Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan tiedusteluun vastaaminen, entä jos en vastaa, niin kuinka Kela päättää? Kysyvät oleskelustani ulkomailla

Vierailija
20.03.2023 |

Miten Kela tulkitsee, eikö heillä ole näyttövelvollisuus? Jos olen hiljaa, niin eivät tee johtopäätöksiä vastoin etuani?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hiljaa, et saa tukia, koska et ole antanut riittävästi tietoja asian ratkaisemiseksi. Tämä on hyvin yksinkertainen ja aina käytössä oleva käytäntö. 

Vierailija
2/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä näyttövelvollisuutta Kelalla olisi? Jos olet oleskellut ulkomailla, sinä olet se, jolla on näyttövelvollisuus syistä, joiden takia olet siellä ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Kelan ohjeet ulkomailla olosta Kelan sivuilta.

Vierailija
4/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin päättää sinun vahingoksi.

Vierailija
5/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela kysyy kuinka paljon olen ollut ulkomailla ja viittaa ettei ole oikeutta tukiin jos on liian paljon. Minulla on pieni asumistuki ollut. 

En edes muista paljonko olen ollut mutta ajattelin kertoa että lyhyet pätkät.

Vierailija
6/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet hiljaa, et saa tukia, koska et ole antanut riittävästi tietoja asian ratkaisemiseksi. Tämä on hyvin yksinkertainen ja aina käytössä oleva käytäntö. 

Mutta tuskin poistavat asumistukea, jos jää epäselväksi paljonko olen ollut ulkomailla, tai vastaan että olen vain käynyt pätkissä, en ole hakemassa muita tukia

Vierailija
7/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela kysyy kuinka paljon olen ollut ulkomailla ja viittaa ettei ole oikeutta tukiin jos on liian paljon. Minulla on pieni asumistuki ollut. 

En edes muista paljonko olen ollut mutta ajattelin kertoa että lyhyet pätkät.

Ei Kela noin epämääräisiä selityksiä niele. Pitää olla tarkata tiedot tai tuet menee. Miten on mahdollista, ettet muista kuinka paljon olet viimeisen vuoden aikana ollut ulkomailla? Asumistuen tarkastushan tehdään kerran vuodessa. 

Vierailija
8/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuskin poistavat asumistukea, jos jää epäselväksi paljonko olen ollut ulkomailla, tai vastaan että olen vain käynyt pätkissä, en ole hakemassa muita tukia

Todellakin poistavat, jos mitään jää epäselväksi. Kela toimii vain annettujen tietojen pohjalta. Jos mikään asia jää epäselväksi, tukia ei tipu. 

Vierailija
9/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kuuliainen maaorjan mentaliteetilla varustettu suomiorja edes vastaa rehellisesti tuollaiseen kyselyyn. Jos tiliotteelta ei käy ilmi mitään ostoja tai nostoja ulkomailla, miksi helvetissä kertoisit heille totuuden?

Sanot vaan että et ole ollut ulkomailla ja piste. Sanot että oleskelit esim. kadulla tai tuttavien nurkissa, ei sitä voi todistaa.

Vierailija
10/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain kuuliainen maaorjan mentaliteetilla varustettu suomiorja edes vastaa rehellisesti tuollaiseen kyselyyn. Jos tiliotteelta ei käy ilmi mitään ostoja tai nostoja ulkomailla, miksi helvetissä kertoisit heille totuuden?

Sanot vaan että et ole ollut ulkomailla ja piste. Sanot että oleskelit esim. kadulla tai tuttavien nurkissa, ei sitä voi todistaa.

Sitten voikin sanoa samalla hyvästit asumistuelle. 

Vierailija
11/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutta eri tukiin eri tavoin.

Pitkä pätkä pois Suomesta niin et ole välttämättä enää vakuutettu eli Suomen sosiaaliturvaan kuuluva eikä silloin voi saada etuuksia.

Lyhyempi aika ulkomailla ei vie vakuuttamistasi Suomessa pois, jolloin olet oikeutettu ainakin joihinkin etuuksiin jonkin aikaa. Esim. yleistä asumistukea voi saada vielä 3kk tyhjään asuntoon ulkomailla ollessa jos on kustannuksia Suomen asunnosta.

Nyt siis vastamaan Kelan kyselyyn. Muuten menetät automatik kaiken. Vastaamalla rehellisesti poissaolon aikasi voitat aikaa, ellet muuta.

Vierailija
12/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voisi vastata rehellisesti? Jos et ole nostanut tukia perusteettomasti, ei sinulla ole mitään salattavaa. Kuulostaa, että olet syyllistynyt petokseen ja nyt yrität peitellä jälkiä leikkimällä muistamatonta. Se ei ole hyvä asia. 

Vierailija
13/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista konna AP, että kela saa tiedot pankeista, toivottavasti, et ole käyttänyt korttia buhahahaaa

Vierailija
14/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ne edes tietää että olet (ollut) ulkomailla? Amatööri.

Sun pitää ilmoittaa selvästi alle 6kk olet ollut ulkomailla, muuten rapsahtaa rikossyytteet, tuomio ja takaisinperintä. Sitten sä varmaan joudut ulosottoon. Jos kela ei tiedä kuinka kauan olet ulkomailla ollut, niin kirjoitat heille että yhteensä noin 3 viikkoa, vaikkapa. Laita siihen myös syyksi että olet hakenut töitä ulkomaisista firmoista, ja tarkenna vaikka vähäsen "sellaisista firmoista joissa voit käyttää suomenkielen taitoasi hyödyksesi". Mutta vielä et ole päässyt haastatteluiden ensimmäisistä vaiheista jatkoon.

Vierailija
15/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tiedusteluihin pitää aina reagoida, ei muutu paremmaksi olemalla hiljaa. 

Vierailija
16/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen kysymys, tai asenne kysyjällä.

Sinähän tässä olet se, joka on jotain ( eli rahaa) vailla , niin eikös se sinun intressissä tehdä kaikki voitava, että tukia saisit?

Minulla oli sinun tyyppinen asiakas te-toimistossa. Hän kertoi olleensa jokin pätkän töissä. Pyysin saada nähdä tästä työstä työtodistuksen, jotta saataisiin asiakkaalle työttömyyskorvaus oikein maksuun.

No sitä työtodistusta ei ollut ollenkaan, eikä työsopimustakaan. Pyysin semmoisen hankkimaan.

Asiakas kivahti, että hommaa sinä se, sinähän tässä sitä tunnut tarvitsevan!

Joopa joo, eiku ei sittenkään.

Huolellisesti kerroin hänelle, että minulla ei ole tässä pennin latia kiinni, ja tämä tapaaminen voidaan lopettaakin nyt tähän. Sinä teet ihan sen, mitä parhaaksi näet ja minä jatkan tässä näitä muita töitä.

Sanoisin siis kelan kohdalla saman, että jos sinä et vastaa mitään maksajan kyselyihin, niin sitten sen maksamisen voi lopettaa.

Vierailija
17/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallo jalkaan konnalle kirjoitti:

Muista konna AP, että kela saa tiedot pankeista, toivottavasti, et ole käyttänyt korttia buhahahaaa

Höpöhöpö, eivät saa vaan asumistukea varten tuensaajan on itse toimitettava kopio tiliotteistaan kelalle tasaisin väliajoin. Pankkisalaisuus rikotaan vain jos pystytään osoittamaan jonkun toimineen rikollisesti, ei pelkän epäilyksen tai mahdollisuuden vuoksi.

Vierailija
18/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa ne tuet, joihin olet lain mukaan oikeutettu. Siksi se tarvitsee tiedot, joiden perusteella niitä tukia haluat. Jos et anna tietoja, oikeutesi tukiin ei tule näytetyksi, ja niitä ei makseta. Yksinkertaista, eikös olekin?

Vierailija
19/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokasit. Miksi ja miten kela tietää että olet oleskellut ulkomailla? Menitkö itse hölmönä kertomaan?

Vierailija
20/65 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mokasit. Miksi ja miten kela tietää että olet oleskellut ulkomailla? Menitkö itse hölmönä kertomaan?

eri mutta Vastaa AP tähän niin voin ammatti kelakusettajana auttaa sua paremmin.

t. kelakusettaja VPN takana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme