Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avantouinti ja nilkkojen voimakas palelu

Vierailija
05.10.2022 |

Onko apua tähän ? Tykkään käydä avannossa ja se tekee melkein tosi hyvää. Iso ongelma on kuitenkin nilkkojen jäätävä (kirjaimellisesti) pakotus. Nilkathan dielkä fniten ovat. Kipu/epämiellyttävä tunne alkaa välittömästi ja siksi en voi olla kylmässä vedessä niin pitkään kuin haluaisin. Onko apuja tähän ?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta seuraan. Mulla nilkat jotenkin jämähtää niin kovasti etten pysty kunnolla kävelemään hetkeen kylmästä vedestä poistumisen jälkeen.

Vierailija
2/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, mutta itellä menee tunto jaloista jäisessä vedessä, joten ei ole tuota ongelmaa. Ollaan erilaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoppa i med huvudet före.

Vierailija
4/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neopreenikengät. Usein talviuimareilla on sellaiset. Jos tavalliset eivät riitä niin löytyy varsienkin kanssa.

Vierailija
5/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin pitäisi saada jalkojen verenkierto käyntiin. Omia jalkojani paleli aina kunnes vuosikymmeniä sitten luin Niksipirkan ohjeen kävellä soralla paljain jaloin ja jättää sukat kokonaan pois. Näin saan itse usein jalkani jopa kuumottamaan. Kylmissä jaloissa ei välttämättä veri kierrä hyvin ja jos saa kaikki pikkulihakset liikkumaan niin voi auttaa. Ei ainakaan maksa paljoa kokeilla. Sukeltajilla on eri korkeuksisia neopreenikenkiä, semmoiset kun laittaa jalkaansa ja täytyää lämpöisellä vedellä niin saa ainakin lämpöiset naurut...

Vierailija
6/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neopreenikengät. Usein talviuimareilla on sellaiset. Jos tavalliset eivät riitä niin löytyy varsienkin kanssa.

Semmoiset varrelliset ja lämmintä vettä sisään ennenkuin menee veteen!

Vierailija
7/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ei ole tarkoitettu menevän hyiseen veteen.

Vierailija
8/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun hommaa neopreenisukat. Triathlonkaupasta. Ja ota hanskat samalla reissulla.

Vierailija
9/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhrrr

Vierailija
10/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ei ole tarkoitettu menevän hyiseen veteen.

Ainoa keino saavuttaa Nirvana.

Ihmisen tulee altistaa itsensä kaikille elementeille ja olla yhtä niiden kanssa.

Vierailija
11/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kylmä tuottaa kipua hetkellisesti ihan jokaisella. Mutta se kipu ja kylmä on se mekanismi, joka tuottaa avannon jälkeen ne endorfiinit, eli hormonit, joista tulee hyvä olo. Tavallaan luonnon oma kipulääke.

Vierailija
12/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kylmä tuottaa kipua hetkellisesti ihan jokaisella. Mutta se kipu ja kylmä on se mekanismi, joka tuottaa avannon jälkeen ne endorfiinit, eli hormonit, joista tulee hyvä olo. Tavallaan luonnon oma kipulääke.

Kylmän kokee kipuna se joka ei ole tottunut kylmään. Lämpötilareseptorit eivät ole kipureseptereita.

Vierailija
13/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko nuorempana kuljettua pakkasilla nilkat paljaina?

Vierailija
14/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ilmeisesti noi endorfiinit toimi oikein, koska avantouinnin jälkeenkin mua vaan särkee ja sattuu. Vaikka ennen sitä ei olisi ollut kolotuksia, niin avantouinnin (tai kylmäuinnin) jälkeen menee yö valvoessa kipujen kanssa.

Mutta ei se mitään, ei mun kroppa eritä/reagoi endorfiineihin muutenkaan fyysisen rasituksen jälkeen, en ole koskaan kokenut sellaista high-tilaa vaikkapa 30km rankan pyörälenkin jälkeen, mitä toiset kuvaa.

Vierailija
15/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neopreenisukat

Vierailija
16/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko nuorempana kuljettua pakkasilla nilkat paljaina?

Aina saunaan mennessä, meillä oli sauna kaukana tuvasta, siellä sitten mentiin alasti jonossa saunaan ja takaisin. Kouluun 8 km hiihtäessä oli kylläkin monot jalassa ja villasukat nilkkojen yli.

Vierailija
17/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neopreenisukat hankin ! Kiitos vastanneille. Jotenkin luulen että ne auttavat koska muualla kropassa tunne on melkeinpä hyvä. Tänään tosin oli jopa 8 astetta vedessä. Mutta sitten kun tulee vain se yksi aste niin...hrrrr. Mutta aion jatkaa ! Tekee niin hyvää ololle ja unillekin.

Ap

Vierailija
18/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nilkan jäätyminen heti alkuun estää usein koko uimisen. Ihan kesälläkin viileässä vedessä saati sitten avannossa. Yritän tätä selittää perheelle niin he eivät ymmärrä yhtään. Ei siis apuja täältä mutta kiva tietää että on kohtalotovereita.

Vierailija
19/19 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on jo vanha, mutta kerron oman kokemukseni, jos joku vielä sattuu painimaan nilkkakipujen kanssa. Itsellä nilkkoja särki monta vuotta lapsen syntymän jälkeen jo ihan 20 asteinen uimavesi, kunnes eräänä vuonna olin ehtinyt syödä pikän kuurin (8 kk) rautaa ennen uintikelejä. En tiedä miksi juuri nilkkoja särki, mutta onneksi se helpottui. Nykyään käyn talviuimassa ja kylmä kirpaisee lähes tasaisesti jokapuolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi