Rintakumin käytöstä
 Hei,
 onko täällä muita, jotka ovat vauvan syntymästä asti käyttäneet imettäessä aina rintakumia?
 Minulle annettiin Kätilöopistolla heti ensimmäiseen synnytykseen rintakumi, koska kätilön mukaan minulla on niin matalat rinnanpäät ettei vauva saa niistä otetta.
 Myöhemmin imetysohjaajalla sain kuulla, että rinnoissani ei ole mitään vikaa ja imetys olisi kyllä onnistunut ilman kumia. Nyt vauva (5 vrk vanha) on kuitenkin jo tottunut syömään kumin läpi, eikä suostu ottamaan paljasta rintaa suuhun.
 Itse olen sitä mieltä, ettei rintakumi haittaa, jos vauva sen läpi saa kallisarvoisen äidinmaidon mahaansa. Neuvolan inhottava täti kuitenkin koko ajan v..tuilee asiasta ja vaatii syöttämään ilman kumia.
 Onko teillä asiasta mitään tietoa? Ei kai rintakumin käytöstä mitaan haittaa ole?
Kommentit (19)
Omat vauvani aloittivat rintakumilla täysin sileiden rinnan päiden takia. Esikoista imetin kumilla 7 kk onnistuneesti, kuopuksen kanssa olin sitten viisaampi ja vieroitin hänet vähitellen 1kk ikään mennessä. Otapa yhteys johonkin imetystukihenkilöön jolta saisit ohjeet vieroittamiseen. Sitkeällä määrätietoisuudella onnistut varmasti, mutta muista: ei rintakumi tee sinusta yhtään sen huonompaa imettäjää vaikket siitä eroon pääsisikään.
 Imetin myös rintakumella noin reilun kuukauden alkuun kipeiden rinnanpäiden takia.Halusin siitä eroon ( koin helpommaksi laittaa pelkkä tissi suuhun kuin sählätä ensin sen rintakumen kanssa).Yllättävän pian vauva osasi imeä ilmankin.Tein alkuun niin että imetin ensin kumenkanssa toisen rinnan ja sitten heti perään toisen rinnan ilman kumea.Ja pikkuhiljaa jätin kokonaan pois.
 Minulle sanottiin imetysytuesta että kumella on vaikutusta maidon herumisen määrään.Ja huomasin sen itsekin.Kun jätin rintakumen pois,heruminen lisääntyi.Mutta jos sinulla tarpeeksi maitoa niin ei tuosta ongelmaa.Ja muutenkin jos imetys on helpompaa rintakumen kanssa,jatka vaan.

Kahden viikon tehohoidon jälkeen kun päästiin kotiin, oli ensimmäinen viikko yhtä turaamista rintakumien kanssa. Mutta poika oppi kuin oppikin syömään rinnasta ilman rintakumia! Imetys rupesi sujumaan paljon helpommin ja onhan niiden kumien keitossa hommaa!
 Teho-osastolla sanottiin, että maidon erittyminen voi joillakin jopa loppua kokonaan muutamassa kuukaudessa jos käyttää jatkuvasti rintakumia.
 Yritä sitkeästi antaa vähitellen myös paljasta rintaa. Kun olet antanut ensin kumin kanssa niin paljaasta rinnastakin onnistuu paremmin. Kyllä se siitä lähtee! Usko pois, paljon(!) helpomapaa ilman rintakumia!
Mulle sanottiin et kannattaa venytellä niitä nännejä... vedellä sormilla. Ja sit ne venyy tietenki sinäki ku vauva imee. (Varmasti tiesitkin mut tuli vaan mieleen.) Mä kans ihan ekapäivinä kotona käytin rintakumeja mut sinnikkäästi taistelin ettei niitä tarvitsisi käyttää. Nyt tyttö 7,5 kk ja ei oo ollu ongelmia. Olet kuitenkin ihan yhtä hyvä jos käytätkin rintakumeja, mut onhan se kätevämpää jos niitä ei tarvitsisi. Tsemppiä...!
 Meillä poika on nyt 4viikkoa ja 5 päivää ja noin viikon ajan olen vasta imettänyt ilman rintakumia:) Yritin toki monta kertaa ennenkin, mutta ei vaan onnistunut...poika ei osannut ottaa kunnon otetta vaan meni pelaamiseksi. Sitten vaan yksi kerta otti kunnon otteen ja siitä se sitten lähti.
 Mielestäni rintakumi on todella kätevä ja siitä on hyvä seurata tuleeko maitoa ;) Meillä ainakin tuo rintakumi oli aina täynnä maitoa vielä, kun poika lopetti syömisen.
 Meillä poika on saanut pulloa ihan syntymästään asti (oli osastolla viikon ja sai pulloa) sekä syö myös tuttia ja siitä huolimatta nyt oppi syömään oikein rinnasta:)

Moi!
 Meillä rintakumin käyttö aloitettiin Kättärillä samasta syystä kuin ap:llä ja rintakumi on edelleen käytössä (tyttö nyt 2 kk vanha). Olen silloin tällöin yrittänyt imettää ilman, mutta en viitsi kovin pitkään huudattaa tyttöä kun imetys muuten on sujunut hyvin rintakumin kanssa ja maidon riittävyydessä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Aion jatkossakin silloin tällöin kokeilla, josko imetys lähtisi sujumaan ilman rintakumia. Erityisesti kodin ulkopuolella olisi kätevämpää imettää ilman rintakumia, mutta muuten en ole keksinyt mitään syytä, miksi rintakumista pitäisi väkisin yrittää päästä eroon.
 terveisin
 Toukka06
itsekkin imetin aluksi rintakumin avulla n. 4 viikkoa. sitten vain päätin kokeilla ilman,,,aluksi vauva sitä ihmettelinkin mutta tottui pian yrityksen jälkeen. nyt vauva 3kk ja syö hienosti. ei kai siitä mitään haittaa ole. meillä siitä vain tuli vauvalle ilmaa vatsaan, ku se kumi ei aina pysynyt oikein kunnolla paikoillaan
Kateellisena luin teidän kokemuksianne. Meillä syötetään kohta kolmatta kuukautta rintakumin kanssa. Kova halu olisi jättää se kokonaan pois, mutta imetyksen kanssa on muutenkin hiukan hankaluuksia (vauva on kiintynyt tuttipulloon), joten en viitsi huudattaa tästäkin asiasta. Mutta jos jollakulla on hyviä vinkkejä rintakumista vieroittamiseen, otetaan kiitollisena vastaan! (Imetystukihenkilö ei osannut asiassa auttaa).
 Mä imetin tyttöä 4,5kk (jouduin lääkärin suosituksesta lopettamaan) ja käytin koko ajan rintakumia. Jossain vaiheessa koitin ilman, ja tyttö unisena yöllä söikin rintaa hienosti, mutta valveilla ei suostunut syömään ilman kumia. Kumin kanssa syöttämisestä ei ollut kuitenkaan mitään haittaa. Imetys sujui hyvin, maito riitti ja vauva oli kylläinen. Eikös se ole pääasia? :) Ilman rintakumia imettäminen on tosin paljon helpompaa. Kannattaa siis ajoissa koittaa vieroitusta kumista, noin pieni vauva vielä oppii syömään ilman kumia. Tsemppiä!! :)
 violet ja tyttönen 11,5kk
 meillä poika 1kk ja 3päivää ja tänään päätin että jätän kumin nyt aivan kokonaan.ollaan sillon tällön oltu ilman ja on se sujunukkin mutta jossain vaiheessa alkaa kiukuttelu kun on vielä suihkutissi ongelmakin.mutta harmittaa että tuon kapineen ylipäätään minulle sairaalassa jo antoivat. näin päätin kun luin imetystukilistan sivuilta rintakumin käytöstä.joten käykääpä OIKEESTI KAIKKI ASIASTA KIINNOSTUNEET LUKEMASSA SIELTÄ rintakumiosiosta käytön oikeista haitoista,oli nimittäin aika mielenkiintoista luettavaa.
 no toivotaan ettei poikaa tarvi huudattaa tän asian tiimoilta sillä sitten varmasti sorrun mutta luotan itseeni ja inhoan koko ajan keittää ja pestä kumia ja aina varmistella onko se mukana reissuilla.inhottaa koko kapistus,ja liian heppoisin perustein mielestäni sen mulle antoivat.
Kyllä varmasti pystyt vielä vieroittamaan vauvan rintakumista, kunhan imetys alkaa sujua muuten hyvin. Itse käytin kumia 3kk ja stressasinkin siitä ihan turhaan, kun sairaalassa varoittelivat että älä opettele tuohon. Imetyksen kanssa oli ongelmia sen kolme kuukautta (todella kipeät ja verta vuotavat rinnanpäät, joten oli pakko turvautua rintakumeen). Sitten kokeilen muutamia kertoja imettää ilman ja sinnikkään yrittämisen jälkeen imetys alkoi onnistua ilman apuvermeitä. Nyt tyttö 7kk ja nautin todella imettämisestä! Tsemppiä teille, kyllä se siitä!
hei! täällä myös rintakumit olleet matalien rinnanpäiden takia käytössä lapsen syntymästä saakka. poika on nyt 2-kuukautinen. kuukauden ikäisenä yritin vieroitusta mutten onnistunut vaan sain aikaan tuskastunutta itkua. ajattelin, ettei vieroitus edes kannata, jos rinnat ovat yksinkertaisesti vain " väärän" malliset ja imetys kumeilla sujuu. nyt kuukautta myöhemmin kuitenkin kokeilin uudelleen, kun kumien kanssa hommailu jo hieman kyllästytti. yllätyksekseni onnistuin heti ensimmäisenä päivänä. aloitin imetyksen aina kumin kanssa ja toista erää aloittaessamme jätin kumin pois. poika haukkasi heti oikean otteen. ja imetys sujui vaivattomammin enkä tiedä tuntuuko vain mutta minusta lapsikin tuli nopeammin kylläiseksi ja rinnat tyhjenivät tehokkaammin. suosittelen vieroitusta siis!
minä jätin aluksi rintakumin yöllä pois. olihan siinä vähän temppuilua kun ei nänni meinannut pysyä syyssä. mutta sitkeästi vauvakin yritti. yöllä siksi, koska vauva on tarpeeksi väsynyt imemään, eikä jaksa rimpuilla vastaan. rohkeasti vaan kumi pois, kyllä se tottuu.
Meillä pariviikkosen pojan vierottaminen rintakumista onnistui, kun syötin melkein tyytyväistä poikaa tai sitten unista poikaa. Jos oli kova nälkä ja huuto päällä ennen ku sain rinnalle sillon ei ilman rintakumia alkanu ottamaan ennen ku muutaman kerran oltiin saatu ilman kumia syötyä. Eli kyllä onnistuu. Tsemppiä!
 Täällä käydään myös vieroitus taistelua rintakumista! Vauva 10 vrk on välillä suostunut imemään pieniä hetkiä ilmankin, mutta pääsääntöisesti ei! Luin netistä vinkin, että leikkaa paloja pois rintakumista aina pikkuhiljaa kunnes pääsee kumista kokonaan eroon. No yritin tätä konstia heti ja vauva suuttui kovasti " huijauksesta" . Tänään koitin sitkeästi uudelleen ja vauva ei tykännyt edelleenkään rikkinäisestä kumista vaan suostui imemään ilman kumia. Katsotaan kuinka jatkossa onnistutaan kova halu olis päästä rintakumista eroon!
 Tsemppiä kaikille rintakumi vastaan tissi taisteluun!!! :)
 Olen imettänyt sairaalasta lähtien rintakumin kanssa, ja edelleen imetys jatkuu niillä. Olen aina välillä koittanut ilman, mutta neiti ei kauan ime, alkaa nuolla vain rintaa ja kiukutella. Yöllä imee aina paremmin, joten silloin on välillä imenyt pidempään ilman rintakumia.
 Mutta harmittaa etten ole päässyt eroon, toivottavasti vielä meilläkin onnistuu.
 Muuten kuinka usein keitätte rintakumeja? JOka päivä?
 mulla kans rintakumi käytössä, vieläkin imetän, poika 10kk :)
 Jos haluat kumista eroon niin kyllä se onnistuu! Tarvitaan kyllä useampi imutuskerta ennenkuin vauva tottuu kumittomuuteen ja sulta päättäväisyyttä. Anna imea aluksi kumin kans ja sit otat kumin pois kun heruminen on käynnissä.
 Muta kyllä tää imetys onnistuu kumin kans ja poika on kasvanut hienosti! Tosin sitä pesemistä ja keittämistä ja muuta ylimääräistä joutuu tekeen mutta mulla se menee ihan rutiinilla ;)
 Tsemppiä!
minä keitän joka päivä. pesen syötön jälkeen tai ainakin huuhtasen.
Luinko oikein, että vauvasi on vasta alle viikon? Hän saattaa hyvinkin oppia vielä syömään ilman kumia. Esikoseni syntyi keskosena ja söi rintakumilla kuukauden, vasta sen jälkeen jaksoi syödä ilman kumia. Tiedän vauvoja, jotka ovat syöneet rintakumilla useita kuuausia.