Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverilla alkoholiongelma

Vierailija
28.08.2022 |

Mitenköhän pitäisi toimia. Olen siis ihan vapaa-ajankin ystävä 32-vuotiaan naiskollegan kanssa. Hänellä on ilmiselvä alkoholiongelma (ja muita ongelmia henkilökohtaisessa elämässä), joka on nyt alkanut vaikuttaa hänen töissä suoriutumiseen. Tämä vaikuttaa koko organisaatioon negatiivisesti, sillä ei saa keskeisiä asioita hoidettua, eikä enää tajua mikä on tärkeää ja mikä ei. Hän ei muista mitään sovittua ja muiden niskaan jää hänen työtehtäviä. On selkeästi ajanut itsensä loppuun ja nyt tuo tuhoisa alkoholinkäyttö näyttää pahentavan asiaa dramaattisesti. Ongelmahan tässä on se, että kyseessä on ystävä ja en halua että menettää työpaikkansa jos menisin asiasta vihjaamaan. Olen yrittänyt että lähtisi kanssani tipattomille yms. kuntokuureille, mutta aina on tilaisuuksia tulossa joissa pitää juoda. Juo siis arkisin ja viikonloppuisin, ja näen selkeän trendin, että juominen vaan lisääntyy ja muuttuu rankemmaksi. Muuttaa häntä myös ihmisenä. Mitä tehdä..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa vähänkään isommissa organisaatioissa on valmiit ohjeet kuinka päihdetapauksissa tulee toimia.

Asia ei töissä kuulu sinulle. Ei, vaikka olet kaveri. Tai oikeastaan sitä suuremmalla syyllä ei. Esihenkilön kuuluu hoitaa tällaiset asiat.

Vierailija
2/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaverin puolesta kyselet ....

Anskumä arvaan, porvoossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä oikein mitään, jos hänellä ei ole motivaatiota muuttaa juomatapojaan. Tilanne kuulostaa siltä, että esihenkilön tulisi puuttua asiaan, jos hänen alkoholinkäyttönsä on alkanut vaikuttaa työntekoon negatiivisesti. Vaikka hän ei tietäisi siitä, mikä on heikentyneiden työsuoritusten perimmäinen syy niin jo se, että hänen työpanoksensa (tai sen puuttuminen) vaikuttaa kielteisesti koko organisaatioon, pitäisi soittaa hälytyskelloja. Hoitoonohjaus saattaisi pelastaa, tai sitten hänen on vain "annettava" menettää työpaikkansa, jos ei ole motivoitunut jättämään alkoholia. Alkoholiriippuvainen havahtuu usein vasta sitten, kun pohja tulee vastaan ja monilla se pohja on juuri potkut töistä.

Vierailija
4/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun kuuluu kertoa eteenpäin työkaverisi ongelmasta, jos se haittaa jo työntekoa. Et sinä yksinäsi pysty johonkin kuntokuureihin ja tipattomiin houkuttelemalla häntä pelastamaan. Juoppo mikä juoppo.

Vierailija
5/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tehtävät jäävät niskaanne? Älkää tehkö niitä. Ilmoitatte esimiehelle ettei työtehtävät enää onnistu ja epäilette ettei kaikki ole kunnossa ja pyydätte esimiestä järjestämään työterveysajan.

Vierailija
6/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja kaverin puolesta kyselet ....

Anskumä arvaan, porvoossa?

Ei, Imatralla.

Vierailija
7/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on hänen oma näkemyksensä asiasta. Miten paljon alkoholin käyttö vaikuttaa normaaliin arkielämään.

Vierailija
8/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholismin takia saa suorilta potkuja antaa, pitää antaa mahdollisuus mennä hoitoon.

Vierailija
9/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee se työpaikka jokatapauksessa. Alkoholisti ei opi ennenkuin kaikki menee. Pohjalta sitten joku nousee ylös ja loput juo itsensä hengiltä. Tavallisesti ensin yritetään hoitoon ohjausta. Ei usein vain toimi, jos on vuosia tullut juotua eli koko ikä. Ilmoitat esimiehelle tai et tee mitään. Lopputulos on sama.

Minä olen juonut jo kolme työpaikkaa.Tiedän kyllä mistä puhun. Nyt olen ollut vuoden selvinpäin ja töissä taas käyn. M37

Vierailija
10/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa sille viinaa ja liity seuraan ryyppäämään. Ei työnteko ole koko elämä.

Vierailija
11/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot esimiehelle tilanteesta ja muistutat velvoitteesta hoitoonohjaukseen.

Sillä se työpaikka menee, et katsellaan vierestä toisen alkoholisoitumista.

Vierailija
12/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin esimiehen hoitaa asian enkä itse sotkeentuisi, mutta pitäisin huolen, etten tee hänen tekemättömiään töitään. Muuten yrittäisin puhua kaverille miten juominen jo vaikuttaa työhön 

Vierailija
13/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin esimiehen hoitaa asian enkä itse sotkeentuisi, mutta pitäisin huolen, etten tee hänen tekemättömiään töitään. Muuten yrittäisin puhua kaverille miten juominen jo vaikuttaa työhön 

Mainitsin tuossa aloituksessa, että hän on myös persoonana muuttunut. Jos yrittäisin vihjata, että hänen työntekonsa kärsii alkoholinkäytön vuoksi, varmaan saisi raivarin ja ystävyys olisi osittain siinä. Hän suhtautuu todella nuivasti ja kärkkäästi, kun yritän asiallisesti vihjailla että mopo karkaamassa käsistä. Kyseessä siis normaalisti aivan ihana ihminen. Käytös vaan alkanut muuttua enemmän huonompaan suuntaan nyt etenkin viime vuoden aikana. Olen varma, että jossain vaiheessa hänellä tulee seinä vastaan, ja mielelläni auttaisin häntä ennen kun se tapahtuu. Meidän organisaatiossa juominen on toimihenkilötasolla, ja osittain johdossakin, aika tyypillistä. Alkoholismia hyväksytään, kunhan ei umpikännissä astele töihin tai löyhkää viinalle. Työ on niin stressaavaa, ja monet lääkitsee itseään alkoholilla.

Vierailija
14/14 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsin tuossa aloituksessa, että hän on myös persoonana muuttunut. Jos yrittäisin vihjata, että hänen työntekonsa kärsii alkoholinkäytön vuoksi, varmaan saisi raivarin ja ystävyys olisi osittain siinä. Hän suhtautuu todella nuivasti ja kärkkäästi, kun yritän asiallisesti vihjailla että mopo karkaamassa käsistä. Kyseessä siis normaalisti aivan ihana ihminen. Käytös vaan alkanut muuttua enemmän huonompaan suuntaan nyt etenkin viime vuoden aikana. Olen varma, että jossain vaiheessa hänellä tulee seinä vastaan, ja mielelläni auttaisin häntä ennen kun se tapahtuu. Meidän organisaatiossa juominen on toimihenkilötasolla, ja osittain johdossakin, aika tyypillistä. Alkoholismia hyväksytään, kunhan ei umpikännissä astele töihin tai löyhkää viinalle. Työ on niin stressaavaa, ja monet lääkitsee itseään alkoholilla.

Ja siis tästä hiljaisesta hyväksymisestä johtuen, en usko että esimies tekisi kummempia asialle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän