Kokemuksia saksan opettajan työstä?
Lukioaikainen haaveeni oli olla saksan ope, mutta elämä vei muihin töihin ihan toisaalle. Silloin ajattelin, että työllistyisinkö sittenkään ja olisinko tarpeeksi hyvä saksassa. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin välillä puskee mieleen, että josko sittenkin pitäisi vielä yrittää.
Onko täällä saksan opettajia? Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Onko löytynyt töitä ja oletteko tykänneet?
Kuinka hyviä olitte saksassa ennen opintojen alkua?
Itselläni oli lukiossa saksa 10, vaikka kirjoitin vain M:n. Lukion jälkeen olin Saksassa töissä ja siellä on tullut reissattua sen jälkeen paljon. Käytännön kielitaitoakin siis löytyy, vaikka silti olen epävarma taidoistani. :D
Minkälainen palkkataso teillä on yläasteella tai lukiossa?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Saksan opettajia tarvitaan varmaan aika vähän. Itse työskentelen yli tuhannen oppilaan koulussa, eikä meillä ole yhtään saksan opettajaa. Aneenopettajan peruspalkka on noin 2800e.
Joo, oma lukion saksan openi aikoinaan puhuikin, että jos saksan opeksi haluaa, tulisi olla toinen kielipari esim. ruotsi tai englanti. Siihen mulla tuo haave myös tökkäsi, kun ei ole niin intohimoja kuin saksaa kohtaan. Toisaalta nykyään mulla on tää toinen ala, jonka töitä voisin myös tehdä ja lisäksi sit ihan vaikka pelkän saksan tuntiopen hommia siinä ohella.
Mut sit onkin myös tää dilemma, että kannattaako tuon palkkaeron takia lähteä huhkimaan yliopisto-opintoja tälleen "kypsässä perheenäiti-iässä". :D Nyt on brutto kälyiset noin 2200e/kk täysillä tunneilla ja tosta 2800 eurosta taas lähtisi veroja enempi, että jäiskö sit käteen kamalasti enempää loppupeleissä. :/
En usko että kannattaa.
On iso riski, ettet saksan tuntiopena saisi lähellekään täysiä tunteja haalittua vaikka kouluja olisi useampi. Sitten yrität saada hommia kansalaisopistosta, jossa vietät iltasi.
Sinuna katselisin työtä, johon etsitään saksan kielen taitajaa. Juuri vastikään näinkin sellaisen ilmoituksen.
Saksaa luetaan enää todella vähän. Ei kannata.
Kyllä sinä voit sivutyöksi tuntiopen hommia saada ilman yliopistotutkintoakin saksan kielestä.
Opettajani 90-luvulla valinnaisen saksan tunnilla sanoi koko luokan kuullen, että olen luokan musta lammas. Siinä on kokemukseni saksan opettajan työstä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä voit sivutyöksi tuntiopen hommia saada ilman yliopistotutkintoakin saksan kielestä.
Oikeasti? Tää on ollut niin absurdi haave -tasolla, etten ole tullut tätä niin tosissani vielä selvitelleeksi vielä ja kun olin tän tavallaan jo kuopannutkin.
Millä meriiteillä tuntiopettajia sitten oikein palkataan? Tavallaan tietty olisi mielenkiintoista omalta kannaltani kokeilla, mutta alkoi hirvittää nyt niiden oppilaiden puolesta. :D
Vierailija kirjoitti:
Opettajani 90-luvulla valinnaisen saksan tunnilla sanoi koko luokan kuullen, että olen luokan musta lammas. Siinä on kokemukseni saksan opettajan työstä.
Opettajasi oli musta lammas, et sinä.
Saksan opettajia tarvitaan varmaan aika vähän. Itse työskentelen yli tuhannen oppilaan koulussa, eikä meillä ole yhtään saksan opettajaa. Aneenopettajan peruspalkka on noin 2800e.