Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peliriippuvaisen ja pahasti velkaantuneen kumppanin kanssa eläminen

Vierailija
11.12.2022 |

Voiko olla vaikeampaa? Kokoajan pyytää lainaa ja lupaa maksaa pois. Hänen palkkatulot tulevat suoraan tililleni, joten todennäköisesti saan omani pois. On aiemmin kuitenkin huijannut ja vaihtanut tilinumeron, jolloin jäi noin tonni velkoja saamatta. Tuntuu, että voi tehdä huijauksen milloin vain uudestaan kun on niin epätoivoinen. On monia muitakin kertoja, jolloin en ole saanut omiani enää takaisin ja on myös varastanut minulta rahaa muutamia tonneja. Luotto raha-asioissa on mennyt täysin.

Minun pitäisi lainata useita satasia kuukaudessa, joka vaikeuttaa elämistämme ja seuraavaan palkkapäivään asti pitäisi nähdä nälkää. Miettiä mitkä laskut siirtää seuraavaan tiliin. Maksan asumisen, ruuat, bensat, laskut, aivan kaiken. Ja sen lisäksi pitäisi vielä lainata.... Jos en lainaa, hän lähtee etsimään rahaa muualta, velkaantuu väärille henkilöille ja taas ollaan pahemmassa pulassa. Sukulaiset ja muut ystävät aikalailla kaikonneet lainojen takia. Joskus tekee vilppiä saadakseen rahaa, myy olematonta tavaraa. Olen velkaantunut hänen vuokseen noin 50.000 euroa, maksoin kaiken pois perintörahoilla, sinällään olen itse kuivilla asiasta.

Rakastan miestä ja ilman peliriippuvuutta hän olisi mitä täydellisin. Meillä on paljon hyvääkin. Siksi olen yrittänyt kestää tilannetta. Välillä on (lyhyitä) kausia, jolloin hän ei itsekään edes halua pelata. Mutta hänellä on elämässä melkein kaikki pielessä mitä vain voi olla ja se estää normaalin elämisen, haluaisi vaan voittaa, niin voisi ratkaista huolet. Hän on sairas ja epätoivonen, mutta se ei tietenkään oikeuta tällaiseen.
Viimeiset 10 vuotta hän on vaan sekoillut elämästään, ollut ennenkin hoidossa pelaamisesta.

Nyt tein vakaan päätöksen, että minä en enää lainaa. Joka päivä joudun muistuttamaan, etten tykkää, että hän sotkee minut ja rahani peleihin. Pelatkoon omillaan tai lainatkoon joltain muulta. Olen kertonut, että tuo lainaamiskuvio ahdistaa, stressaa, on vaikuttanut mielenterveyteeni jo pahasti. Olen asian takia kokoajan pahalla päällä, koska voin pahoin. Olen kannustanut häntä ottamaan vastuun raha-asioistaan kuten aikuiset ihmiset. Mutta tätä hän ei vaan suostu ymmärtämään, on jo muutamat lainat hoitanut moitteetta, niin pitäisi voida muka luottaa. Suuttui raha-hanojen kiinnilaitosta ja on nyt viikon majaillut sosiaalitoimen tiloissa ja kavereillaan, silti minulta rahaa pyytäen.

En tiedä kumpi sattuu enemmän, tässä jatkaminen vai eroaminen. Ajatuskin erosta sattuu niin vietävästi. Kunpa mies vaan tajuaisi olla tuottamatta pahaa oloa minulle, ei enää sotkisi minua peleihinsä ja velkoihinsa. Taitaa olla mahdotonta odottaa tuollaista peliriippuvaiselta.

Ennen kuin joku tulee herjaamaan miksi halusin tällaista.... ei kukaan tavatessa kerro pahimmista ongelmistaan. En ollut tietoinen mitä tuleman pitää, kun suhteeseen aloin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on ainoa oikea ratkaisu! Ei peliriippuvaista voi "parantaa". Itse olin kolmisen vuotta suhteessa peliriippuvaisen kanssa ja samoihin aikoihin ystäväni seurusteli alkoholistin kanssa. Havaitsimme, että molemmissa sairauksissa toistuu prikulleen samat kuviot; valehtelu, manipulointi, syyllistäminen jne.

Peliriippuvainen on niin koukussa pelaamiseen, ettei millään muulla ole väliä, kuin sillä, että joku(muu) mahdollistaa pelaamisen. Niitä lainoja kun ei koskaan makseta kokonaisuudessaan takaisin. Osan maksettuaan lainaa taas hetken päästä lisää, loputon kierre.

Kokemuksesta voin sanoa, että ero on ainoa tapa selvitä itse järjissään.

Vierailija
2/3 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vielä olet tuossa suhteessa? Ei se siitä muuksi muutu, valitettavasti. Puhun omasta kokemuksestani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi