Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pehmeät arvot vs. kovat arvot työelämässä (alan vaihto)

Vierailija
16.03.2023 |

Olen toiminut lähihoitajana useita vuosia ja vaihdoin alaa pari vuotta sitten, työolojen ja palkan takia. Nyt opiskelen tradenomiksi, kaupallista alaa siis. Tradenomina olen haaveillut markkinoinnin ja viestinnän töistä. Laskentatoimi ym. tekninen ei innosta. Nyt olen alkanut kyseenalaistamaan valintaani. Jaksanko todella tehdä "pinnallisten" ja kovien arvojen parissa töitä, jopa loppuelämäni?

Käyn terapiassa ja terapeutti on sanonut, että minulla on hyvin vahva itsetuntemus ja olemme yhdessä pohtineet tulevaisuuttani, joka voisi olla ehkä mielen parissa työskentelyä. Pelkään, että hoitoalan huonot työolot ajoivat minut siistiin sisätyöhön (tradenomiksi), joka ei kuitenkaan ole lopulta itselleni kovinkaan merkityksellistä, motivoivaa eikä arvojeni mukaista.

Olen ymmärtänyt, että minua todella kiehtoo ihmismieli ja ihmisten auttaminen. Voisin keskustella ja analysoida asioita tunteja ja ns. herään henkiin siitä. En kuitenkaan halua enää hoitoalalle. Psykoterapeutti voisi olla yksi vaihtoehto, mutta erittäin kallis ja pitkä polku.

Nyt kysymys kuuluukin: Voiko tradenomina löytää työtä ns. oikeasti pehmeiden arvojen parista? Tai mikä lisäkoulutus olisi kylkeen hyvä, jotta pääsisin tekemään työtä tärkeiden asioiden äärellä? (hyvinvointi, mielenterveys, eläimet jne.)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä unta näe. Nyt on rautakankiaikakausi, hempeilijät, pehmeitä arvoja arvostava laitetaan heti ulos!

Vierailija
2/4 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tradenomi on laaja koulutus. HR-tehtävissä voi tehdä vaikka töitä työhyvinvoinnin kehittämisen ja edistämisen saralla. Jos teet töitä kunnallisella puolella, niin ei siellä kyllä mitään kovia arvoja ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR:stä olen kuullut paljon huonoakin, lähinnä ettei sovi herkälle ja sydämelliselle ihmiselle, koska pitää olla usein se "paha poliisi", irtisanomiset, rekrypaineet, esihenkilön tukeminen ja toisaalta työntekijöiden välissä oleminen. Omaa työyhteisöä ei pakosti ole. 

Vierailija
4/4 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään jakaa ajatuksia/kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi