Lähiomainen, jos ei ole ketään?
Olen menossa leikkaukseen ja esitietolomakkeessa kysytään lähiomaista. Voiko kohdan jättää tyhjäksi jos ei ole ketään? Vanhemmat ovat kuolleet, sisaruksia tai ystäviä ei ole. Yksi eksä on vuosien takaa, mutta eihän sitä kehtaa laittaa.
Kommentit (15)
Jätä vain tyhjäksi. Vaikka lähiomaisia olisikin, ei sitä ole mikään pakko kertoa.
Em. tietoja kysellään sen vuoksi että on joku jolle ilmoittaa mikäli jotain sattuu.
Kunta/kaupunki sosiaalitoimi tms voi toimia asioidenhoitajana tarvittaessa
Eihän sitä tarvitse siihen merkitä, ja voi aina sanoa että haluaa pitää yksityisenä vaikka sattuisikin menehtymään.
Itse jätän tyhjäksi sen kohdan lomakkeesta.
Tuo kohta on sitä varten, että tietävät kenelle ilmoitella, jos jotain sattuu. Vaikkapa kuolet leikkauksessa. Siihen voi myös laittaa sellaisen läheisen yhteystiedot, joka ei ole sukua, vaikka tuo muinaisjäännesanamuoto muuta vihjaakin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jätin, mutta hoitaja kysyi asiasta. Sanoin sitten yhden sukulaisen nimen vaikkei olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kohta on sitä varten, että tietävät kenelle ilmoitella, jos jotain sattuu. Vaikkapa kuolet leikkauksessa. Siihen voi myös laittaa sellaisen läheisen yhteystiedot, joka ei ole sukua, vaikka tuo muinaisjäännesanamuoto muuta vihjaakin.
Tökerö sanamuoto, ikään kuin olisi oltava lähiomainen jokaisella.
Mulle ehdotettiin srk:n väkeä vuoteen äärelle ja hautajaisväeksi siltä varalta jos jokin menisi pieleen. Mulla on hautaustestamentti enkä kuulu kirkkoon.
Tarvittaessa sairaalan sostt selvittää väestörekisteristä löytyykö sukulaisia. Minuun otettiin näin yhteyttä kun serkku, jota en ollut nähnyt moneen vuosikymmeneen, joutui vakavaan onnettomuuteen ja teholle. Olin ainoa elossa oleva sukulainen.
Mulla on eksä lähiomaisena, kun en ole sitä viitsinyt vaihtaa. Kaveri kyllä lupasi olla lähiomainen, ja pitäisi hoitaa tuo asia nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jätin, mutta hoitaja kysyi asiasta. Sanoin sitten yhden sukulaisen nimen vaikkei olla tekemisissä.
Ei lähiomainen tarvitse olla sukulainen. Minulla on ystävä lähiomaisena.
Voiko sen vaihtaa omakannassa? Esim henkilötietoihin?
Laita vaikka poliisi mutta ei sellaista joka ei tiedä olevan paperissa lähiomaisesi tai voi tulla muitakin ikäviä yllätyksiä kuten laskuja sille lähiomaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Voiko sen vaihtaa omakannassa? Esim henkilötietoihin?
Voi kai sen sinnekin ilmoittaa ettei ole aiempi enää ajantasainen, mutta tietysti sairaalan lomakkeella.
Kirjoita että ei ole ketään.
Tai viranomainen