Minulla ei munasolut läpäise siittiöitä...
Onko täällä muita saman syyn omaavia?
Lapsi nyt 1 vuotta sai alkunsa ICSI:llä
ja havittelisin toista, mutta haluaisin keskustella asiasta, jos muilla kokemuksia
Kommentit (6)
Hei,
mulla sama juttu ja tuli myös esiin IVF-hoidossa (joka muuttui siis lennosta ICSI:iin). Klinikalta todettiin, etteivät ole ennen nähneet niin tiukasti hedelmöitystä " vastustavia" munasoluja :( Meille tuli kuitenkin onneksi hoidosta plussa.
Ja meillä myös nyt toinen vauva toiveissa/mietteissä, mutta PAS:ia ei vielä suunniteltu.
Olisin kiinnostunut kuulemaan, jos tiedätte, mikä aiheuttaa nuo kovat munasolun " kuoret" . Ajatukset oli siirrossa niin muualla, etten huomannut asiasta edes kysyä. Ilmeisesti ei ole kovin yleistä?
Teillä kummallakin on siis jo yksi lapsi. Lohduttavaa, eli raskaaksi tuleminen on siis tämänkin kanssa mahdollista :) Jouduitteko monta icsiä tekemään ennen plussaa? Hankaloittiko tämä esimerkiksi kiinnittymistä jotenkin? Otettiinko teitä kromosomikokeita yms tämän takia?
Mulla ei itselläni ole tästä läpäisemättömyydestä mitään tietoa, valitettavasti. Koitin kyllä soitella lääkärille tänä aamuna ja kysellä muutenkin meidän jatkoista, mutta kyseinen poli (julkinen) on hyvin nihkeä. Yhteistyö sen kanssa ei oikein tunnu onnistuvan. Nytkään en saanut mitään tietoja tilanteestamme. Sain kyllä jätetyksi soittopyynnön lääkärille. Hän soittaa sit jos ehtii... Hieman olen yllättynyt tuosta asenteesta, koska tässä on isoista asioista kuitenkin kyse!
Meillä jäi yksi alkio pakkaseen, jos vaikka siitä tulisi se odotettu plussa.
klinikalta sanottiin, että eivät tiedä syytä munasolujen kuoren kovuuteen. Meillä oli muutama inssi ennen icsi:tä. Ensimmäisestä icsi:tä mulla hedelmöittyi vain 3 munasolua, joista yksi oli monitumainen. Kaksi siirrettiin ja tämä yksi neitokainen sitten jaksoi kasvaa. Mitään kokeita ei mulle ja miehelle sen paremmin tehty, sanoivat, että tämä kovakuorisuus ei aiheuta ongelmia sikiölle. Terve tyttö siitä syntyi.
Olen tosi onnellinen tästä yhdestä, mutta lääkäri sanoi, että jos toista havittelee, se olisi syytä tehdä mahd. pian ekan lapsen syntymän jälkeen, koska oma hormonitoiminta voi olla muuttunut siten, että solun kuoret olisi pehmeämmät. No ei ole toista kuulunut ja en saa enää ikäni puolesta korvausta hoidoista, joten tämä varmaan jää ainokaiseksemme.
Olisi kiva tietää jatkossaikn kuulumisianne. Minä kyllä vastaan jos teillä on jotain kysyttävää asiastani
Heippa!
Meillä oli sellainen tilanne, että lapsettomuuden syyksi luultiin miehen heikkoja simppoja. Klinikalta (mentiin aika alkuvaiheessa yksityiselle, kun julkisella saimme myös tosi viileän vastaanoton) suositeltiin heti IVF-hoitoa, eli inssit jätettiin väliin. Siinä hedelmöitysvaiheessa tuli sitten ilmi tämä munisten kova kuori-juttu. Osa munasoluista päätettiin hedelmöittää ICSI:llä. Onneksi, sillä perinteisellä menetelmällä ei yksikään munasolu hedelmöittynyt, ICSI:llä lähes kaikki.
Eli ekasta hoidosta ja tuoresiirrosta tärppäsi. Ja hoito sinänsä meni hyvin, eikä tämä kuoriasia käsittääkseni vaikuttanut loppupeleissä enää mitenkään, kunhan ne simpat vaan ensin saatiin kuoren läpi ;) Mitään lisätutkimuksia ei tehty.
Mulle myös klinikalta sanottiin, että joskus kuorten pehmeys vaihtelee, ja tilanne saattaa parantua synnytyksen jälkeen. Mutta meillä kun ne siittiöt on niin heikkoja, niin mahdollisuus luomuplussaan on varmaan lähinnä teoreettinen.
Toivotaan Lupiini78 että se pakkasessa odotteleva alkio on se oikea!! Ja onnea ap:lle kakkosen yritykseen!
Hei!
Meillä todettiin ekassa IVF:ssä sama ongelma eli siittiöt eivät pääse munasolun sisään, mutta meillä luultavasti syynä ovat miehen siittiöissä olevat vasta-aineet. Siemennesteen tutkimustulokset olivat muuten normaalit, mutta vasta-aineita oli 100%. Kun niitä saa olla korkeintaan 10-15%, ettei olisi mitään vaikutusta hedelmällisyyteen. Aluksi sanottiin, että niillä voi olla jotain vaikutusta ja tehtiin muutama inssi, mutta kun niistä tuli negaa, siirryttiin siis IVF:ään. Ja tästä tulos oli surkea. Seuraava hoito oli icsi, josta meillä on nyt ihana kuusiviikkoinen pojan veijari. Joten onneksi on kuitenkin näitä hoitoja, joilla saadaan ohitettua tuonkaltaiset ongelmat. Tsemppiä teille hoitoihin ja toivottavasti onnistutte.
-Hessunen-
Heippa
Meillä on sama tilanne. Saimme tästä tiedon toissa viikolla ensimmäisen icsi:mme yhteydessä. Tämä hoito päättyi negaan.