Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä epäasiallisen ja joustamattoman kollegan kanssa?

Vierailija
19.03.2023 |

Olen uusi työntekijä, mutta ammattilainen siinä mitä teen. Uusi lähin kollega vaikuttaa välillä vihaavan mua eikä halua tehdä kanssani yhteistyötä. Syytä en tiedä. Toisinaan on kuitenkin mulle ihan mukavakin. Esihenkilö sanoo että pitää antaa sen juttujen mennä vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, koska "se vaan on sellainen". Olen todella hämmentynyt, koska eihän epäasiallista käytöstä tuolla tavalla voi kuitata. Työ itsessään on unelmatyötäni ja työpaikka myös, eli en haluaisi heti vaihtaa työpaikkaa.

Mitä tuolle kollegalle sanoisin jos se taas hyökkää?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä asiallinen linja.

Vierailija
2/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, esimiehesi kyllä tietää, että on nimenomaan hänen vastuullaan puuttua epäasialliseen käytökseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity työhön

Vierailija
4/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luultavasti sanoisin takaisin. Se on sitten eri asia mihin se johtaisi. En kyllä ala mitään pään aukomista kuuntelemaan.

Vierailija
5/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo epäasiallinen työkaveri. Itse asiassa en ole epäasiallinen lainkaan, kunhan heti huomautan siitä, jos jokin on menossa pieleen. Esimies käski, että älä puutu, anna tehdä tavallaan. Olen opetellut olemaan hiljaa ja siitä seuraa se, että uusi työkaverini tekee virheen toisensa perään. Hänelle harmillista, minusta kummallista, koska jos olisin saanut neuvoa, ei työkaveri olisi jatkuvasti pulassa.

Vierailija
6/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä epäasiallisuus käytännössä ilmenee?

Vierailija
7/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska esihenkilö ei pysty hoitamaan tehtäväänsä, sinun on käännyttävä johtajan puoleen. Mieti kuitenkin ensin, mitä haluat - pyydä lainopillista neuvoa.

Vierailija
8/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo epäasiallinen työkaveri. Itse asiassa en ole epäasiallinen lainkaan, kunhan heti huomautan siitä, jos jokin on menossa pieleen. Esimies käski, että älä puutu, anna tehdä tavallaan. Olen opetellut olemaan hiljaa ja siitä seuraa se, että uusi työkaverini tekee virheen toisensa perään. Hänelle harmillista, minusta kummallista, koska jos olisin saanut neuvoa, ei työkaveri olisi jatkuvasti pulassa.

Tämähän on loistavaa, että voitte täällä nyt sopia asian.

Vierailija
9/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, esimiehesi kyllä tietää, että on nimenomaan hänen vastuullaan puuttua epäasialliseen käytökseen.

Tiedän tämän, mutta hänhän ei saa sitä tietoonsa ellen "kantele" ja haluaisin pystyä jotenkin ratkaisemaan tämän itse. Esihenkilö sanoi kyllä, että jos meno pahenee niin hän kyllä sitten puuttuu tarvittaessa, mutta suositteli vain olla välittämättä. Hämmentävää, että vielä näin keski-iässä joutuu tämmöisiin hiekkalaatikkoleikkeihin. 

-ap

Vierailija
10/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan, tapasi huomauttaa on tyyliä "ÄPPÄPÄÄPÄP! EI NOIN!"

Joo kyllä, se on epäasiallista. Hyvä että pidät suusi kiinni mieluummin.

Vierailija
11/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän liian paksuksi aloittajan satuilu.

Vierailija
12/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä epäasiallisuus käytännössä ilmenee?

Marttyyrimaisena kommentointina suoraan mulle, että miten hän ei voi pitää lomaa kun ei luota että pystyn häntä tuuraamaan jne. Olen ammatillisesti täysin kykenevä häntä tuuraamaan ja ollaan toistemme tuurausparit. Hän ei myöskään suostu tuuraamaan mua, koska minäkään en voi tuurata häntä. 

-ap

Vierailija
13/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se epäasiallinen käytös on? Työsuojeluasia vai sitä että et pidä kollegan äänensävystä?

Vierailija
14/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskity työhön

Näin teenkin, mutta väistämättä joudun olemaan tekemisissä tuon kollegan kanssa välillä. 

-ap

Vierailija
15/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolikolla on aina kaksi puolta:

Jos olet uusi työpaikassasi niin älä nyt heti kuitenkaan rupea korjailemaan mitään

Kolleegasi tekemisiä ja pomolle heti valittamaan.

Anna ajan nyt vähän edes kulua ja tee työsi

Tsemppiä 👍

Vierailija
16/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kokee sinut uhkana omalle asemalleen. Tietää että osaat tai ainakin opit ne hommat. Kannattaa pysyä rauhallisena. Vaikka helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
17/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen olisi pitänyt jo sinulle tulla selväksi että uusi työntekijä on esimiehen kannsa hyvää pataa. Et voi siis tehdä mitään, kun "hän on sellainen :)". Vaihda työpaikkaa. Vinkumalla et saa kuin hankalan ihmisen maineen itse.

Vierailija
18/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän kokee sinut uhkana omalle asemalleen. Tietää että osaat tai ainakin opit ne hommat. Kannattaa pysyä rauhallisena. Vaikka helpommin sanottu kuin tehty.

Tätä olen itsekin miettinyt, että jostain syystä kokee mut uhkana. En vain ymmärrä miksi, koska meille molemmille riittää kyllä töitä. Mulla on tiettyjä pätevyyksiä joita hänellä ei ole, eli olisko syy sitten siinä? Onneksi hyökkäykset on tapahtuneet kirjallisesti joten helpompi pysyä rauhallisena kuin face to face ja miettiä omaa siirtoa. 

-ap

Vierailija
19/19 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on loistavaa, että voitte täällä nyt sopia asian.

Enpä usko, uusi työkaverini haluaa näyttää, että osaa. Hän tekee ylipitkää päivää ja puhuu tekevänsä ylitöitä, mutta meillä tarvitaan erikseen ylityömääräys, jotta saisi lisäpalkkaa. Hän joutuu omalla ajalla setvimään virheensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme