Opintolainan lyhennysvapaa ja Kelan korkotuki
Kuten kaikkien muidenkin lainojen, myös opintolainan korot on nousseet. Enää ei todellakaan voi puhua ilmaisesta rahasta. Kaduttaa, että menin koko lainaa ylipäätään aikoinaan ottamaan.
Olen sitä nyt muutaman vuoden lyhennellyt, vaikka talous ollut tiukoilla. Lyhennysvapaata en ole vielä kertaakaan hakenut. Huomasin myös, että Kelalta on pienituloisen mahdollista hakea tukea lainan korkoihin. Ajattelin, että haen lyhennysvapaata nyt kun korot on tosi kovat, aikomuksena säästyä niitä maksamasta, mutta luin sitten pankin ohjeesta, että lainan korkoja pitää silti maksaa joka kuukausi, vaikka sitä ei edes lyhentäisi.
Onko kukaan täällä pitänyt lyhennysvapaata, tai saanut tuota Kelan tukea korkoihin? Mikä on teistä fiksuinta tässä tilanteessa?
Kommentit (9)
Lyhennysvapaata saa yleensä 6-12kk kerta.
Katsoin just oman lainani euriborin olevan 0,40. Kyllä mä tuon lasken edelleen ns. ilmaiseksi lainaksi, enkä todellakaan käyttäisi lyhennysvapaata. Lasketuta itsellesi sopiva kiinteä kuukausierä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin just oman lainani euriborin olevan 0,40. Kyllä mä tuon lasken edelleen ns. ilmaiseksi lainaksi, enkä todellakaan käyttäisi lyhennysvapaata. Lasketuta itsellesi sopiva kiinteä kuukausierä.
Katsoitko korontarkastupäivän myös? Lukemasta päätellen (12 kk euribor oli tuolla tasolla noin vuosi sitten) se kolkutteleen nurkan takana ja viitekorkosi pomsahtaa neljän tienoille (plus marginaali joka on yleisesti 0,50%).
Se siitä ilmaisesta rahasta.
Mikä ***tu siinä on että veronmaksajien pitää tukea toisten ihmisten velkaantumistakin jollain ***tanan korkotuilla?
Itsellä tavoitteena maksaa pois mahdollisimman pian kunhan saan työn ja säännölliset tulot.
Edelleen opintolainan korkoineen saa anteeksi, jos elämässä kaikki ei mene hyvin. Kriteerirt on kaikille samat.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen opintolainan korkoineen saa anteeksi, jos elämässä kaikki ei mene hyvin. Kriteerirt on kaikille samat.
Juu uskotaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu uskotaan....
Saa sen, 5 vuotta vähintään työkyvyttömänä ja vaikeat taloudelliset olot.
Up kellään kokemuksia?