Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

cp-kö?? Onko normaalia??!!

16.11.2006 |

Hei!

Oli pakko tulla mieltä purkamaan, ennen kuin otan neuvolaan yhteyttä... Eli olen saanut nyt päähäni, että 3,5kk vanhalla vauvallani on cp-vamma. Kuullostaa hysteeriseltä ja tyhmältä, tiedän! mutta silti en mahda ajatukselle mitään... Ja nyt kun olen ottanut tietoa ko. vammasta, niin olen vain löytänyt lisää viitteitä vammaan. Eli onko teidän lapsillanne ollut samankaltaisia tapoja/oireita? Voiko nämä olla siis ihan normaalia, vai onko minulla kiire ottaa jo neuvolaan yhteyttä?

Eli vaavi on 3,5kk, eikä ole vielä löytänyt käsiään hyvin. Hamuilee niitä kyllä, mutta silloin pää on vinossa sivulle... Mutta jos makaa selällään, niin ei tuo käsiä koskaan keskiviivaan ja laita esim käsiään yhteen rinnan päällä. Myös kädet ovat vielä nyrkissä melko usein, puhumattakaan siitä, että tavoittelisi käsillään leluja! Toinen asia mitä hän tekee jatkuvaan on se, että kädet ikään kuin kiertyvät selällään ollessa niin, että hän hamuilee peittoa tms alustaa käsien ollessa sivuilla ja kiertyneinä sisään ja ylöspäin. Myös mahallaan olossa on outoa. Eli hän nostaa koko ajan jalkojaan suorina ja jäykkänä ylös päin ja pää on aina kallellaan oikealle. Jos joku jaksaisi vastata. Olen oikeasti ihan hermoheikkona!!!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan oman mielenterveyteni kannalta jo ottaisin yhteyttä neuvolaan ja kysyisin onko syytä huoleen. Aika hankala on lasta näkemättä sanoa mitään mieipidettä.

Mietin vain eikö neuvolassa olisi jo puututtu asiaan, jos on jotain epätavallista...

Voimia sinulle ja ihan omasta kokemuksesta tiedän, miten helposti sitä alkaa kaikenlaista miettiä, eikä enää saa rauhaa. Itse olisin jatkuvasti menossa lääkäriin ellei mies välillä toppuuttaisi.

Marikki ja ukko 8kk

Vierailija
2/3 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varsnaisesti asiantuntija, mutta lukenut alaa jonkin verran. Lukemani perusteellaen en olisi kovin huolissani!

Monet vauvat ovat aluksi " toispuoleisia" . Oletko ajatellut, että sinulla olisi vauva aina samassa asenossa sylissä siis samalla puolella? Silloinhan vauva usein sinuun katsoessaan katsoo aina samaan suuntaan. Onko vauvalla jokin katseenkiinnittäjä jossain, jolloin hän katsoo myös samaan suuntaan (esim. hoitopöydällä)? Voit kokeilla pitää vauvaa sylissä toisella kädellä kuin yleensä ja yrittää kiinnittää hänen huomiotaan siten, että hän katsoisi " heikompaan" suuntaan esim. lattialla maatessa.

Tämänikäiselle on vielä ihan normaalia ettei tartu esineeseen, vaihteluväli on neuvolakortin mukaan 3-5kk. Vauvat löytävät keskimäärin kolmekuisena kätensä, joten siinäkään asiassa ei mielestäni ole vielä mitään hätää. Kädet saavat vielä myös olla nyrkissä, jos hän kuitenkin myös availee niitä ja pitää niitä myös auki. Voitahan kokeilla vaikka " jumpata" vauvan käsiä koskettamalla niitä, pussailemalla, puhaltelemalla jne. Myös vesi on hyvä elementti, jos vauvasi tykkää siitä. Nakuna ollessaan hän saa parhaiten aistimuksia kehoonsa ja näin oppii hahmottamaan itseään. Kylpyjä ja suihkuja siis.

Vatsalla ollessa vauvan jalat helposti tököttävät jäykkinä vähän ylöspäin, hänhän jumppaa keskivartaloaan tehokkaasti.

Annathan vauvan olla riittävästi esim. lattialla? Vain siten hän saa harjoiteltua motorisia taitojaan ja vahvistettuaan lihaksiaan parhaiten. Eli ei kovin paljoa esim. istumista babysitterissä.

Meillä myös samanikäinen vauva tekee usein kuten sinä kuvailit: hamuilee selällään peittoa, käsien ollessa sivuilla. En ole pitänyt sitä mitenkään kummallisena. Hänellä oli myös toispuoleisuutta, mutta hän on oppinut pois siitä em. tavoilla. Keskiviivan ylitksestä en osaa sanoa, mutta eimeidän vauvakaan pahemmin niin tee tai pidä käsiään yhdessä.

Kannattaa kuitenkin aina ottaa yhteyttä neuvolaan, jos jokin asia huolestuttaa. Sieltä/sitä kautta pitäisi löytyä asiantuntevaa apua. Eikös nelikuisena ole lääkärikin (ainakin meillä on), joten silloin voit kysyä mieltäpainavia asioita tai pyytää lähetettä esim. fysioterapeutille ihan vain tsekkaukseen!

Tsemppiä ja toivottavasti vastauksesta oli jotain apua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää mitä teille nykyään kuuluu - meillä nyt vähän sama tilanne, eli 3 kk ja kädet aika paljon nyrkissä vielä...