Miesystävällä syömishäiriö?
Olen aika varma että miesystävälläni on ortoreksia. Hän on kaikenlisäksi aina ollut alipainoinen ja painavimmillaankin juuri ja juuri normaalin rajoissa. Silti hän tuntuu pelkäävän lihomista naurettavan paljon. Kumpikin ollaan kiinnostuneita terveydestä, mutta hänellä kaikki asiat tuntuu menevän äärimmäisyyksiin asti. Terveellisyydessä ei ole mitään vikaa, mutta nykyään kaikki tuntuu pyörivän sen ympärillä. Koko arki. Hän myös usein ilmoittaa kuinka vähän hän on syönyt päivän aikana.
Tämä alkaa vaikuttaa omiinkin fiiliksiini/ omakuvaani jo vähän liikaa.
Jos joskus päätän kokeilla erilaista ruokavaliota, niin hänkin haluaa lähteä siihen mukaan ja yhtäkkiä huomaakin olevansa mukana jonkinlaisessa "haasteessa/kilpailussa" siitä, kumpi pärjää uudessa dietissä paremmin. Toki vertaistuki on hienoa, mutta olen huolissani hänestä, kuten myös siitä minkälaiseksi omakuvanikin on muuttumassa ja olen kuitenkin hoikka normaali painoinen nainen.. en vain tunne olevani sitä hänen kanssaan.
En oikein tiedä miten edetä tämän asian kanssa ja ottaa asian hienovaraisesti puheeksi. Jos hänellä ei olekkaan ortoreksiaa niin miten voisin vahvistaa edes omakuvaani, niin ettei toisen tekemiset ja puheet vaukuttaisi itseeni ja omaan toimintaani liikaa.
Se että ruoka ja syöminen on jatkuvasti mielessä viittaa syömishäiriöön. Jos on joskus ollut syömishäiriö, toisen jatkuva ruokapuhe voi laukaista uuden sairausjakson. Kannattaa varmaan reippaasti varata aika ravitsemusterapeutille niin säästytte juupas-eipäs väittelyltä. Jos mies on urheilullinen niin lähtee varmaan mukaan terveyssyistä. Itse ruokarajoitteisena ja syömishäiriöisenä neuvon vahvasti että ottakaa tämä kiinni ajoissa. Onnistuin tsemppaamaan kun lapsi oli pieni, sitten tuli allergioita ynnä muuta ja koko tilanne räjähti käsiin. Mun puoliso on tässä suhteessa perisuomalainen, ennenkin on perunalla, lihalla ja maidolla eletty ja voitu hyvin, hän ei tule kuuntelemaan kenenkään neuvoja. Jos jotain niin vanhan kansan hokemaa siitä että banaanit ja iltasyöminen lihottaa. Kökköä vaan kun noilla teeseillä painoindeksi on reippaasti yli normaalin eikä johdu lihasmassasta :(