Oletko opiskellut taidetta?
Mikä on antanut eniten? Oletko kohdannut inspiroivia opettajia tai ideoita, kurssilaisia? Itse olen harkinnut hakeutua johonkin edulliseen koulutukseen kun itseoppiminen ei tuo tarpeeksi uutta ja löydä kaikkea noin vain.
Jad2fee
Kommentit (11)
Limingan taidekouluun ei ole pääsykokeita
Mene kansanopistoon vuodeksi. Niissä asutaan siellä asuntolassa ja on tosi kivaa taiteellista porukkaa. Tehdään laidasta laitaan piirtämistä, maalausta, kuvanveistoa, grafiikkaa, savitöitä, hopeakoruja, valokuvausta, tanssia jne jne.
Olen. En kohdannut juuri yhtään inspiroivia opettajia. En tullut toimeen opettajien kanssa. Tein kyllä tehtävät. Aistin kireyden.
Ehkä yksi avoimen yliopiston opettaja oli inspiroiva. Mutta olin varautunut hänen seurassaan. Olen vaikea.
Tosi monet opettajat taidealalla eivät halua opettaa, ovat vain rahan takia siellä.
Olen käynyt vain opistotason kouluja.
Teatteritaietta olen opiskellut, olen dramaturgi. Opettajat olivat innostavia ja inspiroivia ja hienointa oli, että he olivat usein eri mieltä keskenään joten opiskelija joutui muodostamaan oman näkemyksen.
Vierailija kirjoitti:
Mene kansanopistoon vuodeksi. Niissä asutaan siellä asuntolassa ja on tosi kivaa taiteellista porukkaa. Tehdään laidasta laitaan piirtämistä, maalausta, kuvanveistoa, grafiikkaa, savitöitä, hopeakoruja, valokuvausta, tanssia jne jne.
Tuota minäkin suosittelen. Jos asut vielä opistolla ja se on hiukan syrjemmällä, illat menee myös kurssitöitä tehdessä. Tosi tehokasta. Olet samanhenkisten ihmisten parissa.
Taidehissaa, pääsin museoon vahdiksi. Tuntuu et koko koulutus meni ihan hukkaan :(
On siis hienompi titteli. Mut käytännössä katson ettei ihmiset koskettele teoksia päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Olen. En kohdannut juuri yhtään inspiroivia opettajia. En tullut toimeen opettajien kanssa. Tein kyllä tehtävät. Aistin kireyden.
Ehkä yksi avoimen yliopiston opettaja oli inspiroiva. Mutta olin varautunut hänen seurassaan. Olen vaikea.
Tosi monet opettajat taidealalla eivät halua opettaa, ovat vain rahan takia siellä.
Olen käynyt vain opistotason kouluja.
Jotkut opettavat olivat kateellisia, kun olin niin innostunut. Se ei ole hyvä. Olla nuori ja energinen.
Opiskelin pari vuotta taidekoulussa, mutta jätin kesken ja vaihdoin alaa todettuani että ei minusta ollut taiteilijaksi. Nuoruuteni parhaita aikoja silti, minulla ei ole ikinä ollut yhtä kannustavaa ja inspiroivaa kaveriporukkaa, kuin siellä. Olin sen verran nuori, että taideopinnot opettivat minulle paljon itsestäni ihmisenä ja tutustuttivat monenlaisiin ihmisiin ja tapoihin elää tätä elämää.
Opettajista jäi kuitenkin paha maku suuhun. Opetushenkilökunta valitsi ne tietyt tyypit, joista lähdettiin leipomaan taiteilijoita ja joille annettiin kaikki tuki, kannustus ja ohjaus. Muu sakki sai jäädä oman onnensa nojaan vaille ohjausta ja tukea kehittyä eteenpäin. Ohjausta oli turha edes itse yrittää pyytää, sillä opettajilla ei ollut mielenkiintoa antaa sellaista. No, kävipä jo opintojen aikana selväksi, että taidemaailma on aika raaka ja harva siellä pärjää.
Edullisin on ihan oikea taidekoulutus. Saat jopa opintotukea.
KuM