Mitä tarkoittaa pikku perhe?
Eli jos joku nimittää perhettä "pikku perheeksi", niin mihin sillä viitataan? Lasten määrään? Kuulin vasta tämän nimityksen, enkä ole ennen törmännyt siihen.
Kommentit (8)
Pienempi kuin sun perse? (Se on jo aika paljon).
Vierailija kirjoitti:
2 aikuista ja koira
Kuulin tuon siis nimityksenä perheelle, jossa on äiti, isä ja yksi lapsi (ei siis minun perhe, olen lapseton).
Pikkuvaimon kyllä olen kuullut usein, mutta tämä oli itselleni ihan uusi ilmaus. Tuli olo, että ikään kuin olisivat jotenkin vähemmän "aikuinen" perhe tai ei vielä "oikeaan kokoonsa" tullut perhe, mutta en tohtinut kysyä sanojalta, että mitä oikein tarkoitti.
Jotenkin ilmaisu oli hassu, kun nykyään kuitenkin hankitaan aika vähän lapsia.
Ap
Mä puhun pikku perheestä toisinaan, koska meitä on niin vähän.
"Täytyy lähteä ruokkimaan mun pieni perheeni"
Ostan usein töistä ruokaa kotiin ja tuolla fraasilla ulos. Etten vaan jää suustani kiinni ja ruoka jäähtyisi.
2+2
Yh-äiti, lapsi, miesystävä jolla maksatetaan niin paljon kuin vaan menee läpi. Ehkä kissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 aikuista ja koira
Kuulin tuon siis nimityksenä perheelle, jossa on äiti, isä ja yksi lapsi (ei siis minun perhe, olen lapseton).
Pikkuvaimon kyllä olen kuullut usein, mutta tämä oli itselleni ihan uusi ilmaus. Tuli olo, että ikään kuin olisivat jotenkin vähemmän "aikuinen" perhe tai ei vielä "oikeaan kokoonsa" tullut perhe, mutta en tohtinut kysyä sanojalta, että mitä oikein tarkoitti.
Jotenkin ilmaisu oli hassu, kun nykyään kuitenkin hankitaan aika vähän lapsia.
Ap
Tuon ilmaisun käyttäjälle varmaan "normaali perhe" tai "keskikokoinen perhe" on sellainen, johon kuuluu enemmän kuin 3 ihmistä.
Virallisen määritelmän mukaan suurperhe on sellainen, johon kuuluu vähintään 3 lasta. Mutta olen kuullut sellaistakin näkemystä, että kaikki alle 3 lapsen perheet ovat pieniä perheitä, ja 3-5 olisi joku "normaali" perhekoko.
Oma havaintoni on, että tyypillisin perhekoko Suomessa on 3-4 ihmistä. Joten sitä pienemmät ovat "pieniä perheitä", ja suuremmat "isoja perheitä".
Vierailija kirjoitti:
Mä puhun pikku perheestä toisinaan, koska meitä on niin vähän.
"Täytyy lähteä ruokkimaan mun pieni perheeni"
Ostan usein töistä ruokaa kotiin ja tuolla fraasilla ulos. Etten vaan jää suustani kiinni ja ruoka jäähtyisi.
2+2
Joo tuollaisessa yhteydessä ymmärrän kyllä paremmin, kun omasta perheestä puhutaan. Toisen sanomana tyyliin "Pitääpä soitella, että mitä sille pikku perheelle kuuluu" ei vain heti avautunut. Ehkä tässä viitataan siis perheen kokoon.
Kaikkea sitä jääkin mietiskelemään.
Ap
Kaikki perheenjäsenet ovat pituudeltaan alle 150 cm.