Onko täällä muita Torista paljon ostavia?
Mulle on kehittynyt viimeisen vuoden sisään suorastaan addiktio ostaa mukamas kierrätystä ja kestäviä arvoja kunnioittaen hirveät määrät tavaraa & vaatetta Torista, "kun kerran halvalla saa" ja "tää on taas ihan mieletön löytö tähän hintaan"..
Onko kellään muulla tätä samaa ongelmaa?
Alkaa jo tympimään itseäni vähitellen tämä, mutta silti jatkan edullisten ostosten bongailua lähes pakonomaisesti löytöjä bongaillen.
Vaikka tavaraa on omissa nurkissa jo vaikka kuinka paljon, enkä tarvitsisi lisää vaatetta jotain ihmeellistä vaatepulaa odotellessa, ei sellaista tule. Eniten siis bongailen laatuvaatteita, sellaisia joita en niiden normaalihinnalla ostaisi kaupasta.
Jotain vertaistukea kaipaisin nyt vuoden jo tätä tehneenä. Löytyykö muita?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Viivytä ostopäätöstä, kerää niitä tykkäyslistalle ja ihaile sieltä.
Juuri näin teen, kerään kohteita suosikeiksi ja sitten kauhuissani katson kun niihin ilmestyy "Myyty!" -merkintä. Monet tavarat ja vaatteet tuntuvat menevän kaupaksi yllättävän nopeasti, ja sitten muka juuri se jonkun toisen nappaama olisikin pitänyt saada itselle ja päätän olla ensi kerralla taas nopeampi.
Eli tämä kikka ei valitettavasti toimi minulla. Jos pysyisivätkin siellä suosikeissa tallessa, vaan kun eivät pysy.
Mutta muutoin helpottavaa kuulla, etten ole ainut!
Nro 2 on Ap - aina unohdan näissä ketjuissa kirjoittaa tuon Ap:n, kun niin vaahtoan jostain mieltä painavasta asiasta.
Mulla on nyt himo huonekaluihin ja sisustusjuttuihin, mutta niille on oikea tarve.
Älä mene koko sivustolle. Miksi sä niitä pengot, kun itsekin tiedät että olet koukussa, ja että sun ei pitäisi ostaa mitään? Poista sivusto suosikeistasi, äläkä avaa sitä enää. Kamalaa tuollainen hamstraaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Viivytä ostopäätöstä, kerää niitä tykkäyslistalle ja ihaile sieltä.
Juuri näin teen, kerään kohteita suosikeiksi ja sitten kauhuissani katson kun niihin ilmestyy "Myyty!" -merkintä. Monet tavarat ja vaatteet tuntuvat menevän kaupaksi yllättävän nopeasti, ja sitten muka juuri se jonkun toisen nappaama olisikin pitänyt saada itselle ja päätän olla ensi kerralla taas nopeampi.
Eli tämä kikka ei valitettavasti toimi minulla. Jos pysyisivätkin siellä suosikeissa tallessa, vaan kun eivät pysy.
Mutta muutoin helpottavaa kuulla, etten ole ainut!
Pakonomaista ostelua olen saanut rajoitettua - itse ostelin vintagea, joten siinä oli vielä se puoli, että tavarat oikeasti olivat aika ainutlaatuisia.
Mutta tämän ilmiön kyllä tunnistan itsestäni nykyäänkin. Aiheutan itselleni ihan turhaan jumalatonta stressiä seuraamalla, kuinka tavarat joita jollain tasolla haluan katoavat pois saatavilta. En hyödy tästä mitään, en tiedä miten saisin sen lopetettua.
Tee ostoslista tarpeellisista vaatteista/tavaroista ja tee niille hakuvahteja. Siten et hairahdu ostamaan ainakaan mitään turhia.
Yritän järkeillä, että paljon tuotteen hinta on suhteessa elämisen välttämättömiin kuluihin. Esim. yhden merkkituotteet hinnalla saisin viikon ruoat tai maksettua yhden laskun. Että onko se kierrätyshankinta nyt niiiiiin välttämätön. Toki harvinaisuuksien kohdalla tekee poikkeuksen.
Kyllähän sieltä joitain hyviä löytöjä tekee. Mutta aika kallista siellä on tätä nykyä. Juuri katselin käyttämättömiä lasten housuja, jotka olivat kalliimmat kuin kaupassa. Lapsi tarvitsisi juuri kyseisiä, joten tarjosin hinnaksi kaupan hinta miinus 5€. Ei kelvannut. Näitä ylihinnoiteltuja tulee tosi paljon vastaan.
Minäkin olin ihan koukussa toriin jossain vaiheessa! Se sovellus oli paholaisesta, klikkailin sitä auki ja selailin ihan jatkuvasti Tarve oli vain lapsen vaatteille, mutta lopulta huomasin bongailevani jo kaiken maailman haarukkasettejä.
Lopulta vieroituin kertaheitolla huonon ostoskokemuksen seurauksena. Menin lapsen kanssa hakemaan hänelle löytämääni vaatetta ja vastassa oli myyjän outo, aggressiivinen puoliso. Säikähdin tästä sen verran, että en sen jälkeen ole käyttänyt koko toria.
Tajusin myös, että tarve jollekin tuotteelle oikeasti saattoi syntyä vasta siinä hetkessä, kun näin sen myynnissä. Muuten en ole mikään shoppailija, mutta sovellus tosiaan koukutti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sieltä joitain hyviä löytöjä tekee. Mutta aika kallista siellä on tätä nykyä. Juuri katselin käyttämättömiä lasten housuja, jotka olivat kalliimmat kuin kaupassa. Lapsi tarvitsisi juuri kyseisiä, joten tarjosin hinnaksi kaupan hinta miinus 5€. Ei kelvannut. Näitä ylihinnoiteltuja tulee tosi paljon vastaan.
En ymmärrä lastenvaatteiden merkkihypetystä, mutta miten pienen lapsen takki voi maksaa käytettynä saman verran kuin aikuisen?
Paljon tulee selailtua, mutta ostan vaan tarpeeseen. Onneksi inhoan sitä ostotapahtumaa yksityisten myyjien kanssa, niin kynnys on aina jonkinmoinen.
Nyt vaan olen vähän hurahtanut Kierrätyskeskukseen, kun kodin lähellä on hyvä ja iso liike. On ihan mahdotonta jättää puoli-ilmaisia ihania vaatteita tai sisustusesineitä sinne.
Mä ostin torin kautta melko useasti muutaman vuoden ajan lähinnä lapsille, mutta se oli ennen kuin tori uudistui.
Muutosten ja kirjautumisen takia se on nyt vaivalloisempi (oma kokemus) kanava tehdä kauppoja. Toisaalta hyväkin kun pääsin selailusta ja ostelusta eroon.
Eihän ne aina edes vastanneet ilmoitusta, hyväkuntoiselle kun on niin erilaisia arvioita.
Joskus kyllä myös tori-kaupat yllätti positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisesta kyllä itsellänikin on kokemusta. Toiset tuntuvat luulevan, että ihmiset vain ostavat hullun lailla Toriin myyntiin laitettua, ja yleensä jo käytettyäkin, eivätkä edes sen verran tarkista, että mikä vastaavan tuotteen (sama brändi, sama malli, eli ei mitään eroa siis) hinta kaupassa. Joskus se nettikaupassa myynnissä oleva voi olla vielä rutkassakin tarjouksessa, jolloin sen saa uutena ja palautusoikeuden kera paljon edullisemmin kuin Tori-myyjän "vähän käytettynä" ilman mitään palautusoikeutta myymän version.
En yleensä tingi myyjän asettamista hinnoista, muuta kuin tällaisissa tapauksissa saatan kysäistä, että olisiko joku järkevä ale mahdollinen, kun kaupassa jopa halvempi hinta. Mutta näistäkin saattavat myyjät loukkaantua niin verisesti, etteivät vastaa yhtään mitään, vaan ilmeisesti toivovat vain että joku tietämätön osuu kohdalle.
Ja siis ihan varmasti ihmiset maksavat välillä ylihintaakin tuolla, toisilla on kiire, toiset epähuomiossa uskovat kun myyjä mainitsee vain Ovh -hinnan, ei sitä että on saatu ja saatavilla edelleen -50% alesta.
Ap
Sitten on joitain brändejä, joiden tuotteet häipyvät Torista ihan ennätysvauhtia! Olen seurannut esim. Balmuirin tuotteiden myyntiä, ja ne tuntuvat menevät kaupaksi aivan käsittämättömän nopeasti korkeillakin hinnoilla, saati sitten jos joku hinnoittelee ne alakanttiin.
Se pistää miettimään, että miten onkin onnistuttu luomaan tietylle brändille niin suosittu imago, että kaikki haluavat juuri sen ja uskovat että se on muita samankaltaisia mutta eri brändillä brändättyjä tuotteita niin suunnattomasti paljon parempi???
Balmuirilla kun vaikka kashmir-vaatteet maksavat vähintään kolmin- tai nelinkertaisesti moniin muihin ihan kelvollisiin brändeihin verrattuna. Juu, se kashmirin laatu vaihtelee toki, mutta niin se vaihtelee ihan se Balmuirinkin kashmirin laatu erittäin ja vaatemalleittain. Ei se brändin lappu takamuksessa mitenkään tee vaatteesta ja herkästä kuidusta yhtäkkiä neljä kertaa kestävämpää. Yhtä lailla kutistuu patalapuksi ja huopuu, jos peset liian kuumassa, hankaat tmv.
Ja sama mitä yllä sanoin (nro 15) pätee tietysti myös tosi hyvin tiettyihin lastenvaate -brändeihin. Lapset kun vielä kasvavat koko ajan, hetken vain vaate on sopiva, niin tuntuu ihan älyttömältä se brändäys & hinnoittelu niissä!
Mutta ilmeisesti nämä brändi -jutut uppoavat vaan sitten niin todella monelle, onko se niin? Että uskotaan saavan parempaa/kestävämpää, kun on juuri tietty brändi valmistajana? Vai onko se niin, että halutaan ennemminkin näyttää muille, että kas kun meillä on varaa ihan lapsetkin vaatettaa näin, eli halutaan että se merkki/brändi näkyy ulospäin?
Sen vielä jotenkin ymmärtäisin, jos mietittäisiin jälleenmyyntiarvoa (just siellä Torissa vaikka), mutta kun lastenvaatteille voi toisaalta käydäkin käytössä vähän mitä vaan.
Itse en osaa noita kalliita brändejä ostaa itselleni enkä lapsillekaan. Onneksi eivät osaa niitä kaivatakaan vielä. Mutta jos ostaisin, niin varmaan juuri jostain Torista yrittäisin niitä vaania.
Olen ostellut (ja myynyt) lähinnä atk-kampetta toisinaan. Pääasiassa positiivisia kokemuksia. Niin, ja möin yhden kämpän reilu vuosi sitten. Kyselijöitä oli kolme välittäjää ja ostaja 😂👍