Levottomat jalat?
Onko nämä nyt ne levottomat jalat? Jonkun aikaa jalkani ovat häirinneet erityisesti iltaisin ja öisin. Välillä se on vain selittämätöntä ärsyttävää tunnetta, joka helpottaa kun liikuttelen jalkojani. Välillä sääriä polttelee ihan pirusti, sekin helpottaa kun lähtee liikkeelle. Kyse ei ole puutumisen kaltaisesta tunteesta vaan voimakkaammasta. Onko jollain hyvä kikka kolmonen levottomiin jalkoihin?
Kommentit (14)
Voiko levottomista jaloista parantua?
Oireita voidaan helpottaa keskushermostoon vaikuttavilla lääkkeillä. Esimerkiksi Parkinsonin taudin hoitoon kehitetyt lääkkeet saattavat poistaa oireet kokonaan. Jos potilaalla todetaan alhainen veren rautapitoisuus, rautalääkkeet voivat helpottaa levottomien jalkojen oireita.
Siltähän tuo kuulostaa. Itselläni riesasi jalat aiemmin lähes joka yö, joskus sai aamuyölle asti potkiintua ja nousta kävelemään kun ei vaan voinut olla muuten. Joillekin auttaa kylmä, joillekin villasukat yöksi jalkaan. Mulla kuumottikin välillä jalkapohjia niin kuin tulessa olisivat. Pahimmillaan se outo levoton, liikuttamisen pakko levisi käsiin asti. Noh, vuosi sitten otettiin hemoglobiini ja anemiahan se siellä, 91 oli arvo. Rautalääkitykselle ja parin viikon sisään loppui se öinen potkiintuminen. Magnesiumia kannattaa myös kokeilla tähän vaivaan.
Mulla on hb 137 ja ferritiini 37. Pitää kokeilla magnesiumia. Suonenvetoihinhan sitä suositellaan myös. Mulla ei jalkapohjat oireile vaan nilkasta ylöspäin. Sääret on pahimmat. Tää polte on ihan järkyttävä tälläkin hetkellä.
Ferritiini pitäisi hilata muistaakseni jonnekin 100-150 tietämille, että levottomat jalat pysyvät poissa. Piti paikkansa myös omalla kohdalla.
100 mg joka toinen ilta ennen nukkumaanmenoa on auttanut minua, kun oireet ovat pahimmillaan. Samoin 400 g E-vitamiinia on suositeltu hoitona. Autoimmuunidieetti, kävelylenkin, jooga. Panacod tai Diapam rauhoittaa. Minkään muotoisessa magnesiumista ei ole tähän mitään apua.
Okei, kiitos. Pitää siis alkaa rautakuurille ja googlata autoimmuunidieetti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hb 137 ja ferritiini 37. Pitää kokeilla magnesiumia. Suonenvetoihinhan sitä suositellaan myös. Mulla ei jalkapohjat oireile vaan nilkasta ylöspäin. Sääret on pahimmat. Tää polte on ihan järkyttävä tälläkin hetkellä.
Ferritiini on liian alhainen. Itselläni helpotti oireet vasta, kun arvo oli saatu hilattua 70 yläpuolelle. Mulla aiheuttaa myös kiristävä piriformis saman tyylisiä oireita. Sen jumpaaminen, venyttely ja hieronta helpottaa oireita. Joillain ihmisillä ilmeisesti iskiashermo voi mennä jopa siitä lihasten välistä, niin sitten kireät piriformis ja gluteus medius painaa hermoa ja aiheuttaa oireita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lääkärillä? Mun suvussa on harvinaista veritautia nimeltä polysytemia vera. Aiheuttaa kaikenlaisia outoja kihelmöimis, polttelu ja puutumisoireita.
Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Alan nyt rautakuurille ja kokeilen noita muitakin itsehoito-ohjeita. Lääkärissä en ole käynyt, käyn sitten jos itsehoito ei auta. Eilen jalat rauhoittui yllättäen puoleenyöhön mennessä ja sain nukuttua ihan hyvin.
Venyttely auttaa useimmiten itsellä jos jalat meinaa olla levottomat.
Raudanpuute aiheuttaa levottomien jalkojen syndroomaa. Itselläni vahvan rautalisän syöminen auttoi ja oireet loppuivat.
Mulla pienen rautalisän pitäminen päivittäisessä käytössä ja käytännössä täysi alkoholittomuus (otan isoissa juhlissa onnittelumaljan, en koskaan muuta) pitävät oireet poissa.