Miten se äippärahan hakeminen 6kk tulojen mukaan menee?
Olen ollut töissä ja työttömänä tässä viimeaikoina. Niin miten se lasketaan niiden 6kk tulojen mukaan sitten? En ymmrrä ja kelan sivuilta en saa mitään järkevää irti. Kelassa olen menossa käymään, mutta ennen sitä kuulisin muiden kokemuksia asiasta :)
Kommentit (7)
Itse hain juuri äitiyspäivärahaa 6 kk:n tulojen perusteella. Nipusta tuli aika " sillisalaatti" , kun itselläni on ollut juuri noita töissä - ei töissä -pätkiä, joista tuo 6 kk kertyi (väliin mahtui mm. 5 vko:n palkaton sairausloma, osa-aikainen työttömyys (1,5 kk) ja täysi työttömyys (1 kk)). Vielä en ole saanut päätöstä rahasta, mutta toivottavasti olen nyt kaikki paperit Kelalle toimittanut.
Yleisohjeena voisin sanoa sinulle seuraavan asian, kun haet äitiyspäivärahaa 6 kk:n tulojen perusteella: Kaikki päivärahakaudet pidentävät selvitysaikaa eli jos on saanut välissä työttömyyspäivärahaa tai sairauspäivärahaa, niin sitten esitetään taaksepäin niin monelta kuukaudelta tuloja, kunnes palkkatuloista tulee se 6 kk täyteen. Jokin raja siinä oli, että tulot pitää olla tietyn ajan sisältä (en muista oliko tuo aika 24 kk, kun itselläni tuo 6 kk tuli kuitenkin vuoden sisältä täyteen).
Lisäisin vielä, että itse kannattaa pitää päänsä tuossa asiassa ja sitkeästi vaan toimittaa niitä papereita Kelaan, jos tietää, että tulot ovat selvästi isommat, kun ne lasketaan tuon 6 kk:n perusteella. Minulle ne Kelasta soittelivat ja kyselivät vähän väliä, että eikö tätä nyt voisi laskea sen vuoden 2004 tulojen perusteella. Mä vastasin vaan siihen, että ei, kun tuloni ovat nousseet huomattavasti tänä aikana, sillä olin tuon vuoden 2004 käytännössä kokonaan työttömänä, niin kaikki palkkatulo on ollut plussaa. Se mikä tekee tuosta selvityksestä vaikeamman, niin se täytyy siis tehdä siitä päivästä taaksepäin (täysinä kuukausina), jolloin äitiyspäivärahakausi alkaa eli kun itselläni ensimmäinen äitiyslomapäivä on 16.11.2006, niin selvitin tulot lokakuun 31. päivästä taaksepäin helmikuun alkuun asti.
Sen voin todeta, että tuon selvityksen tekeminen oli kyllä omalta osaltani myös Kelan asioihin tutustumista, sillä en saanut tuolta toimistolta mitään apua selvityksen tekemiseen ja joka kerran huomasi sen, etteivät ne Kelassa olisi halunneet ottaa tällaista sekalaista tuloselvitystä laskettavaksi (jos sieltä siis jotain erehdyin kysymään). Mutta kun tämä on oikeus, niin siitä todella kannattaa pitää kiinni.
Se mikä kannattaa vielä muistaa on se, että noiden palkkojen lisäksi siihen selvitykseen pitää toimittaa myös tulonhankkimiskulut niiltä ajoilta, kun on saanut palkkaa.
Toivottavasti tästä oli sinulle jotain apua. Autan mielelläni lisääkin, jos sinulla on jotain kysyttävää.
terveisin, sk-78
Ainakin mulle tuli Kelan esitteiden jne. perusteella sekä virkailijan kertoman perusteella sellainen kuva, että tulojen täytyy olla 6kk just ennen äitiyslomalle jäämistä.
Siis hakala selittää, mutta esim. jos jää äitiyslomalle tammikuussa 2007, niin ne 6kk tulot täytyy olla 1.7.-31.12.06 väliseltä ajalta.
Että ei sieltä saa ihan tosta vaan päättää, että haenpa helmikuun ja huhtikuun, kesä-elokuun ja marraskuun tulojen mukaan, kun jään äippälomalle tammikuussa.
Mutta voin olla väärässäkin.... Kelasta varmaan kysymällä saa luotettavimman vastauksen. Vaikka aina väillä tuntuu, että vastauksen laatu riippuu siitä kuka vastauksen sieltä antaa...
Mikäli on ollut yhtäjaksoisesti työssä ennen äitiyslomalle jäämistä, niin pitää hakea äitiyslomaa edeltävältä 6 kk. Voi hakea täysiltä kuukausilta, eli jos jää vaikka tammikuun 15.päivä äippälomalle, palkkatodistus voi olla joulukuun loppuun. Ei tarvitse pätkäistä keskeltä kuuta.
EI SIIS itse haluamaltaan 6 kk jaksolta....
Kannattaa vielä vaikka tiedustella asiaa omasta kelasta, jos epäröi näitä vastauksia.....säästyy turhilta palkkatodistuksilta ja turhalta vaivalta, itse sain kahdet erilaiset ohjeet KELAsta ja sitten se palkkatodistus ei käynytkään, vaan piti toimittaa uusi.
oli lomautusjakso ennen ä-lomalle jäämistä, eli oli pienempi palkka (4 kk 75 %:sta palkkaa), minulla laskettiin tulot ennen tätä lomautusjakson alkua. Yhdyn siihen, että Kelassa täytyy pysyä kovana ja vaikka kysyä useammalta eri virkailijalta, itse olen saanut monenkirjavia vastauksia. Toivottavasti saat kerättyä 6 kk paloista, ilmeisesti sen pitäisi onnistua, jos kerran se on jo jollain onnistunut. Hämärä muistikuvani on se, että työttömyydet ja pidemmät sairaslomat jätetään laskuista pois ja näin ollen katsottaisiin työkuukausista ne tulot.
... niin sieltä todellakin saa niin monia ohjeita, kun on asiakaspalvelijoitakin, mutta tuo työttömyys ja palkaton sairausloma (Kelan maksama sairauspäivärahakausi) vaikuttavat hakemiseen. seuraava teksti on suoraan Kelan sivuilta:
" Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?openDocument
Tämän ohjeen perusteella siis olen itse tehnyt selvityksen ajalta 1.2. - 31.10.2006 väliseltä ajalta, jossa olen ollut työttömänä koko lokakuun, osa-aikaisesti töissä syyskuun ja palkattomalla sairauslomalla (= Kelan päivärahalla) 19.5. - 25.6.2006 välisen ajan. Tällä selvitysajalla minulla on ollut kaksi eri työnantajaa.
Samoin hain silloin ajalla 19.5. - 25.6.2006 maksettua sairauspäivärahaa 6 kk:n tulojen perusteella, jolloin tein selvityksen ajalta 5.4.2005 - 30.4.2006. Tuona aikana olin myös kahden eri työnantajan palveluksessa (1.12.2005 - 30.4.2006 yhdellä työnantajalla, 4.5. - 30.11.2005 välisen ajan työttömänä ja 5.4. - 3.5.2005 välisen ajan toisella työnantajalla). Silloin ei ollut mitään erikoista tuossa päivärahan hakemisessa ja tämä äitiyspäivärahan hakeminen noudattaa samoja ohjeita tuon 6 kk:n tulojen perusteella haettaessa.
terveisin, sk-78
Äitiyspäivärahan määräytymiselle on kolme eri tapaa: edellinen valmistunut verotus (tällä hetkellä 2004), 6 kk tulot tai edellisen alle 3 v lapsen aikainen ä-päiväraha. 6 kk tulojen on oltava 20 % isommat kuin viimenen valmistunut verotus, jotta ä-päiväraha myönnetään 6 kk tulojen perusteella.
6 kk tulojen perusteella laskiessa otetaan huomioon välittömästi ennen äitiyslomalle jäämistä olleet 6 kk työssäolokuukautta. Jos koko ajan on ollut töissä on se ne 6 kk ennen ä-lomalle jäämistä (voi ilmoittaa täysinä kuukausina).
Jos 6 kk ajalla on työttömyys- tai muita työstäpoissaolokausia kerätään tulotiedot kuudelta kuukaudelta jotka on ollut töissä. Näitä 6 työssäolokuukautta voi kerätä kuluvalta tai edelliseltä vuodelta. Eli työstäpoissaolokaudet lasketaan pois ja voi kerätä tuloselvityksen kuudelta työssäolokuukaudelta, jotka ovat lähimpänä äitiyslomalle jäämistä.
määräytyy edellisvuoden tulojen mukaan eli jos tänä vuonna 2006 aloitetaan ä-rahan maksaminen, se määräytyy 2004 vuoden tulojen perusteella jne... Mutta jos vuositulot ovat muuttuneet tämän jälkeen voidaan ä-raha anoa 6kk:n tulojen perusteella.
Voit lähettää puolen vuoden tulotiedot siltä ajalta kuin itse haluat. Ymmärsin, niin että tämä 6kk on oltava yhtämittainen aika. Eli jos olet tehnyt pätkissä töitä, et voi plokata vain niitä kuukausia tuohon tuloselvitykseen. Mutta kysele Kelasta vielä tarkemmin.