Alkoholismista kärsivät, miten teitä kuuluisi auttaa?
Millaista apua ja miten sitä pitäisi teille tarjota? Miten välttää se että avun tarjoaminen tulkitaan nalkutukseksi?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Hyvät viskit ja konjakki auttavat kummasti.
Eikun sori, kohderyhmä olikin alkoholismista kärsivät. My bad.
Parasta apua on olla sekaantumatta asioihini millään tavalla. Koskee kaikenlaista juomisen mahdollistamista, kuten rahan antamista, puolestani valehtelemista, sakkojeni maksamista ja naapureille selittämistä ym. ym.
Anna minun kohdata itse alkoholismini kaikki ikävät seuraukset. Vain se saattaa saada minut haluamaan raitistumista.
Turha tyrkyttää apua, ellei toinen sitä pyydä.
Hyvä kysymys, ap.
Mitä jos toinen humalassa tilittää, että haluis apua ja haluis lopettaa juomisen. Mutta apu ei kelpaa, mitään muutosta ei selvin päin haluakaan. Onko tämä vain joku vaihe, joka ehkä edeltää sitä ymmärrystä, että haluaakin apua? Nyt on selvästi ymmärtänyt, että tarvii apua, mutta ei sittenkään ole valmis muuttumaan. Pelkään, että jää tähän.
Voinko jo tässä tilanteessa auttaa jotenkin? Miten kannattaa reagoida tommoseen itsesääliseen ja toistuvaan tilittämiseen? Hylätä? Kuunnella samaa avautumista reagoimatta mitenkään?
Nimen omaan. Kuunnella jos jaksaa, mutta ei nosta pikkusormeaankaan "auttaakseen" antamalla rahaa, majoittamalla omaan huusholliinsa, lainaamalla rahaa, maksamalla velkoja etc etc.
Paras apu on pistää kohtaamaan oma kurjuutensa ja katsomaan sitä suoraan silmiin. Kukaan ei voi olla pelastusrengas, avun on tultava henkilön omasta vakaasta vankkumattomasta tahdosta. Tajuamisesta että vain itse voi itsensä pelastaa.
Voi ohjata ammattiavun puoleen, mutta ottamatta hiukkaakaan vastuuta siitä noudattaako henkilö neuvoa. Ruikutukselle pitää sulkea korvat.
Juon kyllä olutta, mutta en valitettavasti ole alkoholisti, niin en osaa vastata kysymykseesi.
Lentoruiskutukset? Sen verran voin vielä kysyä, että mitä hemmettiä ne (oletettavasti Naton) koneet oikein ruiskuttavat päällemme? Keväällä tunnin aikana lensi vajaa parikymmentä ruiskutuslentoa taivaankannen ristiin rastiin ja kirkas ilma muuttui kauttaaltaan sumuiseksi. Seuraavana aamuna oli nenä vuotanut yön aikana täyteen verta. Litiumia? Toisena päivänä eri viikolla kova päänsärky vastaavien ruiskutusten jälkeen. Normaalisti näin ei käy koskaan. Grafeenia? Raskasmetalleja? Molemmat Itä-Uudenmaan poikki, Porvoosta Lahteen, Mäntsälästä Elimäkeen. Eivät harjoitelleet eivätkä olleet matkalla mihinkään. Lisäksi vanat lähtivät koneen perästä, eikä moottoreista siipien alta (löytyy valokuvia) ja levisivät vähitellen vain entistä laajemmalle ja koko taivaan peitto kesti pitkään, tunteja/loppupäivän. Täällä on muutenkin tarpeeksi kylmä j
Vierailija kirjoitti:
Parasta apua on olla sekaantumatta asioihini millään tavalla. Koskee kaikenlaista juomisen mahdollistamista, kuten rahan antamista, puolestani valehtelemista, sakkojeni maksamista ja naapureille selittämistä ym. ym.
Anna minun kohdata itse alkoholismini kaikki ikävät seuraukset. Vain se saattaa saada minut haluamaan raitistumista.
Juuri noin. Raitistuin vasta sitten, kun olin kohdannut oman pohjani, jota alemmas en halunnut enää vajota, eli raitistuin juuri siten kuin AA-kirjallisuudessa sanotaan.
Massive Attack: Live With Me -musiikkivideo, jolla nainen juo ja juo ja juo...
Vierailija kirjoitti:
Lentoruiskutukset? Sen verran voin vielä kysyä, että mitä hemmettiä ne (oletettavasti Naton) koneet oikein ruiskuttavat päällemme? Keväällä tunnin aikana lensi vajaa parikymmentä ruiskutuslentoa taivaankannen ristiin rastiin ja kirkas ilma muuttui kauttaaltaan sumuiseksi. Seuraavana aamuna oli nenä vuotanut yön aikana täyteen verta. Litiumia? Toisena päivänä eri viikolla kova päänsärky vastaavien ruiskutusten jälkeen. Normaalisti näin ei käy koskaan. Grafeenia? Raskasmetalleja? Molemmat Itä-Uudenmaan poikki, Porvoosta Lahteen, Mäntsälästä Elimäkeen. Eivät harjoitelleet eivätkä olleet matkalla mihinkään. Lisäksi vanat lähtivät koneen perästä, eikä moottoreista siipien alta (löytyy valokuvia) ja levisivät vähitellen vain entistä laajemmalle ja koko taivaan peitto kesti pitkään, tunteja/loppupäivän. Täällä on muutenkin tarpeeksi kylmä j
Lähde: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=f70…
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan. Kuunnella jos jaksaa, mutta ei nosta pikkusormeaankaan "auttaakseen" antamalla rahaa, majoittamalla omaan huusholliinsa, lainaamalla rahaa, maksamalla velkoja etc etc.
Paras apu on pistää kohtaamaan oma kurjuutensa ja katsomaan sitä suoraan silmiin. Kukaan ei voi olla pelastusrengas, avun on tultava henkilön omasta vakaasta vankkumattomasta tahdosta. Tajuamisesta että vain itse voi itsensä pelastaa.
Voi ohjata ammattiavun puoleen, mutta ottamatta hiukkaakaan vastuuta siitä noudattaako henkilö neuvoa. Ruikutukselle pitää sulkea korvat.
Yksi todella yleinen virhe on purkittaa kaikki alkoholistit samaan kastiin, olettaen että mikä toimii yhdellä, toimii kaikilla. Kaikki samanlaisia juoppoja.
Ei kaikki alkoholistit ole persaukisia ulosoton asiakkaita.
Itse käyn normisti hyväpalkkaisessa päivätyössä jossa ollut viimeiset 10v, laskut kaikki maksettu, asuntolaina toki tästä puolen millin uudesta omakotitalosta on mutta sekin maksetaan.
Olen sellainen Jere Karalahti-tyylinen alkkis. Joskus olen viihteellä sen viikon tai kaksi.
Sitten saatan olla kotona perheen kanssa, matkustella, urheilla yms puolikin vuotta. Sitten taas kun alkaa soppa maistumaan, mua ei näy pariin viikkoon.
Puolisoni kanssa olemme kokeneet tämän tässä tapauksessa järkevimmäksi ratkaisuksi. Kun juon, olen sitten täysin jossain muualla kuin kotona.
M40
Voisit kysyä miksi toinen juo. Sitä minäkin tässä pohdin. Toivon, että ymmärrän ja raitistun. Mutta älä kysy syyllistävästi vaan sillä tavalla, että toinenkin herää pohtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella yleinen virhe on purkittaa kaikki alkoholistit samaan kastiin, olettaen että mikä toimii yhdellä, toimii kaikilla. Kaikki samanlaisia juoppoja.
Itse käyn normisti hyväpalkkaisessa päivätyössä jossa ollut viimeiset 10v, laskut kaikki maksettu, asuntolaina toki tästä puolen millin uudesta omakotitalosta on mutta sekin maksetaan.
Olen sellainen Jere Karalahti-tyylinen alkkis. Joskus olen viihteellä sen viikon tai kaksi.
Sitten saatan olla kotona perheen kanssa, matkustella, urheilla yms puolikin vuotta. Sitten taas kun alkaa soppa maistumaan, mua ei näy pariin viikkoon.Puolisoni kanssa olemme kokeneet tämän tässä tapauksessa järkevimmäksi ratkaisuksi. Kun juon, olen sitten täysin jossain muualla kuin kotona.
M40
Eli kanssasi ei voi suunnitellma mitään. Jätät lapsen ylioppilasjuhliin menemättä ja perheen kauan odotettu lomamatka peruuntuu jos soppa on taas alkanut maistua. Kaikki joutuvat tanssimaan sinun ryyppypillisi mukaan - edellyttäen, että suostuvat siihen.
Ei mua voi auttaa kun en halua lopettaa. Tiedostan olevani alkoholisti, mutta en halua apua.
Ei hirveästi voi auttaa. Alkoholismi on vain yhteiskunallinen sana joka leimaa. Kyse on siitä että aivot tottuneet ja mukautuneet toimimaan kyseisen ärsykkeen kanssa. Ongelma on siinä että mieli ja halut sijaitsee samassa paikassa. ts Ihminen on hiukan avuton.
Sama peliriippuvuuden tai minkä tahansa kanssa. 1kk taistellen riittää että aivot etsii uusia hermoratoja ja mukautuu tilanseen. Sen jälkeen olet fyysisesti normi ihminen kuten muutkin. Mieli on hankalampi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Voisit kysyä miksi toinen juo. Sitä minäkin tässä pohdin. Toivon, että ymmärrän ja raitistun. Mutta älä kysy syyllistävästi vaan sillä tavalla, että toinenkin herää pohtimaan.
Yhtä hyvin voisit kysyä, miksi toisella on diabetes tai sydämen vajaatoiminta. Alkoholismi on sairaus, johon tavallisesti on ollut myös perinnöllinen alttius. Sairaus puhkeaa ennemmin tai myöhemmin, jos henkilö alkaa käyttää alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten saatan olla kotona perheen kanssa, matkustella, urheilla yms puolikin vuotta. Sitten taas kun alkaa soppa maistumaan, mua ei näy pariin viikkoon.Puolisoni kanssa olemme kokeneet tämän tässä tapauksessa järkevimmäksi ratkaisuksi. Kun juon, olen sitten täysin jossain muualla kuin kotona.
M40
Eli kanssasi ei voi suunnitellma mitään. Jätät lapsen ylioppilasjuhliin menemättä ja perheen kauan odotettu lomamatka peruuntuu jos soppa on taas alkanut maistua. Kaikki joutuvat tanssimaan sinun ryyppypillisi mukaan - edellyttäen, että suostuvat siihen.
Aikamoinen analyysi sinulle täysin tuntemattomasta ihmisestä.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M40
Kyllä se Kuningas Alkoholi sinuakin riepottaa ja vie alemmas ja alemmas ja alemmas...Loistavien kulissiesi keskellä voit vajota yhtä alas kuin kuka muu tahansa alkoholisti: alkoholi raunioittaa tasapuolisesti kaikki. En ole perehtynyt Jere Karalahteen, mutta joka tapauksessa olet eri ihminen kuin Jere Karalahti: sinun alkoholismipolkusi on eri kuin Jere Karalahden tai kenen tahansa muun...
Hyvät viskit ja konjakki auttavat kummasti.