Tunnetko aleksitymiasta kärsivää henkilöä?
Esimerkkejä miten ilmenee ihan arjessa,ihmissuhteissa? Varsinkin parisuhteissa..
Kommentit (9)
Ei hänellä mitään diagnoosia ole. Puoliso ei ilmaise selvin päin tunteita mitenkään. Kun luin aleksitymiasta tuli heti mieleen että tätähän se on. Yksinäiseksi hänen kanssaan tuntee olonsa.
Mä olen itse sellainen. On rasittava ominaisuus, koska mulla menee niin, että kaikki ongelmat somatisoituu luulosairaudeksi ja paniikkikohtauksiksi, ilman että tiedostan ollenkaan tunnemaailmaani, eli mikä ne aiheuttaa. Silloin kun menee hyvin, olen varmaan aika tavallinen. Tasainen luonne (koska ne tunteet ei mulla tule tiedostettavaan mieleen asti koskaan), käytännönläheinen, aikaansaava. Sitten jos on vastoinkäymisiä, olen edelleen pinnallisesti tasainen enkä tiedosta mitään erityisiä tunteita, mutta alan kokea että on fyysisiä vaivoja tai kipuja, tai saan paniikkikohtauksia joissa tunnen että sekoan tai happi loppuu tai aivoverisuoni puhkeaa just nyt.
Olen ollut muutaman kerran parisuhteessa, ja luulen etten ole ollut helppo kumppani miehille. Koska tosiaan normaalitilassa olen vähän sellainen robottimaisen rationaalinen, koska en tiedosta tunteitani, minkä moni kokee kylmäksi ja etäiseksi. Ja sitten jos on joku hätä, se ilmenee fyysisinä vaivoina, mitä toinen ei todennäköisesti osaa yhdistää tunne-elämään, koska en minä itsekään.
Oletko saanut tästä piirteestä sanomista parisuhteissa? Onko haukuttu tunnekylmäksi tms.
Iso osa suomalaisia miehiä on aleksityymikkoja, tietämättä sitä itse. Liittyy kasvatusperinteeseen.
Epäilen, että puolisoni on aleksityymikko. Hän ei koskaan puhu tunteista eikä osaa kuvata tunteitaan. Parisuhteesta keskustellessa hän puhuu vuorovaikutuksesta ja tekemisestä, ei tunteista.
Se, että minä olen hänelle ilmeisen tärkeä ja oletettavasti (toivottavasti) myös rakas, näkyy hänen teoissaan. Hän huolehtii, ilahduttaa, osoittaa hellyyttä, haluaa läheisyyttä jne.
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut tästä piirteestä sanomista parisuhteissa? Onko haukuttu tunnekylmäksi tms.
Parisuhteessamme ei haukuta toista, mutta olen kyllä sanonut aika ilkeästi riidan aikana puolisolleni aiheesta.
Nro 6
Tunnen. Hän on todella rauhallinen ja pääpiirteittäin ihan mukava. Välillä heittää omituisia juttuja, kun ei näytä ymmärtävän yleisön reaktiota. Hänellä on aika paljon periaatteita, joista pitää kiinni. Tasainen on paras sana kuvaamaan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessamme ei haukuta toista, mutta olen kyllä sanonut aika ilkeästi riidan aikana puolisolleni aiheesta.
Nro 6
Tuleeko sinulle ikinä sellaista ylikuormittumista, että alat huutamaan ja riehumaan(
E