Opettajat kertovat kauhukokemuksiaan kermaperseiden vanhemmista
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8253fb08-795a-4b15-9fa5-e2df7c1dc1cc
Yksi kermaperse uhkaili juristilla kun opettaja oli jättänyt pikkupaskiaisen jälki-istuntoon tämän hakattua toisen lapsen päätä seinään.
Ongelmia syntyy kun kermaperseet eivät usko herraterttunsa olevan tyhmä ja oppimiskyvytön ja/tai käytöshäiriöinen.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että tämä on nimenomaan nykyajan ongelma. Luin artikkelin ja muistin, miten eräs rinnakkaisluokan tyttö ei pärjännytkään ruotsin ylioppilaskokeessa niin kuin oli odotettu. Äiti otti opettajaan yhteyttä ja vaati oikaisua, koska "Kyllä meidän tytär osaa ruotsia paremmin. Tämä vain oli liian vaikea ja väärin arvosteltu koe." Ihan kuin opettaja ne yo-kokeen pisteet päättäisi. Kummasti myös monet muut pärjäsivät kokeessa paremmin. Tämä tapahtui 90-luvulla.
ja ne kokeet tarkistetaan kahteen kertaan, ensin koulussa annetaan alustavat pisteytykset ja sen jälkeen ne menevät uudelle kierrokselle ylioppilastutkintolautakunnassa.
Jokaisesta uhkailevasta vanhemmasta rikosilmoitus ja huoli-ilmoitus lastensuojeluun.
Voi niillä ongelmavanhemmilla olla perseessä jotain muutakin kuin kermaa.
Kyllä pitää olla tyhmä, joka vaatii, että opettajalla pitäisi olla aina sama sijainen. Ensinnäkin, opettaja ei likikään aina hanki itse sijaista itselleen. Ja sijaiset ovat ihmisiä, joiden työt ovat pahimman luokan pätkätöitä. Lyhyitä työsuhteita siellä sun täällä. Välillä opettajan sijaisena toisinaan taas jossain ihan muualla. Ja jos se "vakituinen sijainen" saa jostain muualta pidempiaikaisen, tai jopa toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen, hänellä on täysi oikeus mennä sinne, eikä jäädä jonkun tietyn opettajan mahdollista sijaistarvetta odottelemaan.
Mutta nykyään vanhempia myös vaaditaan osallistumaan koulun touhuihin jatkuvasti. Entisaikoina oli joku vanhempien tapaaminen open kanssa ehkä kerran ja sitten joulujuhla ja kevätjuhla. Nyt vanhemmat on pakotettu pyörimään kouluasioiden parissa joka päivä.
Tulee mieleen Draco Malfoy ja isänsä. :D
Vierailija kirjoitti:
90% vanhemmista on asiallisia ja se vähemmistö aiheuttaa päänsärkyä. Omien kokemusten perusteella aika lailla sama pätee opettajiin. 90% on asiallisia ja se vähemmistö aiheuttaa päänsärkyä.
Olen itse sekä vanhempi että opettaja. Sori vaan kollegat, mutta ei vika ole aina vain vanhemmissa.
Sori, mutta jos saat vanhempana päänsärkyä jälkikasvusi koulunkäynnistä, siihen on syynsä.
Oletko yksi niistä nepsy-napsu-nöpsy-vanhemmista, joiden nepsylapsen pitäisi saada kaikki mahdollinen tuki ja syyllistät kollegaa tietäen, ettei ilman erkkaluokkapaikkaa lapsesi saa kaikkea sitä mitä haluat lapsellesi toteutuvan yleisopetuksessa?
Sori, mutta joskus on vain myös täysin avuttomia vanhempikollegoitakin.
Eikös hiljattain juttua ollut siitä, että kemian, matematiikn ja fysiikan opettajia ei enää saada kouluihin?
Tällainen perseily varmastikin parantaa tilannetta ja Suomen kilpailukykyä, kun Suomi nimenomaan kilpailee ja saa tuloja kemianteollisuudesta ja teknologiasta yms..
Siinäpä kaivatte lastenne kuopan tulevaisuudelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% vanhemmista on asiallisia ja se vähemmistö aiheuttaa päänsärkyä. Omien kokemusten perusteella aika lailla sama pätee opettajiin. 90% on asiallisia ja se vähemmistö aiheuttaa päänsärkyä.
Olen itse sekä vanhempi että opettaja. Sori vaan kollegat, mutta ei vika ole aina vain vanhemmissa.
Sori, mutta jos saat vanhempana päänsärkyä jälkikasvusi koulunkäynnistä, siihen on syynsä.
Oletko yksi niistä nepsy-napsu-nöpsy-vanhemmista, joiden nepsylapsen pitäisi saada kaikki mahdollinen tuki ja syyllistät kollegaa tietäen, ettei ilman erkkaluokkapaikkaa lapsesi saa kaikkea sitä mitä haluat lapsellesi toteutuvan yleisopetuksessa?
En ole. Oliko muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutuitko?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta uhkailevasta vanhemmasta rikosilmoitus ja huoli-ilmoitus lastensuojeluun.
Todellakin, parempi että sossu ututkii, onko perhe-elämä tasapainoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutuitko?
Oletko yhtä passiivis-agressiivinen opettajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutuitko?
Ainakin hyvin osaan esittää rauhallista lapsesi neuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutuitko?
Ainakin hyvin osaan esittää rauhallista lapsesi neuvotteluissa.
Mun lapsilla ei ole mitään diagnooseja tai tuen papereita, emme muutenkaan kuormita sinua, koska opettajana tiedän että sellainen on täysin turhaa. Mutta jos kirkkain silmin pystyt väittämään, että 100% opettajista on aina tasapuolisia ja oikeudenmukaisia, olet vähintään naiivi.
Huh, on peruskoulun opettajilla kova työ. Tietysti joukkoon mahtuu niitäkin, jotka eivät ole kovin päteviä, mutta en ole moneen törmännyt (lähinnä oma 1.-3. lk:n opettaja aikoinaan, joka oli hyvin suosiva ja elitistinen ja vahingollinenkin). Itsekin mietin nuorempana kouluttautuvani opettajaksi koska viihdyin kouluympäristössä ja kaikki kouluaineet olivat minulle olleet aika helppoja. Pari kertaa lukiolaisena lapsenvahtina tai vapaaehtoisena apuopettajana pienemmille huomasin kuitenkin olevani aika ankara ja vaativa ja päätin jättää hommat sellaisille, jotka osaisivat kannustaa ja motivoida lapsia paremmin... Sitten oman esikoisen koululuokassa olen huomannut jo muutaman vuoden aikana kuinka pöpejä vanhempia lapsilla onkaan. Jo yhdellä luokalla on pari aika kamalaa kakaraa ja vanhemmat ovat vielä sekopäisempiä. Kyllä nuo tilanteet varmaan ihan tarpeeksi työllistää vaikka työ olisi muuten mielekästäkin. Nämä on sentään vielä aika pieniä lapsia... samoin olen alkanut arvostaa suuresti vakaopettajia ja lastenhoitajia törmättyäni ihan puistossa muutamaan pienempien lasten pk-ryhmäläisen vanhempaan. Niin hiton hirveä valitus kuinka päiväkodissa ei tehdä mitään kehittävää ja se on ihan kauhea paikka lapselle. Me ollaan kyllä oltu aivan erityisen tyytyväisiä lasten päivähoitoon ja täällä on todella hyvä tilanne, pienet ryhmäkoot, pysyvä henkilökunta ja hyvin suunniteltuja päiväohjelmia. Jos nyt jotain muskaria ja kielikylpyä kaipaa lapselleen niin sen voi järjestää omalla ajalla tai sitten siirrättää lapsensa painotettuun päiväkotiin. Tietysti, aina homma ei toimi siellä koulussa tai päiväkodissa. Kommentoin nyt kuitenkin sitä kun kaikkien vanhempien ymmärrys ei riitä... Eikä tietenkään voikaan, kaikki eivät ole hyviä kaikessa. Se on vain aina kenkkua jos ei itse sitä ymmärrä.
Anteeksi nyt, mutta olen kyllä väsynyt ainaiseen opettajien kitinään siitä, miten vaikeita ne lapset tai perheet tai opetustyö on.
Ensinnäkin omat kokemukseni koulusta ovat aika huonot. Opetuksessa keskityttiin enemmän "sinä uskot koska minä sanon" opetukseen eikä saanut kyseenalaistaa tai pyytää selityksiä.
Juuri näin somessa saman jutun matikankokeessa. Se meni jotenkin näin: "Viidessä korissa on 3 omenaa. Paljonko omenoita on yhteensä?". Oppilas oli kirjoittanut 3x5=15, mutta oli saanut vain puolet pisteistä, koska olisi pitänyt kirjoittaa 5x3=15. Aika paskamaista suoraan sanoen. Varmaan arvaatte auttoiko oppilaan selittely opelle, että "sehän on ihan sama asia".
Ennen lapsia on jätetty heitteille ja oman onnensa nojaan myös perheissä. Perheiden tietotaito lasten hoidossa on sukupolven aikana kuitenkin kohonnut, mutta kasvatus- ja koululaitokset toteuttavat edelleen samoja kaavoja ja suhdelukujaan. Onko mielestänne kouluissa välituntivalvonta riittävää?
About kaikki palvelutaso arjessamme on nopeutunut ja parantunut. Lasten tarpeita halutaan perheissäkin tukea paremmin. Vanhemmat haluavat antaa lapselleen hyvät eväät elämään ja pitää yllä lapsen kiinnostuksen ainaiseen oppimiseen ja uteliaisuuteen.
Mutta sitten muksu istutetaan pulpettiin katsomaan taululle ja oppimaan ulkolukua. Lahjakkuudesta rangaistaan ja rauhallinen, kiltti lapsi laitetaan istumaan häirikön viereen terapiaeläimeksi. Tämä kaikki pitäisi vanhempien vaan niellä, koska se on luokan etu ja omalle lapselle ei sovi vaatia erityiskohtelua. Nopeammin ei saa edetä.
Miten mikään muuttuisi, jos vanhemmat eivät vaadi ja anna palautetta? Lapset ovat yksilöitä ja kyllä he ansaitsevat tulla kohdatuksi yksilöinä.
(Tuossa jutussa myös mustamaalataan vanhempia, jotka käyttävät viranomaisteitä. Ne ovat ihan sallittu keino, jos kokee vääryyttä. Siksi ne ovat olemassa.)
Suurimmat ongelmat tulee ongelmalähiöiden perheistä kuitenkin, elämänkoulun käyneet vanhemmat ovat niitä vaikeimpia, kaikesta huolimatta. Alkoholistivanhempia ei kiinnosta lastensa tekemiset ja väkivaltaisuus muita oppilaita kohtaan sekä poissaolot kuitataan sillä että " en mä sille mitään voi" . Eikä niille sitten kukaan mitää voi, häiriköivät koko kouluelämän ajan muita ilman että asialle voi tehdä mitään. Parempiosaisten lapsia on helpompi osoitella kun vanhemmat vastaavat kritiikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta nykyään vanhempia myös vaaditaan osallistumaan koulun touhuihin jatkuvasti. Entisaikoina oli joku vanhempien tapaaminen open kanssa ehkä kerran ja sitten joulujuhla ja kevätjuhla. Nyt vanhemmat on pakotettu pyörimään kouluasioiden parissa joka päivä.
Annatko esimerkkejä, miten sinut on pakotettu osallistumaan koulun touhuihin joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten tulevaisuus pelissä. Kouluarvosanoilla tärkein merkitys siinä, miten hyvin sijoittuu yhteiskuntaan.
Jos kakara on tyhmä niin silloin hän saa luonnollisesti huonoja arvosanoja ja kenties joutuu erityisluokalle.
Eikun esim. jos joutuu kiusatuksi koulussa, tai on ongelmia kotona, niin ei aina voi/jaksa välttämättä keskittyä koulussa. Luulisi jo pikkuhiljaa ymmärtävän...
Vierailija kirjoitti:
Juu, juu.
Opettajat itse ovat varsinaisia elitistisiä kitiseviä pikkupentuja. Oikeita Vinku-iitoja.
Vali, vali, vali, vali, mikään ei näille syöttiläille ole koskaan riittävästi.
Huonot palkat, huonot lomat, ikävät oppilaat, ikävät vanhemmat, liikaa töitä, liian kuuma, liian kylmä, huono ruoka jne. vinkumisen lista on elitisteillä loputon.
Älä unohda huonoa sisäilmaa!
Osa vanhemmista kyllä kyseenalaisti ja aivan aiheesta mutta kukaan ei uskaltanut. Nykyisin onneksi uskalletaan.