Onko kukaan hiivalle allerginen?
Onko kenenkään lapsi hiivalle allerginen? Oletteko huomannut mitään eroa tuoreessa ja kuivahiivassa? Vaikuttaako pakastus tai kuivaus (vrt. hapankorppu/näkkäri)? Tietääkö joku jonkin artikkelin aiheesta?
Kysyn, koska en enää keksi mitään muuta syyllistä. Hapankorppua on syöty pitkään vähäisissä määrin ilman isompia oireita, mutta nyt päiväkodin tuoreet sämpylät epäillyttävät. En haluaisi kieltää näitäkin, kun olen tarkastanut kaiken kolmeen kertaan ja karsinut ruokavalion minimiin.
Olen tosi kiitollinen, jos jollain on jokin vinkki.
Kommentit (3)
Saan kuivahiivasta ja tuorehiivasta nokkosrokkoa, voimakasta punoitusta ja kovaa kutinaa ja joskus se äityy voimakkaaksi astmakohtaukseksi (eli hengitystietin reagoivat). Itse en voi noita hirveästi välttää, koska joudun leipomaan allergisille lapsilleni leivät ja pullat yms.
Hiivauutetta on ainakin joissakin shipseissä, jossakin muuallakin on, mutta en nyt muista niitä. (itse yleensä aina luen tuoteselosteet ennenkuin teen valinnan mitä ostan, mutta siis joissain valmistuotteissa sitä on " mausteena" , joten ei ehkä teille vielä ongelmallinen.) Itse saan hiivauutetta sisältävistä chipseistä/tuotteista nokkosrokot ja kutinat käsiin, sekä korviin ja nieluun ja sitten voi alkaa ahdistaa henkeäkin.
Hiiva-allergia on harvinainen, mutta se on kuitenkin todellinen. (ja eri asia kuin hiivasyndrooma) Allergia- ja astmaliiton sivuilla ruokayliherkkyyksien kohdalla, muistaakseni, oli maininta hiiva-allergiasta, eli tunnistettu ongelma se on, mutta harvinainen ja siksi siitä ei kait tietoa löydykään niin helpolla.
Niin, en saa paistamisen jälkeen oireita hiivasta (kummastakaan), mutta leipoessani saan (kummastakin). Tätä vasten teen yleensä kaikki taikinat nykyisin yleiskoneella ja sämpylätkin nostelen pelkällä lusikalla pellille, ettei iholle joutuisi raakaa taikinaa.
Ei minua haittaa, vaikka kyselet. Jos voin auttaa, niin ilomielin. Mutta sen muistutan, että nämä on vaan omakohtaisia kokemuksiani, joten teillä reagointitapa voi olla erilainen ja voi olla niinkin, että paistamisenkaan jälkeen hiivalla kohotetut eivät sovi. Toivon tietysti, että teilläkin hiiva kävisi paistamisen jälkeen.
Tästä ei nyt välttämättä ole apua teidän tilanteessa, mutta kerron kuitenkin. ;P
Eli olen itse hiivalle allerginen. Kaikkein pahimmat oireet aiheuttaa juuri tuore hiiva iholle joutuessaan, mutta kuivahiivakin aiheuttaa oireita jonkin verran, hitaammin ja lievempiä tosin. Itse kestän hiivaa kunnon nostatuksen ja paistamisen jälkeen, eli voin siis syödä oireetta sämpylöitä yms. Mutta jos jossakin tuotteessa on hiivauutetta, niin saan nokkosrokkoa ja ihottumaa, sekä kamalan korvien ja nielun kutinan ja välillä hengenahdistusta. (vältän kyllä pääsääntöisesti hiivauutetta, mutta välillä käy vahinkoja)
Pakastuksesta ja kuivatuksesta en osaa sanoa valmiissa tuotteissa, mutta tuorehiiva pakastuksen jälkeen aiheuttaa edelleen mulle kyllä oireita.
Kyllä tästä oli apua, kun kukaan ei oikein edes myönnä, että hiivasta voi tulla ihottumaa.
Kerrotko vielä vähän tarkemmin, mitä se hiivauute on ja missä sitä on? Tuorehiivasta saat siis kosketusallergiaa, muttet enää paistamisen jälkeen? Auttako kuivahiivaankin paistaminen? Sitä ei kai raakana olekaan missään.
Sori tämä kysymystulva, mutta en ole todellakaan löytänyt mistään tietoa.