Mitä kollega tarkoittaa?
Onko kollega mielestäsi ihminen, jolla on sama koulutus ja ammattinimike kuin sinulla vai kuka tahansa ihminen, joka työskentelee samassa työpaikassa?
Jos itse olet töissä esimerkiksi palkanlaskijana, niin ovatko kollegoitasi muut talon palkanlaskijat vai myös se viestintäosaston sihteeri Tiina?
Kommentit (9)
Riippuu työpaikasta. Itse ajattelen oman yksikköni työkaverit kollegoiksi, mutta en välttämättä puhuttelisi kollegana sitä kutoskerroksen palkanlaskijaa.
Hierarkisilla aloilla ollaan tosi tarkkoja tästä, esim. lääkärit eivät puhuttele kollegoiksi muita kuin toisia lääkäreitä - ovat tästä todella tarkkoja ja heidän ammattikunnassaan kollegiaalisuutta korostetaan todella paljon ja sille annetaan iso merkitys. Samoin opettajat ovat vain toistensa kollegoita, eivät taatusti kouluavustajan tai keittäjän.
No kyllä mä itse ainakin käytän kollega-termiä hyvinkin laveasti saman työyhteisön sisällä, vaikka molemmat ei esim. palkanlaskijoita olisikaan. Esimerkkinä vaikka jokin verkostoitumistilaisuus, jossa olisin minä (markkinointipäällikkö) ja samasta firmasta Sanna lakimies, niin saattaisin esittäytyä näin: hei, olen Maija Meikäläinen firmasta X, ja olen täällä kollegani Sanna Teikäläisen kanssa tutustumassa näihin uusiin esiteltyihin teknologioihin läpätilää.
Kollegoita ovat kaikki samassa firmassa työskentelevät. Näin ainakin minun työpaikassani valtion firmassa Saksassa. Kaikki olivat kollegoita siivojasta intendantiin.
Vierailija kirjoitti:
Muut palkanlaskijat.
Tarkennan, että ei tarvitse olla edes samassa työpaikassa.
Jokainen saa käyttää sanaa miten tykkää, mutta se taas on eri asia kuin se, tarkoittaako sana "virallisesti" sitä.
Kollega on samaa työtehtävää hoitava, voi olla vaikka esim. tutkijakollega toisella työnantajalla. Työtoveri taas on samalla työnantajalla, ei välttämättä samassa tehtävässä
Käytän kollegaa sekä saman ammattiryhmän ihmisistä muissa toimipisteissä sekä saman työpaikan toisista työntekijöistä (joskaan en ihan kaikista). Mikäli tehtäväkuva on riittävän samankaltaista, sanon työkaveria kollegaksi. Siivoojaa jne en kutsu täksi. Tosin jos käytän tuota termiä, teen yleensä vielä toisessa lauseessa selväksi mitä tarkoitan jos en puhu saman työpaikan samassa ammatissa työskentelevästä kollegasta.
Kuulun työpaikallani hierarkiassa siihen ns. Ylempään (koulutetumpaan) ammattikuntaan, toki minun yläpuolellani on vielä esimies. Mikäli tällä on vaikutusta.
Muut palkanlaskijat.