Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trauman vaikutus seksuaali-identiteettiin

Vierailija
26.03.2023 |

Aikani kuluksi googlettelin aiheesta, mutta hakutuloksissa käsiteltiin vain seksuaalisen hyväksikäytön tai raiskauksen aiheuttamia traumoja.

Itselläni ei ole tälläistä taustaa, tai siis yksi tapahtuma on, mutta se tapahtui vasta sen jälkeen kun "muut traumat" olivat alkaneet vaikuttamaan seksuaali-identiteettiin.

Olen kokenut lapsuudessani perheväkivaltaa, niin fyysistä kuin psyykkistä, paljon hylkäämiskokemuksia, koulukiusaamista ja paljon näihin liittyviä asioita. Mitään seksuaalista väkivaltaa ei ollut, ennenkuin opiskeluaikoina asuntolan kämppikset kävivät kimppuuni. Muutama vuosi tämän jälkeen tapailin erästä miestä, mutta seksi ei onnistunut. Koin lähes pakokauhuun liittyviä tunteita ja en kertaikaikkiaan pystynyt siihen. Suhde ei koskaan siis kehittynyt vakavaksi ja tämän jälkeen olenkin ollut yksin, toki sitä parisuhdetta haikaillen ja koin myös häpeää siitä, että olin kokematon kun koko muu maailma pyöri seksin ympärillä.

Nyt olen keski-ikäinen, ja ihan vastikään lopulta hyväksynyt sen että parisuhde tai seksi ei ikinä tule olemaan oma juttuni. Estyneisyys on niin paha, että mielummin riistäisin oman henkeni kuin antaisin kenenkään enää kajota minuun (viitaten nyt tuohon opiskeluajan tapahtumaan). Pohdin vain, että mistä tulee näin iso reaktio seksuaalisuuden puolella vaikka traumani eivät alunalkaen liittyneet seksuaaliseen hyväksikäyttöön? Minulle on täysin mahdoton ajatus että olisin ikinä voinut edes harkita äitiyttä ja ne kaipuut parisuhteeseenkin olivat epärealistisia itsensä hakemista. En tiedä voiko kukaan samaistua tähän, kun omissa silmissäni ne raiskauksen kokeneet - pahimmillaan jopa lapsuudessa - ovat kykeneviä normaaliin seksielämään ja ovat todella vahvoja ihmisiä. Miksi minä en pääse yli omasta taakastani vaan koko maailma on minulle hälytystilassa koskien intiimiasioita?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oman kokemukseni perusteella veikkaisin, että sinua tosissaan on s-hyväksikäytetty tai raiskattu lapsena rai nuorena, tai sitten olet nähnyt niin tapahtuvan toiselle, mutta mielesi on pyyhkinyt sen. Ellei ole jotain äärimmäisen seksuaalikielteistä hihhulikasvatusta.

Koko sisarussarjani joutui kärsimään aika törkeästä insestistä ja yksi meistä on aikuisena seksuaalisesti äärimmäisen estoinen.

Vierailija
2/6 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oman kokemukseni perusteella veikkaisin, että sinua tosissaan on s-hyväksikäytetty tai raiskattu lapsena rai nuorena, tai sitten olet nähnyt niin tapahtuvan toiselle, mutta mielesi on pyyhkinyt sen. Ellei ole jotain äärimmäisen seksuaalikielteistä hihhulikasvatusta.

Koko sisarussarjani joutui kärsimään aika törkeästä insestistä ja yksi meistä on aikuisena seksuaalisesti äärimmäisen estoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma aiheuttaa turvattomuuden ja sulkeutumisen kehon tasolla. Mitä nuorempana tällaisia kokemuksia on ollut (esikielellisellä aikakaudella), sitä vaikeampi on traumasta kehkeytyy ja käy helposti niin, että uudet traumat syventävät alkuperäistä, kokemusperäistä tietoa siitä, että maailmalta ja muilta ihmisiltä on suojauduttava. Myös persoonallisuudenpiirteillä on merkitystä. Jo vauvana toiset meistä ovat herkempiä ja helpommin häiriintyviä. 

Lapsena nähty perheväkivalta (vaikka se ei kohdistuisi itseen) on vakava trauma, sitä ei kannata vähätellä. Toivottavasti olet saanut asiantuntevaa traumaterapiaa, johon kuuluisi kehon automatisoituihin reaktioihin perehtyminen. 

Vierailija
4/6 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli estoinen, kun edellisessä parisuhteessa mies käytti minua seksuaalisesti hyväkseen. En ole vielä tehnyt rikosilmoitusta,koska se on henkisesti niin raskas asia. Mutta en haluaisi päästää häntä kuin koiraa veräjästä, eli saatanpa sen vielä tehdä. 

Toinen juttu on sitten se, että nyt tuntuu, ettei enää koskaan pysty luottamaan miehiin niin paljon, että pystyisi harrastamaan seksiä. 

Vierailija
6/6 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siin tarvi olla mitään hyväkskäyttöä. Vaan se voi tulla esim siitä hylkäämisen aiheuttamasta traumasta. 

Tietyt tunteet ja tilanteet tuovat traumoja aina pinnalle. Sellasia mitä me ei välttämättä muuten edes tiedostettaisi. 

Uusi trauma voi myös tuoda pinnalle 10 vanhaa käsittelemätöntä traumaa. 

Ne on ne tunneskaalat mitkä tuo niitä esille, mitkä ovat yhteydessä näihin trauma-tapahtumiin. 

Ihminen joka on esim kokenut ensirakkauden todella vahvana ja eronnut tästä rakkaudesta, saattaa kokea koko elämänsä uudestaan ja uudestaan sitä samaa traumaa ainakun hänellä menee joku ihmissuhde poikki. Se tulee tavallaan AINA uudestaan pinnalle. Mikä tottakai tuo tuskaa mukanaan. 

Sen takia ne olisi hyvä tiedosta aina kun jotain sattuu, jotta sen asian saa käsiteltyä samantien pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi