Leuhkin murre Suomessa?
Kommentit (17)
Pohjanmaan murre ja tyhmin murre on Savon murre.
Jyväskylä eihän niillä edes ole mitään murretta.
No:
Mihnä mun sohloni, kuhna mun kultani.
Kuka tunnistaa?
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla ei ole omaa murretta. Sen sijaan Pohjois-Pohjanmaalla on, Oululla oma, Keski-Pohjanmaalla on. Mutta leuhkin on ehdottomasti Etelä-Pohjanmaan-murre. Asennekin on, että me ollaan meiltä, muut on meirän krannista (naapurista)
Ei kannata mitään murretta luokitella leuhkaksi. Se ei ole leuhkaa, kun se on kotoa opittu äidinkieli, vaan se on kotoisa tapa kommunikoida ja siihen jokaisen kuuluisi pystyä.
Minusta leuhkinta on yrittää esittää murteella jos ei osaa.
En tiedä onko mikään niistä varsinaisesti leuhka. Savolaiset tykkäävät omasta äänestään, mutta eivät hekään ole mielestäni leuhkia.
Stadin kauhea slangi slummista ja Itä-Suomen mie sie hyö työ. Oulussa ja Turussakin kammottavaa.
Aito Etelä-Pohjanmaan murre on kamalaa kerskailua! Asun itsekin kyseisesen maakunnan laidalla, mutta juuri murrerajan toisella puolella. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä eihän niillä edes ole mitään murretta.
Ei pidä paikkaansa, kyllä sielläkin murteellisesti puhutaan. Ja ihan omanlaisella korostuksella. Huomaan heti ihmisen puheesta, kun tämä on Keski-Suomesta. Monissa osissa Keski-Suomea puhutaan ns. savolaismurteita.
Puheen sisältö voi olla leuhkaa , mutta miten ihmeessä murre voisi olla sitä ?
Mikä on leuhkin kieli maailmassa ? Kiina, swahili, inarin saami ?
Tietenkin pääkaupungin nasaalikieunnan tarkoitus on kuulostaa leuhkimmalta. Omiin korviin menee jo koomisen puolelle, varsinkin kun tuon alueen ihmisiltä puuttuu täysin itseironian jalo taito.
Vierailija kirjoitti:
Hesa
Kielitietieteilijöiden mielestä sitä ei ole ,edes slangi ei ole murre. Joka muuten on ihan eri asia kuin tälläsen normi vanhan muijan puhe ja sen nuotti.
En omasta mielestäni puhu murretta, slangia en osaa niin, että pystyisin sillä kokonaisia lauseita tuottamaan a'la Tuomari Nurmio.
Ja oikeestihan sua ärsyttää , syistä joita en ymmärrä, vaan mun kotipaikkani ja puhetapani, joka on muhun lähes 70 vuoden aikana tarttunut siinä missä sullekin sun kotoa. Piruako mä sille voin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla ei ole omaa murretta. Sen sijaan Pohjois-Pohjanmaalla on, Oululla oma, Keski-Pohjanmaalla on. Mutta leuhkin on ehdottomasti Etelä-Pohjanmaan-murre. Asennekin on, että me ollaan meiltä, muut on meirän krannista (naapurista)
Pohjois-Pohjanmaalla on aika monta murretta. Mikä niistä on Pohjois-Pohjanmaan? Esim. Kalajoella sanottaisiin pohojois, kun kalajokilaaksoa jo vähän alaspäin mennessä pohjois. Mennessä muuttuu sanaksi mennesä Ouluun päin mennessä, samalla kun sielläpäin lyhenee aika moni sanan viimeinen tuplakonsonantti. Liki joka lauseesta löytää eroja. Oulusta itään, jo Muhoksella murre ei ole enää oululaista, mutta on aivan erilaista kuin Oulussa tai etelämpänä, enkä tarkoita Kainuuta, vaan Muhoksesta vielä itään.
Ja on pohjanmaalaisillakin murre, mutta yrität kuunnella väärällä kielellä jos et huomaa sitä. Suomenkielinenkin puhe heillä on aivan omanlaisensa, mutta koska ovat leimallisesti eri kielisiä, he eivät itse taida kokea puhuvansa murteella, vaan äidinkieli ei ole se ja sitä ei siksi korosteta. Kuuntelepa pietarsaarelaisia puhumassa suomeksi Kokkolassa, erottuvat tosi selvästi vaikkeivät sitä myöntäisi. Kokkolalaiset ruotsinkieliset puhuvat Kokkolan murteella, pietarsaarelaiset tai pohjanmaalaiset ei.
Stadin