HEINÄvauvojen arki marraskuussa
En löytänyt useammankaan sivun takaa meidän kuulumispinoa, joten aloittelen uutta. Tuo kasvupino löytyy sitten vielä erikseen:)
Meidän arkeemme ei kuulu mitään ihmeellistä, ja toisaalta, kaikki on ihmeellistä ja uutta näin esikoisen kanssa. Edelleen sitä voisi vaikkapa tuntikaupalla istua vauvan vieressä ja seurata ilmeitä, eleitä ja kehonliikkeitä.
Meidän tyttösemme on ensi tiistaina tasan 4kk, jolloin käymme myös neuvolassa. 3kk mitat olivat 6420g (3220g) ja 61,5cm (48cm). Mielenkiintoista nähdä, miten liikkuminen on vaikuttanut tuohon painonkehitykseen. Meillä ei kääntyillä kyllä vielä minnekään suuntaan, mutta koko ajan on kädet ja jalat vauhdissa. Edelleen rintamaidolla mennään, mutta on Sanni saanut korviketta, mikäli en itse ole ollut kotona.
Ajattelin aloitella kiinteitä vähitellen, onko joku törmännyt netissä vauvaruoka-resepteihin? Ajattelin ainakin ensin kokeilla tehdä ruokia itse, mutta tämä on siis vain ajatus. Voi olla, että meikäläisen taidoilla on parempi ostaa vauvaruoka kaupasta;-) Entäpä muut mahdolliset vinkit, jotkut sanoo, että öljyä pitää lisätä vauvansoseisiin? Tietysti neuvolasta voi kysyä, mutta tässä on niin helppo:-)
Sanni on aloittanut hirveän kuolaamisen ja nyrkkien jäytämisen, välillä on myös kärttyinen kuin mikä. Ikenet ovat hieman turvonneet, lisäksi alhaalla tuntuu kohoavan jotain... Toivottavasti ei tule enää lisää näitä ikäviä hammasoireita, koska viilentävästä purulelusta ei meillä (ainakaan vielä) ole ollut mitään iloa. Öisin nukutaan melko hyvin, toki lievää yöhulinointia ja ähinää on tullut enenevässä määrin. Oon miettinyt, että pitäisikö jo siirtyä velleihin, mutta vielä olen jatkanut rintamaito-linjalla, koska ei mun mielestä ole siis välttämättä nälkääkään, vaan tuota ien-kutinaa...
Mitä kuuluu teille muille Heiniksille?
Iloista päivää kaikille toivottaa,
Heinähaave ja Sanni pian 4kk
Kommentit (34)
kaikille, joilla vauvat sairastelee tai on todettu allergioita. Se on tosi raskasta, varsinkin jos on moniallergisia (kuten itse olen). Mehän kokeiltiin myös mulle maidotonta dieettiä, kun tyttömme oli pieni, jouduttiin ostaan myös tuota Almiron Peptiä apteekista - oli huiman hintaista. Onneksi ei sitten ollutkaan lehmänmaitoallergiaa meillä. Mutta kovasti tsemppiä siis kaikille:)
Me käytiin myös Sannin kanssa tällä vkolla 4kk neuvolassa. Mitat olivat 7560g ja 64,5cm. Pipo 41cm. Kovasti tulee kasvua pääsääntöisesti rintamaidolla. Neuvolan mukaan ei ole kiirettä kiinteiden aloitukseen, mutta ollaan kuitenkin jo vähän maistateltu, velliäkin oon antanut parina iltana (ei vaikutusta), vaikka neuvolan th sanoi, ettei opettaa lainkaan pullolle velliä saadakseen. Imetys onnistuu vieläkin ihan kivasti (ts. Sanni ei saa korviketta, ellen itse ole poissa kotoa) - katsotaan vaikuttaako mahdolliset kiinteiden aloitukset kuinka nopeasti.
Nyt kysyisin taas kokeneemmilta, että miten nopeasti nuo maistattelumäärät nousevat? Ja annatteko vain kerran päivässä, vai kuinka usein?
Hyviä viikonloppuja toivotellen,
Jossu ja Sanni 4kk3pv
Lueskelemaan olen ehtinyt harvakseltaan,mutta meidän pino on aika ' laiska' kirjoittamaan,että niimpä olen kärryillä pysynyt.Tai olisko laiska väärä sana,koska 4kk vauvat tuntuvat aika ' vaativilta' tohon seuranpitoon/leikitykseen! ;-)
Meidän Poikanen on 4kk ja tuntuu olevan isonlainen teidän vaaveihin verrattuna. Painoa oli 8200g ja pituutta 66cm.Toisaalta kasvu taitaa olla jo tasoittumassa,koska nyt painoe ei ollut tullut kiloakaan kuukaudessa ja pituuttakin vain 2cm.Täysimetys edelleen menossa, eikä näinollen ole kiirettä kiinteille.Imee tissin kerrallaan ja toisen 2-4 tunnin päästä.Yölläkin imee 3-4 kertaa,mutta onneksi vain syö ja taas nukkuu.Nukkumaan menee klo20 ja yrittää herätä klo7,mutta äiti vaan sitkeesti pötköttelee,joten poikakin saattaa nukahtaa aikansa ' peuhattuaan' ja herätään klo8.30.Eli aika ihanteellista....kai!
Kuola se vaan valuu ja edelleen sormiaan ja nyrkkiään kaluaa.Onneksi ei ole vielä hampaita,koska poika heruttaa imetyksen alussa maitoa nänniä puremalla ja venyttämällä päätään kääntelemällä!!Tässä metkussa kun olisi vielä kaksi hammasta,niin tissitys loppuisi kuin seinään...nänni parat :-)
Kovasti poika vaatii leikitystä tai ainakin uutta ja mielenkiintoista katseltavaa ja kosketeltavaa.Pikkuhiljaa tavarat alkavat nopeammin löytyä nyrkkiin ja pysyä siinä.Jos on kiinnostavaa leikittävää,niin viihtyy pitkäänkin lattialla tai sitterissä.Vanhat tavarat on jo nähty miljoonaan kertaan,joten nopesti ne menettävät kiinnostuksensa ja taas äipän on keksittävä uutta.Pitää vissiin mennä jouluostoksille etukäteen...jo 3kk alussa oppi kääntymään mahalleen,mutta välissä oli pitkä kuiva kausi.Nyt taas kääntyilee kovasti,ja kätensäkin saa jo itse pois alta.Kovin kauaa ei kumminkaan jaksa mahallaan olla,joten äidin avulla käännytään selälleen ja taas itse mahalleen....Ja vielä kun tuntuu noi päikkärit lyhentyneen,niin eipä sitä omaa aikaa liiemmälti ole.No en kyllä valitakaan...tuntuu tämä vauva-aika niin nopeasti menevän.
Tunnustan potevani uutta vauvakuumetta...Miehen lupaa ei vielä kyllä ole.Taidan ottaa uudelleen puheeksi ensi keväänä...Mites te muut Heinikset?
Kaunista talven jatkoa teille!!!!
Meidän vauvat on aika lailla samanpainoisia, tosin Kai on pikkaisen isompi (67cm ja 8870g)..Olenkin jo aivan luullut, että meidän vauva on jotenkin muita isompi :/ Tänäänkin yksi naapurin mummo tuli kaupassa juttelemaan ja kyselemään kuulumisia ja vauvan mittoja..No, johan alkoi ihmettelemään, kun kerroin! Sen lapsenlapsen vauva " vain" vähän reilut 6 kg ja kuitenkin 2-3 vkoa vanhempi kuin meidän..Ei meinannut ekaksi edes uskoa..
Tuosta vauvakuumeesta..
Mä näin tässä yksi yö unta, että odotin ;) En ole miehelle kertonut, eikä tosin vielä ole itselläkään kuumeilua, kun käyn eka tuon koulun loppuun..Eihän sitä olisi kuin vuosi enää jäljellä :)
Mutta nyt isänpäiväkahveille mummolaan, kun ovat huomenna reissussa..
Olipa tuo mun edellinen viesti kamalan negatiivinen:( Ei meidän elämä nyt niin kauheaa ole;) Oli vaan vähän paha päivä kaikin puolin...silloin pienetkin vastoinkäymiset muuttuu suuriksi...
Vauvakuumeesta joku kyseli. Minä en tunnusta;), mutta siis on ihan tieteellisesti tutkittu ja todettu, että ensimmäinen ja vahva vauvakuume iskee vauvan ollessa n.4-5kk. Tämä johtunee siitä, kun alkuvaikeudet on jo takanapäin, hormonimyrskyt tasoittuneet ja vauva usein helppo ja aurinkoinen eikä vielä liiku minnekään. Vauva ei siis vaadi vielä paljoa tässä mielessä. vauva ei vielä vierasta jne. Tästä syystä varsinkin esikoisen äidit alkavat potea uutta vauvakuumetta, vaikka omakin on vielä ihan vauva vielä....
oottakaas vaan pari kuukautta...;)
jos olisin tiennyt, millaista uhmaikäisen kanssa eläminen on, olisin siirtänyt tätä toista raskautta vähän eteenpäin. mutta näin se luonto vaan säätää eikä kaikki ole aina järkeiltävissä!
huh, tulipa sepostus....ketään en halua loukata vaan ihan kokemuksenkin rintaäänellä tässä kirjoittelen...:)
sitruska ja muksut 4kk/2,5v.
...kyllä se aika nopsasti kulkee! Oltiin Niilon kanssa viime viikolla 4kk neuvolassa ja mitat olivat 7750g(4100g) ja 65cm(51cm) ja pipo 42cm. Eli kyllähän tuollakin jo kokoa on ja kun esikoinen oli niin kirppu (rv26, 800g,31cm) tuntuu tämä ihan jättiläiseltä. Milja oli tuon kokoinen n.1v8kk!
Oltiin tos syys-lokakuu anoppilassa Sveitsissä ja ihan mukavasti meni. Yhden korvatulehduksen poika joutui kärsimään, mut sekin meni suht rauhallisesti ohi. Huomenna onkin korvakontrolli kun hänellä olisi korvien putkitus 22.11. Toivottavasti ei olisi tulehdusta. Niilolla kun on suulakihalkio ja siihen liittyy usein liimakorvat niin kuin hänellä on niin olisi tarkeää saada kuuko kuntoon.
Silmälääkärissäkin oltiin perjantaina ja Niilo on erittäin likinäköinen (äitiinsä tullut), mutta onneksi ei karsasta. Vasen silmä oli n. -6-7 ja oikee viel enemmän. Ei saatu tarkkaa tulosta kun heppu heilui aivan liikaa. Sen takia ei pystytty myöskään katsomaan onko hänellä epäilyksen alla olevaa Sticklerin-oireyhtymää. Se katsotaan sit samaan aikaan kun on se putkitus niin nukutuksessa. Täytyy vain ristiä kädet kyynärpäitä myöten ettei sitä olisi, sillä se on sit tosi inhottava, koska se vaikuttaa silmänverkkokalvoihin niin, että ne voivat yhtäkkiä revetä yms.
Muuten niilon kehitys on normaalia ja tutulta kuulostivat nuo edelliset kirjoitukset. Hän kääntyy kyljelleen, mut ei käänny vielä mahalleen. Kerkiihän tuota. Tavaroihin tarttuu kun niitä ojentaa, mut ei ota vielä itse käteen.
Nyt täytyy alkaa tekemään isännälle kakkua kun tyttö kärttää, että pääsee käyttämään tehosekottajaa :)))
Hauskaa isänpäivää muksuille ja mammoillekin!
EelaSofie & Niilo 4kk
Sitruska: komppaan täysin sinua, kun kirjoitit, että uhmaiän kun oisi tiennyt/muistanut ei heti oisi ollut vauvakuume...
Vaikka minulla on toi esikoinen jo 8v niin silti sitä oli vaan autuaasti unohtanut sen uhmaiän.
Jaksamista kaikille joilla vauva sairastaa!
Meidän keskimmäinen lapsi sairasti monta korvatulehdusta peräkkäin ja jouduimme olemaan jopa sairaalassa viikon kun meinasi tukehtuakkin limaan yms.
Oli tosi rankkaa ja pahaa teki katsoa, kun pieni tuskissaan köllötteli ja ei syönyt juuri mitään...hui! onneksi nyt on korvien putkituksen jälkeen ollut vain ja ainoastaan pieni nuha joka meni päivässä ohi. Toivotaan et pysyykin samanlaisena.
Meidän Salla vauva osaa jo tosiaan kääntyä massultaan takasin selälleen. Tai no ei ihan joka kerta, mutta yritys on kova.
Ainut huolen aihe tytöillä molemmilla on nyt kuiva iho. Taitaa pakkaset ja vaateiden paljous kuivattaa ihoa. Ollaan oikein urakalla rasvattu ja kylvyssä öljyn ja vauvasaippuan (sisältää jotain rasvaa?)kanssa pesty et ei niin kuivaisi, mutta eipäs ainakaan vielä ole kovin paljoa auttanut.
Teimme isille ja ukeille isäinpäivä kortit itse psp:llä, tuli tosi nättejä vaikka itse sanonkin. =) Oli kiva saada esikoisen kanssa jotain yhteistä puuhaa josta molemmat nautti.
Mutta nyt ulos nauttimaan koko perheen voimin!!!
mutsi + muksut!
sitruska:
jos olisin tiennyt, millaista uhmaikäisen kanssa eläminen on, olisin siirtänyt tätä toista raskautta vähän eteenpäin. mutta näin se luonto vaan säätää eikä kaikki ole aina järkeiltävissä!Aivan näin!
Rupesi ihan huvittamaan kuinka paljon olen samaa mieltä ja ajatellut monesti samaa! Tässähän nämä muksut nyt ovat ja kertaakaan tätä ei ole tullut kaduttua, mut monesti olen miettinyt, että helpommallakin olisi saattanut päästä! :DMuistan elävästi kuinka oma äitini saatuaan tietää toisesta raskaudestani virnuili onniteltuaan, että " olis ehkä kannattanut odottaa vielä vuosi eteen päin, että se uhmaikä tulee ja menee..." Silloin se loukkasi minua hieman, nyt ymmärrän täysin hänen kommenttinsa ja sen, ettei hän pahaa sillä tarkoittanut. Minulla ja veljelläni nimittäin on ikäeroa myöskin se reilut 2-v. Se mikä tietenkin on kivaa, on läheiset välit veljeni kanssa. Lapsena leikimme paljon yhdessä jne..soittelemme usein vieläkin.
Täälläkin ollaan jo pikapikaa paranemassa, mutta ei mennyt meilläkään ihan helpoimman kautta. Pitkän flunssan jälkeen esikoinen sai oksennustaudin ja Mona ressukin ripuloi muutaman päivän. Onneksi siitä selvittiin pelkällä säikähdyksellä, lääkärissä kävimme, kaikki ok eikä merkkejä kuivumisesta jne.. Ja tämä äiti pesi seitsemän koneellista pyykkiä tämän jälkeen ja risti kätensä ja varpaansa ettei sairastunut enään itse :D
Nyt tämän sairastamisrumban jälkeen olen nukkunut kaksi yötä hyvin ja se tuntuu taivaalliselta kaiken sen valvomisen ja tästä johtuneen molempien vuoronperäisen heräämisen vuoksi! Täysimetyksellä mennään edelleen ja odotellaan 4kk:n neuvolaa, josko saadaan lupa jatkaa tätä edelleenkin näin. Maitoa tuntuu ainakin vielä hyvin tulevan, vaikka neiti viihtyykin tissillä aika tiuhaan.
Mona on edelleenkin aurinkoinen ja hymyilevä neiti selvittyään elämänsä ensimmäisestä flunssasta. Tarttuu oikein topakasti esineisiin ja yrittää viedä niitä suuhunsa, kääntyy kyljelleen ja siitä on jo kova yritys pungertaa itsensä massulleen, muttei aivan vielä ole onnistunut. Muutaman kerran on kääntynyt masulta selälleen. Ja miten ihanalta kuulostaa tuo pikkuisen ääntely! :D
Joo-o, kyllä sitä tietenkin uhmaiästä ja kaikesta muustakin huolimatta joskus miettii, että entäpä vielä yksi vauva...mutta vasta sitten joskus kun nämä neitokaiset ovat lähellä kouluikää..ehkä :D
Mukavaa sunnuntaita ja isänpäivää kaikille!
t.Saraida ja tytöt 2v.3,5kk/3,5kk
...sähläykseni koneen kanssa, että meni tuommoiseksi koko teksti, vaikka oli tarkoituksenani vain lainaus laittaa...:D
tiputaan kovaa vauhtia toiselle sivulle, joten muutama rivi taas omia kuulumisia.
Meillä on ruvettu vierastamaan. Tulipa juuri todettua, kun kävimme moikkaamassa vanhoja työkavereitani. Tyttönen itki krokotiilinkyyneleitä, kun vieras täti vähänkin tuijotti. Lisäksi Sanni vierasti selkeästi uutta paikkaa, ainoa paikka, missä vähänkään rauhoittui ja jaksoi seurustella oli äidin syli.
Sää on ihan hirveä täällä E-Suomessa. Kuvittelin meneväni iltapäivälenkille hienoon " pakkaslumisateeseen" ... Ei mennä ulos siis lainkaan.
Voi kun tulisi jo kunnon pakkaskelit!
Taivastelee,
Heinähaave ja tyllerö pian 4kk.
Voi kurjuuksien kurjuus. Tänään kun heräsi päikkäreiltä, alkoi kiukku ja kaamea huuto melkein heti. Laskiessani hoitopöydälle tai maahan, huuto senkun yltyi. Elina myöskin alkoi haroa vasenta korvaansa ja siinä vaiheessa tilasin lääkärin. Tulehdushan se sieltä löytyi:(. Nyt sitten ab-kuurilla ollaan. tylsää, kun on neidin massu muutenkin oireillut muutaman päivän ja pepun iho punoittaa ikävästi. Mikä lie vatsaflunssa päällä, kun siis selkeesti mahakin oireilee.
On se vaan niin inhottavaa katsella ja kuunnella pienen kipuitkua, kun ei voi auttaa. Toki kipulääkettä ja syliä, mutta ei ne auta kuin hetkeksi...
Muuten täällä menee ihan kivasti. Päikkärit ovat pidentyneet ja aamupäivällä Ellu nukkuu jopa 4h putkeen. Yöt ovatkin sitten mitä ovat...
Meillä on 4kk neuvola torstaina, joten sitten tarkempia mittoja. Elina kääntyilee jo ja kovasti yrittää eteenpäin! Eilen nosteli maassa jo peppua ja yritti työntää jalalla vauhtia:). Kiire on isoveikan perään näemmä!
Tissimaidolla mennään pääasiassa täälläkin, iltaisin olen antanut nyt muutaman kerran korvike+maissivellisatsin. Ei ole auttanut kyllä uniin yhtään. Ensi viikolla ajattelin, josko meilläkin ruvettais kiinteitä maistamaan. Millä meinasitten aloitella? Minä varmaankin potulla tai porkkanalla.
Iloinen neiti on edelleen ja oikein hyvin viihtyy itsekseen lattialla/sitterissä. Helppo tapaus siinä mielessä.
Kuulumisiin!
sitruska ja muksut 4kk/2v5kk
Myös meidän perhe on joutunut sen huomaamaan. Minä ja poika ollaan kovassa räkätaudissa. Isommat sisarukset niistelevät myös, mutta meno on edelleen niin hulvatonta, ettei pahasta taudista heidän osaltaan voi olla kyse.
Lauri on tomera miehenalku! Koko ajan pitäisi olla pystyssä, sylissä ja seuraamassa kaikkea mitä ympärillä tapahtuu. Kiljahtelua ja nauramista voisi kuunnella iäisyyden. Mikään ei saa niin hyvälle tuulelle kuin vauvan nauru! Vedimme juuri lakanoita ja Lauri oli siinä alla. Voi sitä kiljahtelua! Paras kotityö, mikäli poika saisi valita.
Elän yhä sellaista kuherteluvaihetta poikani kanssa. Tulee ihan huono omatunto noiden isompien vuoksi. Vauva on minusta täysin riippuvainen, isommat ovat jo itsenäisempiä. Kai se luonto yhä tekee viritystyötä aistimaan vauvan tarpeet ja tunteet. Hän on niin tavattoman liikuttavan hellyyttävä!
Toivotaan että tauti ei mene korviin. Tissillä olo on hankalaa kun nenä on tukossa. Muutama yö valvottu, epäilen että valvotaan myös ensi yö. Hoitaminen olisi helpompaa kun olisi itse kunnossa. Kuumeessa kiukkuisen vauvan hoito ei ole kivaa.
Voimia Sitsuskalle, hyvä että saitte lääkkeet niin pienen ei tarvitse olla kivuissaan.
näköjään useammassakin perheessä joissa on useampi lapsi. Näin meillä myös! :( Voimia vaan kaikille sairastelijoille ja vanhemmillekin!
Tänään kävimme isomman tytön kanssa lääkärissä, korvatulehdus näytti olevan molemmmissa korvissa, joten antibioottikuuri määrättiin tuohon tautiin. Neiti on ollut nuhainen jo vähän pidemmän aikaa, kunnes nyt n. nelisen päivää sitten alkoi kuumettakin nousta, väsymystä, ärtyisyyttä ja limaisuutta.
Ehdin jo iloita, ettei Mona sairastuisi lainkaan, kunnes toissailtana nuorempi neitikin alkoi itkemään ja viime yönä valvottiin sitten ihan urakalla! Räkä valuu ja hengitys rohisee ja säälittää koko pikkuinen ihan valtavasti... Itsekään en paljoa nukkunut, kun Monan hengitys kuulosti niin hankalalta. Onneksi myös Mona sai tänään ab-kuurin hengitystieinfektion hoitoon. Toivottavasti molemmat tytöt paranevat pian!
Muuten Mona on ollut ihana, aurinkoinen, utelias ja hymyilevä vauva, joka nauttii seurustelusta, potkiskelee ja huitoo kovasti ja seurailee kiinnostuneena isosiskon touhuja ja kaikkea mitä ympärilllä tapahtuu. Siskokin näyttää tottuneen vauvaan, osallistuu innoissaan hoitoon, halii ja pusuttelee siskoaan. Ressukka itki myötätunnosta" Mona itkee...Monakin on sairas" , Monan itkeskellessä kun kuume alkoi nousta.
Itse olen vielä toistaiseksi pysynyt terveenä tyttöjen sairastellessa, enkä minä vielä ehdi sairastamaan,kun ensin täytyy heidät hoitaa terveeksi. :D
Mukavaa syksyä ja toivotaan, että taudit pian talttuisivat!
t.Saraida + tytöt 2v.3kk/3kk
Neiti oli niin nuhainen, että pahaa teki. Ostettiin apteekista Nasolinia jota saa antaa yli 3 kk:n ikäisille, ja se oli kuin ihme, nenä avautui hetkessä ja pysyi auki koko yön. Annettiin kahtena iltana. Suosittelen.
Annoin eilen ensimmäistä kertaa perunaa n. puolikkaan teelusikallisen. Neiti oli ihmeissään ja purskutteli muusia suussaan. Tänään olisi tippunut jo vaikka kuinka paljon, mutta en uskaltanut antaa kuin sen teelusikallisen. Meillä ei ainakaan toistaiseksi ole tullut mitään mahanpuruja, ja ainakin viime yön nukkui paremmin kuin aikoihin, eli reilu 8 tuntia putkeen. Meidän tyttö on vasta 3,5 kk, mutta kun nuo yöt alkoivat mennä turhan levottomiksi päätin kokeilla kiinteiden aloituksen jo nyt, ja näköjään oli oikea valinta.
Meillä neiti höpöttelee ja naureskelee kovastikin. Käsillä huidotaan ja jaloilla potkitaan vauhtia samalla kun työnnetään peppua ylös. Kovasti harjoittelee myös kääntymisiä. Ähisee ja puhisee parhaillaan matolla kun yrittää päästä eteenpäin. Suloinen!
Nyt pitää mennä leikkimään vauvelin kanssa.
Elikkäs aikaisemmin en ole tänne kirjoitellut, lukenut kylläkin tuolla odotus-puolella ja paljon raskausaikana :)
Mietiskelin tuossa vaan että jos sitä joskus kirjoittelis ni kuulunko näihin heinäkuisiin vai toukokuisiin..? Kun kehitysikä on kuitenkin sama kuin teidän pienokaisilla :)
Tyttäremme LA oli heinäkuussa mutta hän syntyi toukokuussa rv30+5 minun vaikean raskausmyrkytykseni vuoksi. Ja pakko mainita vielä että tyttö voi hyvin, on oikein topakka ja terve neitonen ;) Ja ruoka maittaa...
Maminmussu: Meidänkin poju syntyi toukokuussa, la olisi ollut heinäkuussa, viikkoja tosin himppu enemmän meillä, eli 33+6 =) Kirjoittele ihmeessä teidän kuulumisistanne, kasvusta ja uusista ihanista taidoista... Meillä kehitys kulkee ihan himpun vielä laskettua aikaa perässä, mutta tasaisesti on kehittynyt ja viimeisen kuukauden aikana on kasvukin päässyt kunnolla käyntiin!
Paranemisia kaikille sairasteleville!!! Meilläkin ollaan flunssassa, mutta toistaiseksi poju on säästynyt korvatuleehdukselta, johan noita kaksi on ennättänyt olemaan!
Perunaa on maisteltu vajaa viikko ja eilen se iski taas vasten kasvoja, pojulle ei sovi peruna. Iho ja suolioireita =( Olen ihan maani myynyt, sillä tuo meidän toiseksi nuorin on tosi laajasti allerginen ja nyt pelottaa että sama toistuu pojun kohdalla..
Mutta eipäs nyt muuta, pieni mies tuntuu syömään heräilevän!
Hattara ja lapset (99, 01, 04, 06)
Ajatella miten nopeaa tämä aika menee...meidänkin tyttö on jo huomenna 4kk!!
Hui, kohta jo menee kouluun! =)
Jaksamista kaikille joilla pienokaiset ovat kipeänä, muistan niin elävästi tuon keskimmäisen sairastelut alle vuosikkaana, että oikein pahaa tekee. Hänellä oli 5 korvatulehdusta peräkkäin ja siihen hengenahditukset ja räkätaudit...ei ollut mitenkään kivaa aikaa.
No mutta meidän Salla on nyt tyystin " unohtanut" miten sitä käännytään. Ei ole neiti viitsinyt sit harjotella sitä taitoaan. No kaippa se sit alkaa uuelleen sitä harjoitteleen.
Onpas kyllä meillä nuo kiinteät olleet hyvä juttu!
Neiti nukkuu nyt yöt yhdellä syötöllä, kun aiemmin herättiin n.2h välein.
Eli annan tytölle vellejä ja perunaa. Tosin perunaa menee vasta se muutama lusikallinen, mutta menee kuitenkin ja vellejä syö illalla sen 150ml ja yöllä saman verran, joten jaksaa aamuun asti.
Tytön olemme nyt " opettaneet" nukahtamaan itsekseen ja ilman tuttia. Meni tytöllä päikkärit aina hänekseen, kun piti tuttia suuhun laittaa...ja eipä oikein edes osannut sitä imeäkkään, kun lupsutti vaan sitä ja siksi se aina vähän päästä tipahti ja itku alkoi.
Sormet ja koko nyrkit on suussa melkein kokoajan. Olen yrittänyt antaa leluja tms mitä jyrsiä, mutta tämä keskimmäinen on aika tarkka siitä mitä leluja Sallalle saa antaa ja hakee omansa pois, joskus hakee kaikki mitä hoksaan antaa Sallalle niin pois.
Kai se kuitenkin on vielä hieman mustis.?
Tyttö jaksaa hymyillä ja ihmetellä maailman menoa oikein urakalla.
Tyytyväinen tapaus nyt, kun koliikki loppui vihdoin ja viimein.
Hieman ehkä sylin kipeä on mutta eihän se haittaa.
No mutta nyt pitää mennä jo ulkoileen tyttöjen kanssa!
mutsi & 3/98 + 12/04 + 7/06
Ulkona on aivan kauhea keli , lunta tullut kaksi päivää PALJON ja koko ajan sataa lisää, ei ole muuta liikuntaa tarvinnut kun pihaa on kolannut. tosin kyllä käy hermoille hiukan kun ei pääse lapsien kanssa pihalle, kun tuulee ja tuiskuttaa lunta jne...ja isäntäkin on nyt kaksi yötä painanut töitä putkeen (auramies talvella) joten ei ole näkynyt hirveästi kotosalla, no jospa tämä kohta helpottaa. Nyt sain onneksi kaikki yhtä aikaa nukkumaan, joten keitin kahvit ja aattelin piipahtaa lukemassa kuulumisia.
meidän mikolla oli neuvola ja hyvin on poika kasvanut pituutta 62,5 ja painoa 7030g. ja kovasti lattialla touhutaan ja pitäisi päästä eteenpäin :-) meilläkin on aloitettu kiinteät ja vellit ja kyllä huomaa että paremmin nukkuu ja viihtyy.
Meidän perhe on onneksi välttynyt kaikilta taudeilta ainakin tähän asti.
äkkiä aika on mennyt kun ollaan jo marraskuulla, joulukin rupee lähestymään....minä olen onneksi melkein kaikki lahjat hankkinut tai tehnyt itse, olen ottanut tavaksi hankkia ajoissa lahjat, niin ei tarvii niiden kanssa joulun alla hermoilla, saa sitten nauttia rauhassa muista jutuista.. Jokos olette isänpäivää miettineet? meillä lapset ovat kerhossa tehneet kortteja ja on ollut hauskaa kun ovat itse piilottaneet ne kaappeihin. :-)
toivotan kaikille mammoille mukavaa marraskuuta ja voimia!!!
Tupuhupuna ja Mikko
Kirjoittelenpa pitkästä aikaa, luettua on kyllä tullut :)
Kai kasvaa kovasti ja touhuilee. Ei vielä käänny mahalleen, mutta yritys hyvä kymmenen! Iloinen ja helppo poika, joka nukkuu edelleen yössä vähintään sen 9 tuntia yhteen menoon, syö ja nukkuu vielä parisen tuntia :) Aamut onkin sellaista yhteistä pötköttelyaikaa. Maanantaina olisi 4 kk-neuvola ja siellä sitten taas selviää miten ollaan kasvettu. Ei varmaan olla kovin kaukana 9 kilosta ;) Kunnon pötkylä, vaikka ei pullukka olekaan :)
Aloitettiin tässä joku aika sitten kiinteiden antaminen, vaikka neuvolassa sanoivatkin, että vasta 4 kk ikäisenä. Peruna menee suht hyvin, kun sen sotkee tuohon korvikkeeseen. Veteen sotkettuna syljeskellään ;) Ostin tänään pari purkkia tuota peruna-porkkanasosetta ja ajattelin kokeilla sitä huomenna. Kunhan määrät kasvavat, niin teen sitten itse soseet. Velliä en ole vielä antanut, mutta pikkuhiljaa..
Meillä on alkanut menemään ukonkin kanssa taas paremmin vaikka kyllähän niitä epäilyjä mulla vieläkin riittää ihan tarpeeksi. Tunnen olevani välillä huono äiti tuolle esikoiselle, kun Kai vie niin paljon aikaa. Tyttö on kuitenkin sen verran temperamenttinen ja osaa vaatia huomiota välillä liikaakin. Toivottavasti se tästä alkaa pikkuhiljaa helpottamaan..
Nyt lähden nukkumaan ja kirjoittelen kuulumisia sitten maanantaisen neuvolan jälkeen :)
~suviande ja muksut~
Tuli mieleen kysästä, että te jotka annatte myös jo kiinteitä niin paljon annatte kerralla?
Meidän tyttö, kun ei syö kuin noin 3-5 lusikallista ja sekin menee tosi hitaasti vielä.
Sotkua ja suussa pyörittämistä vielä se syönti on.
Meidän kaksi isompaa, kun minun muistin mukaan söi melkein heti paljon enemmän ja paremmin...
Täälläkin on tosiaan lunta tullut ihan kiitettävästi ja ulos ei viitsi mennä, kun on nytkin pakkasta se melkein 20astetta...tuo meidän keskimmäinen vaan meinaa välillä hyppiä seinille, kun ei ole ulkona saanut energiaa purkaa.
Täytynee tänään viedä ulos vaikka kylmä onkin.
no mutta nyt pitää mennä juomaan santsi kuppi kahvia, että jaksaa!
mutsi & lapset
Minä jouduin nyt maidottomalle dietille, kun tytöllä epäillään maitoaalergiaa. Kävimme eilen asiantuntijalla ja tehtiin testit. Prick-testi näytti negaa, mutta näin usein on pikkuvauvoilla. Siksipä siis minä olen nyt täysin maidottomalla dietillä ja vauva saa lisämaitona apteekin tuttelia iltaisin. On muuten kallista kamaa! 3l maksoi 24e! Koitetaankin nyt pärjäillä ihan tissimaidolla niin säästyisi vähän ees rahaa. Hermot on olleet koetuksella, ensin tytöllä oli korvatulehdus (nuhaa ja tukkoisuutta ollut koko 4kk) ja nyt sitten tämä. Aloin itse epäillä maitoallergiaa, kun neidin kakka (jee, näitä kakkajuttuja:)) on ollut monta viikkoa jo ihan neon-vihreää ja limaista ja yöt tosi rikkonaisia. Nyt kyllä päiväunetkin on taas menneet ihan risaisiksi, tänään nukuttiin 10 minuutin pätkissä aamupäivä, kun en halunnut ' luovuttaa' ja aina heijasin tytön uudelleen uneen.
Koita tässä nyt lukea tenttiin (maanantaina) ja keskittyä opiskeluun...:/. esikoinenkin on käynyt vähän hankalaksi, nyt sitä pitää todella jo vahtia, kun on vauva lähellä. Öisin poikakin heräilee ja itkeskelee...välillä meillä valvoo koko talo...huoh.
Alan olla aika poikki, kun neiti valvoo päivät ja yöt. ja on siis muutenkin ollut aika kiukkuinen ja kärttyinen lähiviikot.
Eilen saatiin uusia mittoja...neiti painaa peräti jo 5,8kg:). No ei, eihän sillä voi juhlia. Oli allergialääkärikin sitä mieltä, että voipi tuo vähäinen painonnousu johtua tuosta allergiasta.
Yksi valonpilke: painonvartijoissa ekalla viikolla -2,2kg:) Vaikka rauhallisesti piti aloittaa. Syön todellakin reippaasti, jopa 28 pistettä päivässä. Joskus tuottaa jopa hankaluuksia saada kaikki syötyä. Mutta näköjään mulla toimii tälläinen väärä suhde: mitä enemmän syön, sitä paremmin laihdun=)
ja nyt luennoille....plaah..
sitruska ja muksut 4kk/2,5v