Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jättänyt turhat suihkut pois ja ihoni voi paremmin kuin koskaan!!!

Vierailija
06.01.2023 |

Ennen suihkuttelin joka aamu tai ilta, usein parikin kertaa päivässä. Asuimme silloin Hgissä ja käytin paljon julkisia. Olin jatkuvasti hikinen, likainen, pölyinen ja pesun tarpeessa. Ihoni on perus kuiva ja jatkuva suihkuttelu kuivatti sitä entisestään. Mitkään pesunesteet tai kosteusvoiteet eivät auttaneet, päinvastoin ihoni reagoi kaikkiin aineisiin, joiden kanssa se joutui kosketuksiin: ärsytystä, kirvelyä ja kutinaa.
Muutimme maalle noin kaksi vuotta sitten, ja ensimmäistä kertaa lapsuusvuosien jälkeen käytössäni oli kylpyamme: sellainen vanha, täyspitkä tassuamme isossa kylpyhuoneessa. Aloin käydä kylvyssä suihkuttelujen sijaan ja lisäsin kylpyveteen aina jotain kylpyöljyä. Aloin pestä ihoani pesulapuilla ja -sienillä. Huomasin pian, että minun ei tarvinnut käydä joka päivä suuhkussa kuten kaupungissa. Pitkä, rauhoittava kylpy pari kertaa viikossa ja löylyt puulämmitteisessä saunassa viikonlopulla riittivät ihan hyvin. Näiden ympärille aloin rakentamaan uudenlaisia rutiineja, joilla olen pystynyt pitämään ihoni ja hiukseni kunnossa hygieniasta tunkimättä.
Tässä pääasialliset keinoni:
- Sauna kerran viikossa, pesu miedolla pesuvoiteella tai miedolla saippualla (suosin vuohenmaitosaippuaa)
- Kylpy 1-3 kertaa viikossa tarpeen mukaan, paljon kylpyöljyä veteen, pesu tarvittaessa pesuvoiteella tai vuohenmaitosaippualla.
- koko vartalon voitelu huolellisesti saunan ja kylvyn jälkeen (ns kolmen minuutin sääntö, eli voide levitetään vähän kostealle iholle)
- Illalla kasvojen ja kaulan alueen puhdistus puhdistusvoiteella, jonka pyyhin pois miselliveteen kastetulla pesuliinalla tai vanulla. Seerumi ja voiteet.
- Ja tässä tulee loistavin juttu: Jos en kylve illalla, pyyhin koko vartaloni (paitsi jalat ja intiimialueet, katso alempaa) miselliveteen kastetulla pesulapulla (teen näitä itse pellavasta, joka ei ime liikaa nestettä itseensä) tai apteekin pesulapuilla. Joskus käytän myös apteekin pesuvoiteita, jotka pyyhin pois misellivedellä. Sitten kosteutan vartalon kuivimmat kohdat: minulla sääret ja polvet, olkapäät ja kyljet.
- teen joka ilta jo hyvissä ajoin ennen nukkumaanmeno jalkakylvyn jalkasuolalla, hoidan kynnet ja rasvaan jalat huolellisesti.
- intiimihygieniasta huolehdin joka wc-käynnin yhteydessä suihkuttamalla bidee-suihkulla. Lisäksi hankin kylpyhuoneeseen kunnon ranskalaisen bideen, jossa pesen intiimialueet aamuin ja illoin matalan ph:n pesunesteellä
- aamulla ei yleensä tarvitse muuta kuin pestä kasvot vedellä ja vuohenmaitosaippualla (aamupesusta en luovu, koska muutoin en herää!) ennen kosteutusta ja kevyttä meikkiä. Samalla pesen kainalot vedellä ja saippualla, jos tuntuu tarpeelliselta. Sitten deodorantti (käytän ihan perus Rexona Aloe Veraa, jota ihoni kestää nykyään hyvin).
- voin myös käyttää jopa parfyymiä suoraan iholle ilman mitään haittaa, arkisin tosin suihkautan vain eau de toilettia vaatteille ja hiuksiin.
- ai niin, jos hiukset tuntuvat vähän väsyneiltä, teen nopean kuivapesun aamulla pukeutumista ennen, kylpytakki päällä. Edes kuivashampoot eivät enää ärsytä hiuspohjaani, niin hyvin ihoni voi.
- sitten tärkeä pointti: puen puhtaat puuvillaiset alusvaatteet joka aamu. Rintaliivit menee pesuun kylpy ja saunapäivinä. Useimmiten tosin käytän aluspaitaa (esim perus t-paitaa tai olkaimellista) ilman liiviä.

Tämmöiset ihonhoitorutiinit siis täällä. Saa kommentoida ja kertoa omia niksejä!
Taustaa: olen 42-vuotias kotiäiti ja jatko-opiskelija, asun maalaistalossa miehen, 2 lapsen, ja 3 koiran kanssa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko, että joku lukee tuon? Hyvä tietysti, että iho kunnossa.

Vierailija
2/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen setti.

Hyvä kun on ihmisellä harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on. Turhaa pesemistä kannattaa välttää. Kaikki kyllä tietävät, mitä paikkoja pestään päivittäin.

Vierailija
4/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuossa nyt pesua ja puuhaa kerrakseen. Helpommalla pääsee kun käy suihkussa!

Vierailija
5/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen setti.

Hyvä kun on ihmisellä harrastus.

Samaa ajattelin kun luin Ap:n vuodatuksen.

Jääkö tuossa enää aikaa mihinkään muuhun kuin tuohon uskomattomaan ohjelmanumeroon?

Toisaalta eihän tuossa kenellekään muulle pahaa tee, joten antaa mennä vaan.

Vierailija
6/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ääliö käy turhaan suihkussa??

Vierailija
7/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin otsikon, mutta sama itselläni; talven tullen vähennän suihkussakäyntiä.

Ja siitä huolimatta iho kuivuu ja kutiaa. Kirvelee kun rasvaa. Ja tämä joka armias vuosi talvisin.

Etsin ja etsin voidetta, rasvaa, emulsiota, mitä tahansa joka pitäisi näin armottoman kuivan ja herkän ihon kunnossa talvisin. En ole löytänyt.

Vierailija
8/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvisi miksi vanhukset pestään enää parin viikon välein, niiden hyvinvoinnista siis pidetään huolta?

Vierailija
9/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ihon hyvinvointi nyt tainnut ihan vaan suihkujen harventamisesta johtua...

Tiesitkö että myös stressi voi vaikuttaa ihoon. Tuo "hikoilu julkisissa" kielii stressistä.

Vierailija
10/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä käydä aamuin illoin suihkussa.

Ei, vaikka asuisit kaupungin keskustassa.

Vierailija
11/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokailtainen jalkakylpy kuulostaa mukavalta. Itselle kävisi kyllä niin, että hampaita pestessä muistaisin, että jalkakylpy unohtui tänäänkin.

Vierailija
12/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. On muutakin tekemistä kuin lillua monta kertaa viikossa kylvyssä ja voidella ja hivellä ihoa aamut ja illat läpeensä. Turhissa suihkuissa en käy, minulle riittää koko vartalon pesu 2-3 päivän välein varsinkin talviaikaan. Julkisten kulkuneuvojen käyttö ja kaupungissa asuminen eivät vaikuta asiaan.

Vierailija
13/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsessiassa nämä minun rutiinit ovat helppoja ja niihin ei kulu juuri lainkaan aikaa, verrattuna esim joka aamuiseen suihkutteluun, jossa tehdään hiukset shampoolla ja sitten hoitoaineella, ja sitten pestään koko vartalo, kuivataan, levitetään kosteutus, föönataan ja laitetaan hiukset. Täähän on minimi 30-45 minuuttia.

Minun iltatoimet kestää alle 10 minuuttia. Jalkakylpy esim tv:n ääressä tietty enempi. Aamupesuun menee noin 5 minuuttia, siihen meikit päälle niin 15. Hiusten kuivapesu vie samoin 5 minsaa, eikä sen jälkeen tarvitse laittaa suoria hiuksia.

Kylvyt ja sauna vie toki pidemmän aikaa, mutta ne ovatkin sielunhoitoa. Ja kylpy hiusten pesuineen on sellaiset 30 minuuttia eli ei mikään iso juttu.

Minusta suihkuttelu on niin paljon hankalampaa ja tylsempää kuin omat metodinin

Ap

Vierailija
14/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh no minulla suihku kestää n.15-20 minuuttia mikäli pesen hiukset, hoitoaineen yms :D

Jos en pese hiuksia, kestää suihkussa joku 5-10 minsaa. Sen jälkeen juu kosteusvoidetta yms mutta eipä siihen nyt ihmeitä aikoja mene.. Föönäta en aina jaksa vaan saatan kuivata pyyhkeellä vain sitten. Tee sinä omalla tyylilläsi vaan toki, jos siitä tyytyväiseksi tulet.

Vierailija
15/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisauna riitti ihmisille 70-luvulla hyvin, hienhajuun ei kukaan kuollut...

Vierailija
16/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa vaikealta. Minä käyn joka aamu suihkussa, kestää 10 min. Sitten rasvaan naaman ja laitan dödöä, siinä se.

Vierailija
17/17 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ääliö käy turhaan suihkussa??

Heh, yleensä siihen on joku syy. Pitää puhdistautua tai vaikkapa ihan vain haluaa hemmotella itseään lämpimällä tai kylmällä vedellä. Kumpikaan syy ei ole turha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi