Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole juuri käynyt ristiäisissä ja nyt pitäisi järjestää. Mitä juhlassa yleensä tapahtuu? Onko jotain perinteitä mitä tietää? Vinkkejä tarjoiluihin?

Vierailija
16.02.2023 |

Ei ole juuri tullut käytyä ristiäisissä.

Kirkollisessa kasteessa on tietenkin oma kaavansa.
Mitä juhlassa yleensä tapahtuu? Onko jotain ohjelmaa? Miten koristella tila?

Millainen tarjoilu on hyvä?

Riittääkö kahvitarjoilu eli kahvia, suolaista piirakkaa ja makea kakku? Pöytäliinat ja kauniit servetit ja kukkia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti missä kohden asuntoa kaste suoritetaan. Tausta näkyy mahdollisissa valokuvissa/videoissa. Jos taustalla ikkuna niin kuvista tulee huonoja.

Vierailija
2/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäisissä, joissa olen ollut, ei ole ollut erityistä ohjelmaa virallisen osuuden ja kahvittelujen lisäksi.

Seura ja ruoka on riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvia kannattaa ottaa muistoksi.

Vierailija
4/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyet tarjoilut, ei mitään pröystäilyä. Jos vieraat tulevat ihan kulmilta, niin sitten vain kahvia ja keksejä ja kakkua. Jos on pitkän matkan vieraita, niin pitää järjestää ruokaa. Muuten tilaisuus on ihan vapaamuotoinen ja vierailla saa olla hauskaa. Se ei ole mikään teatteriesitys jota pitäisi jännittää.

Vierailija
5/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvitarjoilu riittää hyvin. Koristelu on ihan makuasia, itse olen ollut ristiäisissä viimeksi +10 vuotta sitten laitan pääni pantiksi, että siellä ei oltu koristeltu kyllä mitenkään (no joku kukkakimppu kastepöydällä varmaankin), nykyään on ehkä enemmänkin tapana koristella. Pakollista se ei kuitenkaan ole. 

Vierailija
6/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmana kastaminen, sen jälkeen vapaata seurustelua. Juuri tuollainen kahvipöytä on ollut niissä ristiäisissä joissa olen ollut, harvemmin kai on ihan ruokatarjoilua.

Vierailija
7/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastepakalle järjestä pöytä jossa valkoinen liina, meillä käytetty olohuoneen pöytää. Siihen kastemalja (meillä anoppi maalasi tarkoitusta varten hienon astian mutta nätti lasinen astia ihan ok). Sitten maljan viereen on varattu kaunis valkoinen liina jolla voi kuivata lapsen pään kasteen jälkeen. Pöydälle kaunis kukkakimppu maljakkoon. Pappi tuo kastekynttilän tullessaan pöydälle (meillä kerran unohti mutta onneksi oli nätti kynttilänjalka ja valkoinen kynttilä siihen itsellä). Tulitikut jonnekin lähelle kynttilän sytyttämistä varten.

Vierailija
8/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli suolaisena tarjottavana voileipäkakkua .

Vierailija
9/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä juhlan pääaiheena on se, kun lapsi saa nimen. Tämä tapahtuu ristiäisissä kasteessa. Pappi kastaa lapsen yleensä sylikummin pidellessä vauvaa ja muillakin kummeilla voi olla jotain tehtäviä, esimerkiksi jonkun tekstin lukeminen ja vauvan pään kuivaaminen kasteen jälkeen. Usein tämä tapahtuu juhlien alkupuolella ja siinäpä yleensä onkin ohjelmaa ihan riittämiin. Sen jälkeen on usein kahvitarjoilu ja vapaata seurustelua.

Kahvitarjoilu on oikein riittävä. Tilaa voi koristella vaikkapa laittamalla pöytäliinat pöytiin ja koristeeksi kukkamaljakot. Jotkut tykkää myös laittaa ilmapalloja, varsinkin jos ristiäisissä on paikalla enemmänkin lapsia.

Vierailija
10/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipöytään kukkakimppu, kynttilä jos haluaa ja tarjottavat tilanteen mukaan. Meidän suvussa on ollut yleensä makeita tarjottavia ja sitten pasteijoja ja salaattia/voileipäkakkua lisäksi suolaisena versiona. Naapurissa oli ihan keittoruokailu. Eli tarjottavat oman mielen mukaan. Toki kannattaa varata jotain gluteenitonta keksiä varalle edes jos vaikka pappi sattuu olemaan gluteeniton.

Vierailija
11/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virsiä täytyy veisata, onhan kyseessä uskonnollinen tilaisuus!

Vierailija
12/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyet tarjoilut, ei mitään pröystäilyä. Jos vieraat tulevat ihan kulmilta, niin sitten vain kahvia ja keksejä ja kakkua. Jos on pitkän matkan vieraita, niin pitää järjestää ruokaa. Muuten tilaisuus on ihan vapaamuotoinen ja vierailla saa olla hauskaa. Se ei ole mikään teatteriesitys jota pitäisi jännittää.

Ei minusta vastasyntyneen perheen tarvitse järjestää ruokaa pitkän matkan vieraillekaan. Osannevat käydä ennen tai jälkeen juhlan jossakin syömässä. Voileipäkakku/suolainen piirakka/karjalanpiirakat tms. siirtää ihan riittävästi nälkää, ristiäisiin ei kuitenkaan jäädä tuntikausiksi asumaan. 

Vierailija
13/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona ristiäiset. Pappi tuli etukäteen käymään ja kertoi mitä siihen itse rituaaliin sisältyy. Juhlapäivänä oli ensin tuo muodollinen osuus eli kaste ja sen jälkeen oli kakkukahvit. Toki saahan sitä tarjoilla mitä ikinä haluaa. Ei ollut mitään erityistä ohjelmaa, vain vapaata juttelua. Ja tällä kaavalla on menty noin kymmenessä ristiäisissä missä olen ollut mukana.

Vierailija
14/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle tietty kastepuku ja sovi kummit.

Kannattaa varata vauvalle jotain nättiä vaatetta kun kastepukua kurja pitää koko ajan niin sen voi ottaa pois sitten kun virallinen ohjelma pois ja otettu kuvia vauva vanhempien, kummien ym kanssa ja alkaa tuntua että puku edessä esim vaipan vaihdossa, syöttämisessä jne.

Virsikirjoja kannattaa kaivaa esiin jos niitä on niin ei tarvi papin yksin laulaa (meillä ei suvussa juurikaan laulajia niin jäi kyllä papin ja kanttorin esitykseksi vaikka piti olla yhteislaulua).

Vierailija
15/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta vastasyntyneen perheen tarvitse järjestää ruokaa pitkän matkan vieraillekaan. Osannevat käydä ennen tai jälkeen juhlan jossakin syömässä. Voileipäkakku/suolainen piirakka/karjalanpiirakat tms. siirtää ihan riittävästi nälkää, ristiäisiin ei kuitenkaan jäädä tuntikausiksi asumaan. 

Niin.

Ja lisäksi kannattaa muistaa, että ristiäisiä usein hallitsee vauva- tai pikkulapsiperheen päivärytmi. Vauvalla on omat nukkuma-aikansa jne. Varsinkin jos paikalla on enemmänkin lapsia, niin ihan varmasti jossain vaiheessa tulee jonkun nukkuma- tai ruikailuajat ja vieraat alkaa lähteä kotiin.

Vierailija
16/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ristiäisten "ohjelma" on se kaste ja kahvittelu. Varsinkin jos ristiäiset järjestää kotona, niin tilaisuus on ihan yhtä vapaamuotoinen kuin miksi sen haluaa tehdä. Sellainen "normaali suomalainen juhlapöytä" on sopiva ristiäisiin, juuri noita mitä luettelit, oman mieltymyksesi mukaan. Eli ensin kaste, sitten kahvittelut.

Mutta tosiaan tavallista on, että kastetta varten on joku pöytä, jolla valkoinen liina ja kastemalja. Yleensä tähän tulee myös kastekynttilä ja kukkakimppu. Pappi osaa kertoa kyllä näistä sitten tarkemmin.

Vierailija
17/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplle vielä viimeinen vinkki minulta. Muista sopia vauvan nimi etukäteen. Itse olin auttamassa veljen lapsen kastejuhlan järjestelyissä ja yhtäkkiä illalla 10 aikaan edellisenä iltana vanhemmat hoksasivat että lapselta puuttuu toinen nimi. No päättivät yhdessä kertoa minulle sen valitun ensimmäisen nimen ja minä sain päättää toisen nimen.

Vierailija
18/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle tietty kastepuku ja sovi kummit.

Kannattaa varata vauvalle jotain nättiä vaatetta kun kastepukua kurja pitää koko ajan niin sen voi ottaa pois sitten kun virallinen ohjelma pois ja otettu kuvia vauva vanhempien, kummien ym kanssa ja alkaa tuntua että puku edessä esim vaipan vaihdossa, syöttämisessä jne.

Virsikirjoja kannattaa kaivaa esiin jos niitä on niin ei tarvi papin yksin laulaa (meillä ei suvussa juurikaan laulajia niin jäi kyllä papin ja kanttorin esitykseksi vaikka piti olla yhteislaulua).

Virsikirjojen sijaan voi ne parin lastenvirren (jotka usea osaakin ulkoa ja jotka saa kastettavan vanhemmat itse valita) sanat printata vaikka paperille riittävän monena kappaneena. Ei tarvitse haalia välttämättä virsikirjoja.

Vierailija
19/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt asian vierestä, mutta itse en muutenkaan ymmärrä sitä että esim. nuo voileipäkakut, piirakat yms. ei riittäisi nälkäisille. Itse ainakin saan niillä mahani helposti täyteen siinä missä lämpimällä ruuallakin. Joskus kotonakin saatan syödä vaikka sitä suolaista piirakkaa ihan lounaaksi tai päivälliseksi.

Vierailija
20/30 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tapahtuu ihmisoikeusloukkaus, kun lapsi ilman omaa tahdonilmausta liitetään jäsenmaksua perivän ideologisen organisaation jäseneksi.