Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitinharrastus lapselle?

Vierailija
26.01.2023 |

Mikä soitin kannattaa aloittaa 4-5v jos haluaa soittaa isompana trumpettia, käyrätorvea, tuubaa tms puhallinsoitinta? Vai voiko jonkun aloittaa jo pienenä?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhallinsoittajat tiedetään, ovat hinureita

Vierailija
2/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkahuilu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan se soitin, mitä haluaa soittaa.

Vierailija
4/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa sellainen, mitä lapsi itse aidosti haluaa. Harrastusta ei ole pakko aloittaa vielä noin pienenä. On ammattimuusikoitakin, jotka ovat aloittaneet soittamisen vasta teini- tai aikuisiässä. 

Vierailija
5/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukulele. Ei ole mikään pakko aloittaa puhaltimella.

Vierailija
6/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkiopistoissa on usein pienille ryhmiä, joissa voi kokeilla eri soittimia. Noin pienen kohdalla aloittaisin sellaisesta. 

Vierailija
7/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa sellainen, mitä lapsi itse aidosti haluaa. Harrastusta ei ole pakko aloittaa vielä noin pienenä. On ammattimuusikoitakin, jotka ovat aloittaneet soittamisen vasta teini- tai aikuisiässä. 

No 4v haluaisi soittaa tuubaa, en edes tiedä mistä on sen keksinyt, mutta on varmaan aika mahdotonta aloittaa sitä vielä tuon ikäisenä. Sisarukset soittavat eri soittimia musiikkiopistossa, mutta puhallinsoittimet vieraampia, olen olettanut että monen voisi aloittaa vasta kouluikäisenä. Meidän lapsi haluaisi tosiaan itse aloittaa harrastamisen jo pian, ja ajattelin että keväällä voisi johonkin soittimeen pyrkiäkin, mutta mihin kannattaisi pyrkiä? T. ap

Vierailija
8/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 4v haluaisi soittaa tuubaa, en edes tiedä mistä on sen keksinyt, mutta on varmaan aika mahdotonta aloittaa sitä vielä tuon ikäisenä. Sisarukset soittavat eri soittimia musiikkiopistossa, mutta puhallinsoittimet vieraampia, olen olettanut että monen voisi aloittaa vasta kouluikäisenä. Meidän lapsi haluaisi tosiaan itse aloittaa harrastamisen jo pian, ja ajattelin että keväällä voisi johonkin soittimeen pyrkiäkin, mutta mihin kannattaisi pyrkiä? T. ap

Oisko mitään kysyä sieltä musiikkiopistosta suoraan? Veikkaan, että osaavat vastata paremmin kuin av-mammat. 

Vierailija
9/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on käsitys, että moni aloittaa nokkahuilulla.

Vierailija
10/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle mekko ja nokkahuilu

Vierailija
11/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta osaa  puhallinsoittimista ei koon takia voi aloittaa noin pienenä. Ensin otetaan joku muu soitin ja sitten kun kokoa on tarpeeksi, vaihdetaan puhaltimeen, jos se vielä kiinnostaa. 4-vuotiaan laittaisin soitinpajaa, jossa kokeillaan eri soittimia. Ei sen ikäinen vielä tiedä, mitä oikeasti haluaa soittaa. 

Vierailija
12/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaskipuhallinta ei voi tosiaan aloittaa noin nuorena. Puupuhallinsoittajat aloittavat usein nokkahuilulla, mutta vaskipuhaltimen soittoon siitä ei ole välttämättä yhtä paljon apua.

Sanoisin, että kannattaa aloittaa ihan sillä soittimella, joka lasta kiinnostaa ja joka ei aiheuta kotona liikaa käytännön vaikeuksia. Piano on ihan hyvä, koska siinä aloituskynnys on matala ja sillä on helppo oppia hahmottamaan sävelten välit (esim. puoli- ja kokosävelaskeleet näkyvät pianossa selvästi).

Toisaalta jousisoitin (viulu tai sello) siitä hyvä, että se harjaannuttaa sävelkorvaa. Toisin kuin moni kuvittelee, myös puhaltimien soitossa soittaja joutuu säätämään äänen korkeutta puhallustekniikalla. Ääni ei ole automaattisesti täysin oikea sillä, että painaa puhaltumessa sormilla oikeita paikkoja.

Vierailija
13/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsella sama tilanne, tosin nyt on alkanut puhua myös viulusta kun siskokin soittaa sitä. Ajattelin laittaa soitinkaruselli-ryhmään nyt ensialkuun.

Vierailija
14/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinta osaa  puhallinsoittimista ei koon takia voi aloittaa noin pienenä. Ensin otetaan joku muu soitin ja sitten kun kokoa on tarpeeksi, vaihdetaan puhaltimeen, jos se vielä kiinnostaa. 4-vuotiaan laittaisin soitinpajaa, jossa kokeillaan eri soittimia. Ei sen ikäinen vielä tiedä, mitä oikeasti haluaa soittaa. 

Meillä lapset valinneet itse 5-vuotiaana soittimensa ja jatkaneet niitä jo vuosia. Minut yritettiin 4-vuotiaana laittaa soittamaan viulua, vaikka en itse halunnut, enkä sitten päässytkään sisään musiikkiopistoon, koska en jaksanut edes yrittää pääsykokeissa. 6-vuotiaana aloitin omasta halustani kuitenkin pianonsoiton ja kävin yli soittotunneilla musiikkiopistossa yli 10 vuotta ja soitan yhä edelleenkin välillä.

Vierailija
15/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsella sama tilanne, tosin nyt on alkanut puhua myös viulusta kun siskokin soittaa sitä. Ajattelin laittaa soitinkaruselli-ryhmään nyt ensialkuun.

Jos suinkin mahdollista, kannattaa sisaruksille valita eri soittimet. Toki jos heillä paljon ikäeroa, niin sitten ei niin merkitystä.

Vierailija
16/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin käteen ja kysyt musiikkiopistosta, mitä suosittelevat. Vaskiin ei noin pientä oteta, koska ei ole vielä tarpeeksi puhallusvoimaa. 

Vierailija
17/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset valinneet itse 5-vuotiaana soittimensa ja jatkaneet niitä jo vuosia. Minut yritettiin 4-vuotiaana laittaa soittamaan viulua, vaikka en itse halunnut, enkä sitten päässytkään sisään musiikkiopistoon, koska en jaksanut edes yrittää pääsykokeissa. 6-vuotiaana aloitin omasta halustani kuitenkin pianonsoiton ja kävin yli soittotunneilla musiikkiopistossa yli 10 vuotta ja soitan yhä edelleenkin välillä.

Juu, joskus voi käydä niin, että heti löytyy se oma soitin. Useimmiten ei. Harva 4-vuotias edes tietää, mitä tuuban soitto käytännössä tarkoittaa. Siksi on hyvä kokeilemalla etsiä se oma eikä mennä heti yksilötunneille, joihin kiinnostus saattaa lopahtaa jo ensimmäisellä viikolla. 

Vierailija
18/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, joskus voi käydä niin, että heti löytyy se oma soitin. Useimmiten ei. Harva 4-vuotias edes tietää, mitä tuuban soitto käytännössä tarkoittaa. Siksi on hyvä kokeilemalla etsiä se oma eikä mennä heti yksilötunneille, joihin kiinnostus saattaa lopahtaa jo ensimmäisellä viikolla. 

Riippuu varmasti paljon lapsesta. Tiedän myös lapsia, jotka halunneet soittaa tiettyä soitinta, mutta vanhemmat valinneet toisin ja sitten kiinnostus lopahtanut tai vanhempana vaihtaneet soitinta siihen mitä itse halusivat alunperinkin soittaa.

Vierailija
19/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuban "pikkuveli" on baritonitorvi. Mutta sitäkään tuskin vielä 4-5-vuotias jaksaa soittaa. Pitää siis aloittaa jollain muulla tai odottaa, kunnes on tarpeeksi iso. 

Vierailija
20/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suinkin mahdollista, kannattaa sisaruksille valita eri soittimet. Toki jos heillä paljon ikäeroa, niin sitten ei niin merkitystä.

Miksi pitäisi olla eri soittimet?

t. kaikki sisarukset meillä soittaneet pianoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi