Nepsy vai mikä?
Nyt alkaa olla mittani täynnä tätä koko elämäni kestänyttä oireilua.
En yksinkertaisesti osaa toimia tässä aikuisten maailmassa.
Minulla ei ole mitään omaa, ei työtä, ei rahaa, ei toiminnallisia harrastuksia, ei kykyä hoitaa esim. paperiasioita, ei ystäviä (jo lapsena oli sosiaalisia vaikeuksia ja sain kuulla olevani outo) paitsi puoliso joka elättää.. Koulussakaan en ymmärtänyt ohjeita, oppinut kelloa tai matematiikkaa niinkuin toiset.. Olin se ns. "tyhmä lapsi".
Olen niin ahdistunut kun aivoni ei edelleenkään toimi silloin kun niitä tarvittaisiin! En voi mennä mihinkään virastoihin sm. yksin, kun asiakaspalvelijan puhe menee päässäni aivan puuroksi. Tarvitsen aina tulkkia, virallisisten papereiden lukemisessakin, kun en saa selvää mistään!
Lisäksi kärsin sosiaalisten tilanteiden kammosta, luultavasti huonojen kokemusten vuoksi, ja se luonnollisesti rajoittaa ihan kaikkea!
Mitä kaltaiseni voi tehdä tässä yhteiskunnassa?
Onko muita?
Jos on, niin miten selviätte elämässänne, ja oletteko saaneet diagnooseja?
Kommentit (12)
Ihan kuin mun elämästä. Hankin itselleni edunvalvojan, koska kyllästyin panikoimaan raha-asioista (en ymmärrä niistä mitään). Ihme kyllä en ole koskaan saanut maksuhäiriömerkintää.
Puolisoa ei ole, koska ahdistun, jos joudun elämään samassa tilassa jonkun toisen kanssa.
Virastoissa asioidessa vedän ensin rauhoittavan, että pystyn kommunikoimaan/keskittymään.
En tiedä...tällaista tää on ollut kohta 40 vuotta.
Ei niitä virallisia papereita kukaan ymmärrä, paitsi niiden laatijat ehkä.
Luulen että sua ei vain ole osattu opettaa oikein, selittää oikealla tavalla ja kunnolla. Kouluissa ei ole aikaa sellaiseen.
Laita sama viesti terveyskeskukseen maisan kautta ja katotaan miten käy. Olin itse täysin samassa tilassa vuosia sitten. En kerro mitä tehtiin ja todettiin, mutta pääsin 40v kouluun, josta sain ensimmäisen ammattini ja tukea elämääni. Nyt on hyvä olla.
Taidat jo tietää mitä haluat kuulla. Ota rohkeasti yhteyttä terveyskeskukseen. Ei se muuten etene.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemmän vain ns. heikkolahjaisuudelta, en tiedä, miksi nykyään kutsutaan, mutta että ei vain riitä ymmärrys kovin monimutkaisiin asioihin. Jos siis olet ollut aina samanlainen. Älä vähättele silti itseäsi, vaikka varmasti harmittaakin, kun moni asia voi tuntua mutkikkaalta. Meitä on monenlaisia ja kaikki ovat arvokkaita. Hirvittävän älykkäillä (tai minulla ja muilla keskiverroilla) ihmisillä on omat murheensa. Mieti, mistä pidät elämässäsi ja keskity nauttimaan siitä.
Kiitos mukavasta vastauksestasi.
Nautin vesiväri maalaamisesta. Olen kehittynyt siinä mukavasti. Harmi kun en voi hyödyntää kuvataiteellista taitoani oikein mihinkään, kun ei älli riitä viemään sitä eteenpäin, yrittäjyys tms..
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mun elämästä. Hankin itselleni edunvalvojan, koska kyllästyin panikoimaan raha-asioista (en ymmärrä niistä mitään). Ihme kyllä en ole koskaan saanut maksuhäiriömerkintää.
Puolisoa ei ole, koska ahdistun, jos joudun elämään samassa tilassa jonkun toisen kanssa.
Virastoissa asioidessa vedän ensin rauhoittavan, että pystyn kommunikoimaan/keskittymään.
En tiedä...tällaista tää on ollut kohta 40 vuotta.
Kiitos vastauksestasi.
Onko edunvalvonta ollut hyvä ja toimiva ratkaisu?
Minäkin panikoin raha-asioista ja yleensä pärjäämisestä, varsinkin kun ei ole omaa työtä ja omaa rahaa, että olisi jokin turva jos jotain tapahtuu..
Voimia Sinullekin, täällä maailman myrskyissä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä virallisia papereita kukaan ymmärrä, paitsi niiden laatijat ehkä.
Kiitos vastauksestasi.
Puolisoni tulkkaa minulle ne paperit. Ja ihmiset yleensä ymmärtävät lukemansa ainakin jotenkuten ja hoitavat asiansa.
Minulta katoaa kummallisesti suomenkielen ymmärtäminen näissä tilanteissa..
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sua ei vain ole osattu opettaa oikein, selittää oikealla tavalla ja kunnolla. Kouluissa ei ole aikaa sellaiseen.
Kiitos ystävällisestä vastauksestasi.
Koulujärjestelmä panostaa kieltämättä niihin oppilaisiin joilla ei ole erityisiä ongelmia.. Loput jäävät jalkoihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laita sama viesti terveyskeskukseen maisan kautta ja katotaan miten käy. Olin itse täysin samassa tilassa vuosia sitten. En kerro mitä tehtiin ja todettiin, mutta pääsin 40v kouluun, josta sain ensimmäisen ammattini ja tukea elämääni. Nyt on hyvä olla.
Kiitos vastauksestasi.
Kuulostaa lupaavalta! Mitä se maisa tarkoittaa? Voisin kokeilla sitä jos sieltä avautuu tuollaisia mahdollisuuksia!
Terveyskeskuksen kautta sain aikoinaan vaan masennus diagnoosin ja lääkitykset, en muuta.
Hyvä kun sait omat asiasi kuntoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taidat jo tietää mitä haluat kuulla. Ota rohkeasti yhteyttä terveyskeskukseen. Ei se muuten etene.
Kiitos vastauksestasi.
Terveyskeskuksen kautta sain aikoinaan vaan masennus diagnoosin ja lääkityksen. Muuta apua en saanut. Edelleen oireilen, eli ei lähdetty tutkimaan.
Ap
Kuulostaa enemmän vain ns. heikkolahjaisuudelta, en tiedä, miksi nykyään kutsutaan, mutta että ei vain riitä ymmärrys kovin monimutkaisiin asioihin. Jos siis olet ollut aina samanlainen. Älä vähättele silti itseäsi, vaikka varmasti harmittaakin, kun moni asia voi tuntua mutkikkaalta. Meitä on monenlaisia ja kaikki ovat arvokkaita. Hirvittävän älykkäillä (tai minulla ja muilla keskiverroilla) ihmisillä on omat murheensa. Mieti, mistä pidät elämässäsi ja keskity nauttimaan siitä.