Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako pyytää sosiaalivirkailija lääkärikäynnille varmistamaan hoidon saanti?

Vierailija
23.12.2022 |

Kärsin sairaudesta, jonka takia olen syrjäytynyt työmarkkinoilta ja toimintakykyni on päivittäin merkittävästi rajoittunutta. Koen, että en saa julkiselta terveydenhuollolta tarvitsemaani hoitoa ja lääkityskokeilua, pihistellään kustannuksia eikä pyritä suojelemaan työkykyäni. Pidetään pitkissä jonoissa aina vaihtuville lääkäreille, jotka vuoron perään kirjoittavat samoja vanhoja lääkkeitä, joista en ole saanut apua. Jotkin lääkkeet ovat sellaisia, ettei niitä edes pitäisi sairauteni tilanteessa kirjoittaa, koska ne pahentavat tilannetta ihan kudostasolla.

Mielestäni tilanne on se, että joudun vaatimaan itselleni pätevää ja turvallista apua julkiselta terveydenhuollolta, eikä työkyvystäni kanneta siellä huolta.

Mietin onko tämä sellainen tilanne, jossa minun kannattaisi pyytää sosiaalivirkailija puolustamaan minua ja vaatimaan tuloksellista hoitoa seuraavalle lääkärikäynnilleni? Ja painottamaan tilannettani, jossa työkykyni on jo pitkään ollut sairauteni takia merkittävästi rajoittunut?

Minulla on ollut ainoa lähipiirini mahdollinen henkilö mukana joillakin lääkärikäynneillä tukihenkilönä. Mutta hän ei osaa tilanteissa taistella verbaalisesti hoitoni ja toimintakykyni merkityksen puolesta. En tiedä myöskään, auttaisiko että tukihenkilö olisi sukupuoleltaan nimenomaan mies ja olemukseltaan jämäkkä ja vaativa, jotta tultaisiin kuulluiksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset soita potilasasiamiehelle ja kysy neuvoa?

Vierailija
2/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai voisin soittaa potilasasiamiehellekin. Ajattelin nyt vain, jos täällä vaikka olisi potilaiden kokemustietoa vastaavanlaisesta tilanteesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että kun ap astuu vastaanotolle sisään ja alkaa aloituksen kaltainen nillitys, niin lääkärin tavoite on vain saada hänet mahdollisimman pian ulos huoneesta.

Vierailija
4/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse voi hoitaa mainitsemasi sosiaalivirkailijan tai tukihenkilön vaatimuksia vastaanotolla?

Vierailija
5/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itse voi hoitaa mainitsemasi sosiaalivirkailijan tai tukihenkilön vaatimuksia vastaanotolla?

Siksi, koska lääkäri ei aina potilasta kuuntele. Itse olen joskus ollut asiakkaani mukana lääkärikäynnillä ja asiakas on kertonut samat asiat lääkärille kuin mitä kertoi aikaisemmalla lääkärikäynnillä, jossa kävi yksin. Kun minä olen ollut mukana, on lääkäri kuunnellut ja uskonut.

T: sossu

Vierailija
6/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalivirkailijalla ei ole koulutusta lääketieteeseen eikä lainkäyttöön terveydenhuollon asioissa. Potilasasiamies on lähinnä se henkilö, kenen puoleen voi kääntyä.

Vierailija
7/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus kyseessä? Mitä lääkityskokeiluja? Vähän taustaa olisi hyvä tietää.

Vierailija
8/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: haluat lääkekannabista, etkä ymmärrä että sitä ei ensinnäkään kuka tahansa terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa ja toisekseen siitä ei saa kelakorvausta, mutta et vaan suostu uskomaan että joutuisit oikeasti itse maksamaan sen yli 600e.

Vierailija
9/9 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalivirkailija ei voi noin vain lähteä pyynnöstäsi mukaan lääkäriin avustajanasi, siitähän tulisi jääviysongelma jos olet saman virkailijan asiakkaana tai ylipäätään ei taida kuulua työtehtäviin, mutta voit kysyä tätä sieltä, heidän kuuluu neuvoa.

Se on selvää että tukihenkilö saa olla apuna lääkärikäynnillä, joko lähipiiristä tai ihan ammattilainen, sen vaan joutuu itse kustantamaan ja järjestämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi