Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison masennus

Vierailija
25.03.2023 |

Puolisolla diagnosoitu masennus ja itsellä tosi avuton olo. Miten voisin auttaa toista parhaiten? Yritän tällä hetkellä ottaa enimmän vastuun kotihommista, annan tilaa ja omaa rauhaa, kannustan kun jaksaa touhuilla esim. harrastuksen parissa. Yhdessä käydään ulkoilemassa ja pyrin huolehtimaan että syö terveellisesti ja saa jotenkin nukuttua. Kysyn päivittäin miten voi ja osoitan läheisyyttä. Ehdotan välillä jotain tekemistä esim. saunomista, leffan katselua tai jossain käymistä mutta en uskalla liikaa tuputtaa ettei ahdistu tai stressaannu siitä. Mitä muuta voisin tehdä auttaakseni häntä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitään. Masennus voi kestää vuosikymmeniä.

Vierailija
2/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluais tuollaistakaan vastausta hyväksyä. Tiedän, etten voi toista ihmistä parantaa mutta haluan tehdä parhaani näyttääkseni hänelle että hän on tärkeä ja rakastettu ja että hänellä säilyisi edes pieni toivon kipinä paremmasta huomisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluais tuollaistakaan vastausta hyväksyä. Tiedän, etten voi toista ihmistä parantaa mutta haluan tehdä parhaani näyttääkseni hänelle että hän on tärkeä ja rakastettu ja että hänellä säilyisi edes pieni toivon kipinä paremmasta huomisesta.

Mun äitini oli masentunut yli neljäkymmentä vuotta. Sai terapiaa, lääkkeitä ja isäni tuen. Mikään ei vaan auttanut. Aina toivoin että olisivat eronneet, koska masentuneen äidin kanssa oli vaikea olla. Eivät koskaan eronneet. Jos teillä ap on lapsia ,niin ajattele heidänkin parasta.

Vierailija
4/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä teet jo rakkauden tekoja ja puolisosi varmasti arvostaa sitä kovasti. Itse parikymmentä vuotta masentuneena välillä vakavasti ja välillä paremmassa kunnossa haluaisin antaa sinulle toivoa, mutta voihan olla, että miehesi paraneekin siitä vastoin kaikkia odotuksia.

Yleensä terve puoliso kyllästyy ennenpitkään tilanteeseen ja häipyy etsimään uutta onnea. Tilanne on vaativa molemmille osapuolille.

Kaikkea hyvää sinulle ja voimia!

Vierailija
5/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä passivoi, älä tee puolesta. Ei se niin mene, että masentuneelle elämä siloitellaan valmiiksi.

Pahimmillaan koko elämänne on toisen varassa töiden ja talouden suhteen ja masentunut imee puolison kuiviin kaikin tavoin.

Vierailija
6/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia meillä eikä tarkoitukseni ole passivoida vaan auttaa akuutimman vaiheen yli. Yritän pitää itsestäni ja omasta jaksamisesta huolta parhaani mukaan.

Kommenttien yleissävy yllätti mut, tuli sellainen olo että pitäis melkein heti heittää hanskat tiskiin kun tällainen diagnoosi on nyt ja että paraneminen olisi jotenkin epätodennäköistä.

Vierailija
7/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt masentuneen ihmisen puolisona yli kymmenen vuotta. Helppoa ei ole ollut, välillä todella vaikeaa, mutta silti olen uudelleen ja uudelleen päättänyt jäädä hänen rinnalleen. Vaikka masennus on vaikuttanut elämäämme merkittävästi on puolisoni silti paljon muutakin kuin masennuksensa. Olen hyväksynyt että masennus ei todennäköisesti kokonaan poistu elämästämme koskaan. Lähes jokaisella ihmisellä on jokin riippa kannettavanaan, minun puolisollani se sattuu olemaan masennus, ja minä olen sen hyväksynyt.

Ainoa neuvo mitä minun tekee mieli sinulle antaa on että pidä huoli itsestäsi. Masentuneen läheisillä on suurentunut riski sairastua myös itse. On todella raskasta seurata vieressä kun rakas ihminen voi huonosti. Siispä on tärkeää ottaa aikaa itselle, tehdä omaa jaksamista tukevia ja itselle nautintoa tuottavia asioita. Se että sinä jaksat auttaa myös puolisoasi jaksamaan.

Vierailija
8/8 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut taas jätti masentunut kumppani. Olisin halunnut olla hänen tukena mutta hän ajoi minut pois. Halusi väkisin päättää suhteen.

Luin netistä noita juttuja jossa puolisi voi olla masentunut 10 vuottakin, rankkoja tarinoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän