laatta valintoja, kodinkoneiden väristä
Tuossa aiemmin jo kirjoittelinkin keittiöstämme että tulee valkoinen ja sauvapähkinälaminaattitaso. Nyt ollaan valittu lattialaataksi beige joka ei ihan tasainen beige vaan vähän elävyyttä siinä. Samaa laattaa tulee myös lämpimälle kuistille. Lattiat meille tulee muuten pähkinäparkettia. Vessaan olen valinnut valkoisten seinälaattojen kaveriksi wengen lattialaatan. Mitä mieltä näistä laattavalinnoista? Käyvätkö tuon parketin kanssa? Lisäksi mielipiteitä millainen lattialaatta kannattaisi laittaa khh/ph/s osastolle. Mietin että olisko hyvä laittaa myös jotain beigen sävyistä niin tulisi tasapainoisesti tummaa ja vaaleaa lattiaa eikä vain keittiöön ja kuistille tuota vaaleaa. Vai laittaisiko sinnekin tuota samaa wengeä kuin vessassa. Kaikki kaapistot on tulossa valkoisia, khh tasot myös tuota pähkinää kuin keittiössäkin.
Lisäksi mietittävänä olisi nyt nuo kodinkoneet. Olin ajatellut noita alumiinisia, mutta tuleeko liika sekavaa vai olisiko perinteinen valkoinen kuitenkin parempi. Olisihan se ainakin hinnaltaan parempi.
Kiitos jos jaksatte perehtyä näihin mietintöihin.
Kommentit (2)
Hei,
Meillä on myös pähkinätaso ja valkoinen keittiö, sitten on pähkinälaminaatti koko talossa. Meillä lämpimälle kuistille, wc:hen ja khh+ph+saunan lattiaan valittiin tummanruskea laatta, kuistilla iso 33,3x33,3 ja muissa sitten kymppi kertaa kymppi. Meidän mielestämme tämä on tosi hyvä valinta, olemme olleet tyytyväisiä ja tuo tummanruskea kaakeli sopii mainiosti tumman pähkinälattian kanssa. Beigekin kyllä oli meillä harkinnassa, mutta vaihdoimme sen lopulta kumminkin tummaan lattiaan, jotta yhteneväisyys säilyy. :-)
Minusta kuulostaa siltä, että valkoinen keittiö, beige laatta, pähkinäparketti ja sauvapähkinälaminaattitaso sopivat varmasti oikein hyvin toisiinsa. Toki näissä kaikissa materiaaleissa on niin paljon pieniä sävyeroja ja mm. pinnan karheuden / sileyden tuomia vivahteita, että niitä tuskin pystyy ihan tarkasti arvioimaan ilman että todella näkee kaikki materiaalit vierekkäin.
Itse kannatan aika pelkistettyjä pintamateriaaleja ja olen sitä mieltä että rauhallisen tunnelman, tyylikkyyden ja yhtenäisyyden kannalta on hyvä jos samantyyppisissä tiloissa on samanlaisia materiaaleja. Sen vuoksi ajattelisinkin että myös khh, ph, s -osastolle olisi hyvä laittaa samaa wenge-laattaa kuin wc- tiloissa on, eikä ottaa enää kolmatta laattaa sinne.
Mahdollisimman tumman lattialaatan valintaa pesutiloihin puoltaa mielestäni myös se, että ainakin itse olen todennut että ko. tiloissa on hyvä olla mahdollisimman tummat saumaus laatoissa. Kun sekä laatta että sauma ovat tummia, on lattia siistin ja yhtenäisen / rauhallisen näköinen, eikä anna ruudullista vaikutelmaa. Tumma sauma on jokatapauksessa aivan ehdoton siistin vaikutelman ylläpitämiseksi. Vaaleammassa saumassa (mikä ehkä siis beigeen laattaan pitäisi laittaa?) kaikki lika näkyy paljon paremmin ja vaikka sitä kuuraisikin ahkerasti, siihen jää vuosian mittaan läikkiä, joita ei saa pesemällä pois.
Kodinkoneiden väri (niinkuin tietysti kaikki muukin :) on niin mieltymyskysymys, mutta koska teille tulee valkoinen keittiö, niin suosittelisin teitä ainakin ensin vertaamaan valkoisten kodinkoneiden väriä kaapiston valkoiseen väriin. Useinmiten kaappien valkoinen ei ole samaa valkoista kuin kodinkoneiden ja omasta mielestäni näyttää vähän hassulta jos on kahta eri valkoista vierekkäin. Jos pieni sävyero ei haittaa omaa silmää niin silloin valkoiset koneet olisivat ihan hyvä vaihtoehto, miksei jo senkin takia että, kuten sanoit, ne ovat ainakin toistaiseksi kovastikin alumiinisia edullisempia.
Meille itsellemme tulee myös valkoinen keittiö. Kaikiksi lattialaatoiksi (joita tulee siis k, et, oh, aula, wc, khh, ph, s) olemme valinneet yhden sarjan ja siitä tietyn värin, vaihtelevuutta eri tilojen välillä saamme aikaiseksi laatan mallia, kokoa ja kiiltävyysastetta vaihtelemalla. Myös keitiön kaappien välitilan laatat ovat tätä samaa laattaa. Tämä yhtenäisyys on jo jonkun mielestä ehkä vähän liikaa, mutta näin meillä :)