TAYS noita ' sekoitushoitoja' , että osa munasoluista icsattaisiin. Mutta pitkä kaava meillä kumminkin :). Oletteko käyneet jo suunnittelukäynnillä? Montako inssiä sulle tehtiinkään? Mulle tehtiin viisi, plus ensin alkuun yksi hoito gonalilla + kotikonstein.
Tulipa kyselypainotteinen viesti :). Hyvää joulunodotusaikaa!
Sorry, olihan tuolla aikaisemminkin jo tuo, että teille tehtiin 3 inssiä. Ok :)
Mulla ei ole vielä mitään käsitystä, miten taysissa edetään. Sillon kun soitin sinne viimesen inssin jälkeen, niin olisin halunnut puhua lääkärin kanssa, mutta hoitaja sanoi ettei nyt ehdi kun on ruuhkaa, mutta lääkäri soittaisi mulle myöhemmin. Sit kuitenkin se hoitaja soitti mulle muutaman tunnin päästä ja käski ottaa yhteyttä maaliskuun menkkojen alkaessa, ivf on suunniteltu toukokuulle. Sit vaan kiitos ja hei, on hiukka kiire.. En siis yhtään tiedä että mennäänkö pitkällä vai lyhyellä kaavalla. Eikös tuota icsi:ä käytetä yleensä jos spermassa(kin) on vikaa? Jos näin on, niin en usko että meillä sitä tehdään, kun sillä puolella kaikki on kunnossa. Väestöliitossa mennään lyhyellä kaavalla, se lääkäri oli sitä mieltä että parempi, kun sivuvaikutukset on huomattavasti pienempiä ja kuitenkin onnistumis% samaa luokkaa.
Hyvää joulun odotusta sulle myös!!
Heippa,
Tays:iin oltaisiin menossa maaliskuussa, eli silloin alkaa tuo koko rumba sumutteineen ja pistoksineen kunhan menkat alkaa ja yritys menee tuonne toukokuulle. Kaikki ihan uutta meille, vähän askarruttaa ja pelottaakin tämä kaikki...
Heippa,
sattuuko viela joku tietamaan millainen tilanne Taysissa on luovutettujen munasolujen saantiin? Kuinka pian paasee? Ma odotan aivan malttamattomana (useamman vuoden kun on jo odottanut hoitoja...) etta saatais vihdoin asiat rullaamaan.
Plussa rikasta uutta vuotta 2007 kaikille!
Wintteri
Hei!
Itselläni takana kaksi IVF-hoitoa Taysissa ja kolmanteen jonotellaan. Mitään ongelmia emme ole jonotussysteemissä huomanneet. Aina edellisen epäonnistuneen hoidon jälkeen meiltä on kysytty, haluammeko jatkaa hoitoja. Tämä on ollut usein niin, että olen soittanut polille hoitajalle neg. raskaustestin jälkeen tai menkkojen alettua. Hän on sanonut laittavansa meidät uuteen jonoon. Seuraavalla käynnillä meille on ilmoitettu uusi IVF ajankohta. Jono on ollut keskimäärin 4-5 kk. En tiedä tuoko vuoden vaihde sitten jotain erityistä jonotukseen tai pääseekö jonon ohi joillain ns. erityiskriteereillä.
Toivottavasti saat pian tiedon tulevsta hoidosta!