Miten superallergiset tilaavat ruokaa?
Kun taas (!!!) tilattu ruoka oli muuta kuin tilasin, niin jäin miettimään miten superallergiset ihmiset ikinä uskallatte syödä ulkona tai tilata ruokaa kotiin? Onko meillä vaan huono tuuri, kun n. joka kolmas kerta tilattu ei ole sitä, mitä pitäisi olla? Syödään aika harvoin muuta kuin itsetehtyä ja nämä ostetut ovat lähinnä hamppareita ja pizzaa tms. Meillä ei ole mitään allergioita, joten väärä ruoka tuo lähinnä mielipahaa ja nälkää (kun jää syömättä).
Kommentit (14)
Toiset hyppää lentokoneesta, meille riittää ravintolassa käynti. Kukin tavallaan voi elää vaarallisesti...
Pahinta on se, kun pyyntö on muka huomioitu, mutta ei sittenkään ole. Esim. hampparin päällä on "ilma juustosiivu" -lappu ja mitä paljastuu ekalla haukkauksella. Se juusto.
Tai ruoka-anoksessa on gluteeniton pasta (tarkistettu kysyen, että juu, kyllä on gluteenitonta), mutta sitten salaatin päällä olevat krutongit tai leipä onkin normia.
En tilaa. En koskaan. Tai en ainakaan syö niitä tilattuja ruokia.
Ravintoloissa olen yleensä etukäteen tilannut minulle sopivan annoksen, mutta varmistan aina sen sisällön ennen syömistä. Koskaan ei voi olla varma, että onko kokki oikeasti tajunnut, että en pyydä jättämään tiettyjä raaka-aineita pois vain siksi, etten pidä niistä.
Jos saisin anafylaktisen reaktion jostain allergeenista, niin en todellakaan uskaltaisi syödä yhtään mitään muuta kuin itse tekemääni ruokaa! Nyt kärsin vain viikon verran vatsaoireista ja joskus harvemmin hengitystieoireista, pahaa astmakohtausta olen onnistunut välttelemään.
Joo, toiset hyppää laskuvarjolla, mutta heistä osa pelaa varman päälle ja pakkaa itse sen laskuvarjon, toiset luottaa sitten siihen, että se joku osaa pakata sen. Allergisena ravintolassa syövät ovat tuota joukkoa, jotka luottavat muiden pakkaamiin laskuvarjohin...
Oikeasti allerginen ei voi syödä ravintolassa.
En lukeutune superallergiseksi, koska en saa vakavia oireita, vaikka allergeeneja on useampi. Oma strategiani on yhdistelmä kysymistä ja varmistelua plus mahdollisimman turvallisen annoksen valikoimista listasta. Esim. tiedän että vaikkapa bbq-kastikkeessa voi hyvinkin olla soijakastiketta, bearnaisekastikkeessa taas tyypillisesti ei ole. Joten valitsen sellaisen annoksen, jonka kanssa pärjätään mahdollisimman vähäisillä muutoksilla ja jonka kohdalla todennäköisyys ylläriainesosiin on mahdollisimman pieni. Ravintolaksi kannattaa valita sellainen, jonka listaan on merkitty gluteenittomat ja laktoosittomat annokset valmiiksi (näissä paikoissa todennäköisesti muutkin erityisruokavaliot ymmärretään hieman paremmin), ja jonka henkilökunta puhuu natiivitasoisesti jotain itse sujuvasti osaamaani kieltä, jotta väärinymmärrysten mahdollisuus vähenee.
En juurikaan syö ulkona tai tilaile ruokia kotiini. Aina varman päälle, jos epäilyttää.
Itsellä yli 62 ruoka-aineallergiaa. Ei hengenvaarallisia, mutta tosi ikäviä oireita aiheuttaa. Harvoin löytyy mitään valmista ruokaa, jota pystyisin syömään. Siksi en käy ravintoloissa. Joskus tilaan hesestä hampurilaisen ilman sämpylää, majoneesia ja sipulia.. Ei se kovin hyvää ole..
Suusanallisesti kuten muutkin mutta puhuvat pidempään.
Meillä allergisin tilaa yleensä ison kasan ranskanperunoita ja pelkästään jauhemaiset mausteet.
Muutamassa paikassa uskaltaa tilata gluteenittoman ja mahdottoman pitsan lempitäytteillään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä allergisin tilaa yleensä ison kasan ranskanperunoita ja pelkästään jauhemaiset mausteet.
Muutamassa paikassa uskaltaa tilata gluteenittoman ja mahdottoman pitsan lempitäytteillään.
Hyvä tilanne teillä sikäli, että usein ranskalaiset paistetaan samassa rasvassa ties minkä kanssa, eikä niitä siksi uskalla ottaa.
Sitä olen joskus itsekin miettinyt, kun on itselle myös käynyt niin, että olen pyytänyt jättämään jonkin aineksen pois ja työntekijä on vielä vahvistanut asian ja silti sitä oli ruoassa. Avasin ruokapakkauksen vasta muualla, mutta teki mieli palata antamaan palautetta, koska vaikka itsellä ei ollut allergiaa, niin jollain toisella olisi voinut olla. Vakavasti allerginen ei varmaankaan voi syödä ravintoloissa ollenkaan, koska ruoka voi olla kosketuksissa allergisoivan ruoka-aineen kanssa.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/shoppers-climbed-over-mum-lay-279…
Tuli tämä ketju mieleen tuota juttua lukiessa.
Ei tarvitse olla superallerginenkaan. Pelkkä gluteeniton ruoka on joskus gluteenitonta, joskus ei. Saa varautua ripuliin.