Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammashoidon laatu Suomessa

Vierailija
01.03.2023 |

Kun tilaat putkimiehen tai viet auton korjattavaksi tai melkein mikä tahansa työ, sillä on yleensä jonkinlainen laatutakuu. Sen sijaan esimerkiksi hammashoidon toimenpiteiden osalta asiakkaalla ei ole yleensä mitään mahdollisuuksia varmistua, että toimenpiteet (paikkaus, hammaskiven poisto ym.) on tehty asianmukaisesti ja laadukkaasti. Ei ole myöskään mahdollista ottaa tarkkoja ennen-jälkeen kuvia tai arvioida toimenpiteiden tarkoituksenmukaisuutta. Kukaan ei kerro tai ota vastuuta jos on töpeksitty hoidon aikana.
Oma kokemukseni on, että hammashoidon laatu on tippunut kovasti, mitä mieltä olette?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoidon taso on ollut minulla erinomainen.

Vierailija
2/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat? Joka kerta otetaan bitewing ja muutaman vuoden välein iso kuva ja hml näyttää mitä kuvissa on. Tarjoaa hoitoehdotuksen, jos on jotain hoidettavaa. Voin aina myös kysyä muualta toista mielipidettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuviikosta kävin juuri hammaskiven poistossa , parin viikon päästä hammaslääkäritarkastus. Hyvin toimii ja osaavia tekijöitä.

Vierailija
4/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvää palvelua julkisella puolella. Ainoa minnus pitkistä odotusajoista, mutta tarvittaessa akuuttiajan on saanut samalle päivälle.

Vierailija
5/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovipaikkojen käyttäminen tulisi lopettaa. Ne aiheuttavat paljon ongelmia, eivät pysy kunnolla jne. Minulla on tasan yksi amalgaamipaikka, ja se on pysynyt ongelmitta kaikki nämä vuodet. Muovipaikat on jouduttu kaikki vaihtamaan ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi kunnallisella ei ole tarpeeksi aikaa kovettaa niitä kunnolla, joten lopputulos on...niin. 

Vierailija
6/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut aina hyvää palvelua sekä kunnalliselta että yksityiseltä. Kunnalliselle tosin on hankala päästä ja mitään ylimääräistä eivät tee. 

Kaverille tosin kävi niin, että meni yksityiselle hammaskiven poistoon eivätkä muka pystyneet poistamaan kaikkea vaan sanoivat että täytyy varata toinen aika kahden viikon päähän. Kuulosti rahastukselta.

Vierailija
7/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on sinun ap.kysyä hammaslääkäriltä mikä toimenpide tehdään; mitä hän suosittelee hoidoksi,onko vaihtoehtoista hoitomuotoa ja miksi toimenpide on tarpeellinen tehdä. Saa kysyä, jos ei itse tiedä. Jos koet, että hoito ei ole toteutunut onnistuneesti ja hoitovirhe on tapahtunut, voit ottaa yhteyttä sinua hoitaneeseen tahoon/potilasasiamieheen. Julkisen puolen terveyspalveluista voit mitä todennäköisimmin antaa palautteesi kunnan/kaupungin verkkosivujen kautta.

Muista myös, että päävastuu suusi ennaltaehkäisevästä hoidosta on sinulla itselläsi,eli huolellista hampaiden harjausta aamuin ja illoin fluoritahnalla ja jokapäiväinen hammasvälien puhdistus. Säännöllinen ateriarytmi,xylitol-tuotteiden käyttö jne.Hyvällä omahoidolla säästät myös hammashoitokuluissa.

Vierailija
8/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiädä mikä on tippunut?! omat hampaani ovat aikaa sitten ainakin jo pudonneet suusta.. eip haitta.

hoitovirheestä on aika paha mennä ketää syyttää??

oma vika oma vika omaa vikaa? jepjep sanosin ite vaikei hampaita enä ookka suussa ku yks tai kaks..

Vierailija
9/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovipaikkojen käyttäminen tulisi lopettaa. Ne aiheuttavat paljon ongelmia, eivät pysy kunnolla jne. Minulla on tasan yksi amalgaamipaikka, ja se on pysynyt ongelmitta kaikki nämä vuodet. Muovipaikat on jouduttu kaikki vaihtamaan ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi kunnallisella ei ole tarpeeksi aikaa kovettaa niitä kunnolla, joten lopputulos on...niin. 

Vierailija
10/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut aina hyvää palvelua sekä kunnalliselta että yksityiseltä. Kunnalliselle tosin on hankala päästä ja mitään ylimääräistä eivät tee. 

Kaverille tosin kävi niin, että meni yksityiselle hammaskiven poistoon eivätkä muka pystyneet poistamaan kaikkea vaan sanoivat että täytyy varata toinen aika kahden viikon päähän. Kuulosti rahastukselta.

Tuskin tätä rahastuksen takia tehtiin, toisilla vaan sitä hammaskiveä on niin paljon/tiukassa ettei sitä vaan yhdellä kerralla ehditä puhdistaa kaikkea. Tällöin on kaikkien etu että uusi aika varataan ja hammaskivi poistetaan huolellisesti että vältytään ientulehdukselta ja muilta ongelmilta. Puoskarointia olisi tehdä puhdistus huolimattomasti.

Vierailija
11/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hoidon laatuun tulee, Suomessa se on huippuluokkaa. Koulutus on hyvää, sisältäen runsaasti käytännön harjoitusta. Sieltä ei kyllä tumpeloita pääse vahingossa valmistumaan. Meillä on myös mahdollisia hoitovirheitä varten potilasvakuutuskeskus, sekä mm. Valvira joka valvoo hoidon laatua.

Potilaiden mielipide hoidon laadusta on sitten asia erikseen ja sotkeutuu joskus estetiikan, kommunikaation ja henkilökemian kanssa. Nykyisin hampaiden poistojen jatkuvasti vähentyessä, tulee eteen paljon haastavampia tilanteita kuin ennen. Toisaalta nykyisin pystytään hoitamaan hyvinkin haastavia ongelmia hampaistossa, jonka takia potilaiden odotukset ovat myös hyvin korkealla. Väärinymmärrykset omasta tilanteesta ja hoidosta ovat yleisiä. Hammaslääketieteessä on joskus hankala saada asioita selvitettyä potilaalle niin että asiaan perehtymätönkin ymmärtää tilanteen, koska hoitoajat ovat hyvin rajallisia ja selostus jää joskus tekemisen jalkoihin. Ajanpuute siis usein taustalla varsinkin julkisessa terveydenhoidossa. Toki paikoittain myös erikoishammaslääkäreistä on pulaa mikä hankaloittaa potilaiden tasapuolista ja tämän takia myös tasalaatuista hoitoa. Toivotaan Sote:n tuovan tähän asiaan helpotusta.

Vierailija
12/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote ei ainakaan meidän alueella ole tuonut helpotusta, pikemminkin päinvastoin. Hoitoon pääsyä saa odotella entistä pitempään.

Vierailija
13/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvää palvelua julkisella puolella. Ainoa minnus pitkistä odotusajoista, mutta tarvittaessa akuuttiajan on saanut samalle päivälle.

Akuuttiajan kyllä saa mutta siitä sitten siirtyykin taas jonoon ja saa ajan kuukausien päähän. Julkisella siis.

Vierailija
14/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoidon laatu Helsingissä on mielestäni yhä hyvä, toisin kuin muun hoidon.

Kävin viimeksi tänään. Helsingissä hammashoito oikeasti toimii yhä hyvin.

Muu hoito ei enää toimi.

Vierailija
15/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin Turussa olen päässyt joka vuosi suuhygienistille ja joka kolmas vuosi hammaslääkärille. Toki hoidan itse todella hyvin hampaitani joka päivä. Ei ole ollut reikiä 20 vuoteen.

Vierailija
16/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävä taso. Paikkasivat hampaan. Meni pieleen. Hammas juurihoidettiin. Meni pieleen. Hammas tulehtui, huomasivat vasta 3. Käyntikerralla, vaikka tulehdus näkyi 1. Kerralla otetussa rtg-kuvassa. Hammas täytyi poistaa. Meni pieleen.

Poiston jälkeen tulehdus ja poski häi turvonneeksi, tutkittiin ympäri Helsinkiä ja eri erikoisaloja.

Kuin sirkus!!!! Täysiä pellejä hammaslääkärit.

Vierailija
17/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on sinun ap.kysyä hammaslääkäriltä mikä toimenpide tehdään; mitä hän suosittelee hoidoksi,onko vaihtoehtoista hoitomuotoa ja miksi toimenpide on tarpeellinen tehdä. Saa kysyä, jos ei itse tiedä. Jos koet, että hoito ei ole toteutunut onnistuneesti ja hoitovirhe on tapahtunut, voit ottaa yhteyttä sinua hoitaneeseen tahoon/potilasasiamieheen. Julkisen puolen terveyspalveluista voit mitä todennäköisimmin antaa palautteesi kunnan/kaupungin verkkosivujen kautta.

Muista myös, että päävastuu suusi ennaltaehkäisevästä hoidosta on sinulla itselläsi,eli huolellista hampaiden harjausta aamuin ja illoin fluoritahnalla ja jokapäiväinen hammasvälien puhdistus. Säännöllinen ateriarytmi,xylitol-tuotteiden käyttö jne.Hyvällä omahoidolla säästät myös hammashoitokuluissa.

Kuten aloituksessani ilmaisin, hoidan hampaitani hyvin ja teen nuo mainitsemasi toimenpiteet. Ja osaan toki kysyäkin. Minulla ei kuitenkaan ole kykyä arvioida mitä ja miten jokin toimenpide on tehnyt tai onko tapahtunut esimerkiksi hoitovirheitä. MIstä sen voi asiakas tietää? Jos vaikka paikkauksessa/juurihoidossa  on hutiloitu, niin sehän joskus saattaa oireilla vasta viikkojenkin päästä. Lienee paikkakuntakohtaisia eroja tässä palvelujen toimivuudessa.

Vierailija
18/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuossa takuu. Mulla uusittu paikka putosi 2 kk päästä paikkauksesta ja sain uuden paikkauksen takuuseen eli 10 euroa maksoin. Uusi paikka pysyi hyvin. Ihan julkisella tämä siis Hki.

Vierailija
19/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoidon ja muun terveydenhoidon taso on tippunut jo vuosia. Joskus oli laadukastakin.

Vierailija
20/22 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tätä rahastuksen takia tehtiin, toisilla vaan sitä hammaskiveä on niin paljon/tiukassa ettei sitä vaan yhdellä kerralla ehditä puhdistaa kaikkea. Tällöin on kaikkien etu että uusi aika varataan ja hammaskivi poistetaan huolellisesti että vältytään ientulehdukselta ja muilta ongelmilta. Puoskarointia olisi tehdä puhdistus huolimattomasti.

Juuri näin. Itse käyn aina yksityisellä suuhygienistillä, sillä haluan, että kaikki hampaani puhdistetaan huolellisesti. Julkisella puolella (tai yksityisellä hammaslääkärillä) käydessä saatetaan sanoa, että on vain pikkuisen hammaskiveä parissa eri kohdassa. Toki julkisellakin puolella on suuhygienistejä, jotka tekevät todella tarkkaa työtä, ainakin jos se heille sallitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi