Salkkareista tuli mieleen, ärsyttää tosielämässä tollaset tyypit, jotka vaatii, että niitä kutsutaan jollain typerällä lempinimellä.
Mä oon Matti, mutta sano mua Tsyrdeksi.
Joo, en sano.
Kommentit (7)
Lempinimi tuntuu liian intiimiltä, jos kyse on esim työkaverista.
Vierailija kirjoitti:
Lempinimi tuntuu liian intiimiltä, jos kyse on esim työkaverista.
Nimenomaan. Lempinimet on lähimpien kavereiden juttu, ei mikään yleisnimi, jota vaaditaan käytettävän.
Savu nousee korvista erityisesti silloin, kun joku Jari-Pekka kertoo olevansa jiipee.
Kyse on manipuloinnista. Kyseinen henkilö haluaa että häntä lellitellään jollain lempinimellä, tällä haluaa luoda vaikutelman suosiostaan. Naurettavaa.
Samaa mieltä. Lempinimet ovat ystäviä ja läheisiä varten. Muakin ystävät ja perhe kutsuu eräällä lempinimellä, mutta töissä tai joidenkin muiden vähemmän tuttujen en haluaisi kutsuvan mua tuolla nimellä. Lempinimestäni tulee jotenkin assosisaatio siihen, kun olin pikkutyttö. Eräällä tavalla se vähän nakertaisi ammatillista uskottavuuttani, jos mua kutsuttaisi jollain lapsuuden lempinimellä.
Moni luulee mun virallista nimeä lempinimeksi. Ärsyttää, kun pitää selittää joillekin, että kyllä - se on nimeni.
Mä inhoan kanssa lempinimiä. Aina on joka työpaikalla joku Marja-Leena, jota pitää kutsua Maipiksi ja Sirkka-Liisaa Sirkkikseksi. Ei onnistu, en ole mikään heidän sydänystävänsä, joka käyttää outoja hellittelynimiä.