TET-harjoittelu
Hei, olen tässä yrittänyt miettiä pääni puhki rakkaalle yhdeksäsluokkalaiselleni TET-paikkaa, kun hän ei itse ole liikuttanut sormeakaan tämän eteen.
Mikä olisi sopiva harjoittelupaikka?
Kommentit (9)
Ai äiditkö ne nykyään teinin TET-paikat etsii?
No ainakaan 90-luvulla TETtiin ei ollut pakko mennä, vaan toinen vaihtoehto oli ainakin meillä istua oppitunneilla. Voisi kuvitella, että se motivoisi hakemaan TET-paikkaa. Itse en ainakaan aio aikanaan noille lapsille etsiä paikkoja, jos eivät itse jaksa liikauttaa eväänsäkään sen eteen. Jos sitten ei yrityksestä huolimatta löydy mitään, niin voin kyllä olla yhteydessä tuttuihin yrittäjiin.
Itse olin aikanaan kuntosalilla ja vaatekaupassa. Niistä voi vaikka aloittaa.
Itse olin aikoinaan kaupungin teatterissa! Oli ihan superia. Saatiin seikkailla pitkin teatteria ja katsoa näytelmän harjoituksia. Aika vähän siellä mitään oikeaa hommaa meille oli, mutta mieleenpainuva kokemus.
Toisena kertana olin vanhassa eskarissani, siellä oli mukavaa.
Eli täältä lähtee suokkarit teatterille ja eskarille/tarhalle
Kyllä nuoren pitää itse aktivoitua, eikä niin, että äiti etsii paikan. Itse olen monta kertaa ollut ohjaamassa tettiläisiä, ja monenlaisia tyyppejä on ollut. Osalle ei tarvinnut näyttää hommat, kuin kerran, ja ne tuli tehtyä hyvin, ja tultiin oma-aloitteisesti kysymään, mitä seuraavaksi. Iso osa oli sellaisia, että kun työ oli tehty, istuttiin odottamaan, että joku tulisi kertomaan seuraavan työn, ja näillä oli myös kännykät liimattuina käteen koko ajan. Ei minkäänlaista omaa ajattelua. On jouduttu myös näyttämään ovea, ja kertomaan, että tämä ei ole lastentarha ja hölmöily loppuu tähän.
Paikan etsimisen sijaan nuorelle kannattaa kertoa, että esimerkiksi kesätyöpaikkoja on saatu sen perusteella, kuinka tet-jakso on sujunut. Ja päinvastoin. Paikka on jäänyt saamatta, kun firman työntekijät ovat joutuneet lähinnä lapsenvahtitehtäviin, ja omat työt ovat kärsineet. Vaikka ei olisi aikomustakaan hakeutua alalle, niin meriittejä voi saada jopa hyvin sujuneesta tetistä.
Elä ap puolesta tee. Pian on edessä jatko-opinnot, meinaatko senkin puolesta hoitaa?
Omalle teinilleni sanoin että voin yhdessä miettiä paikkoja ja hän itse hoitaa homman tavalla tai toisella, mutta hoitaa. Hankki paikan kasilla ja tänään alkoi ysin tet. Kerroin myös että tet ja itse tekeminen on usein polku kesätöille kun sitäkin rahantarvetta on. Taisi se kumminkin mielummin mennä harjoittelemaan kun kouluun.
Itse pääsin aikoinani konditori leipomoon ja ystävällinen täti lähestyi minua ja pääsin poikuudesta ja sain syvällistä oppia.
Itse olin tetissä ravintolassa ja huonekaluliikkeessä.
Ravintolassa pääsi siivoamaan, tiskaamaan, keräämään astioita pöydistä ja tekemään ns. talonmiehen hommia.
Huonekaluliikkeessä taas koottiin huonekaluja esille pantavaksi, siivottiin ja oltiin mukana kotiintoimituksissa.
Myös tehtaissa on hyviä tet paikkoja
älä mieti tuollasia ei se TET oo pakollinen jos muksusi ei halua mennä sinne ni sillo se ei mene piste.
Mistä alasta nuori itse pitää?
Ja on se niinkin, ettei sille alalle mistä pitää välttämättä pääse.
Silloin on mentävä sinne, mihin tet-harjoittelijoita otetaan.
Suuret kaupat ottavat heitä melko hyvin, koska siellä on helpoin antaa heille työtä ja tekemistä.
On sellaisiakin tet-paikkoja, jossa harjoittelijalle ei ole juuri mitään tekemistä ja puuhaa.
Tylsäähän semmosessa paikassa on vain seisoa tai istua 5-6 tuntia, joka päivä.uu