APUA KAIVATAAN: miten vauvan saa syömään tuttia - neuvoja yösyöppöilyyn ja -nukkumiseen?
Hei!
Miten te supernaiset oikein saatte vauvanne nukkumaan öisin? Onko tutti kaiken salaisuus? Vrt. esim. aikaisempi keskustelu " 3-kuisen rytmi" , jossa kolmikuiset vauvat heräilevät vain 1-3 kertaa yössä.
Meillä nyt 10-viikkoinen lapsi yritetään laittaa " yöunille" 20-21. Onnistuu useimmiten n. 22-23 ja lähes yksinomaan niin, että minä makaan umpipimeässä makuuhuoneessamme valmiina imettämään poikaamme vähintään 45 minuuttia seuraavan kaavan mukaisesti. Imetystä 10 minuuttia, irrottautuminen (vauva irrottautuu itse), äidin vetäytymisyritys, raivoisa imuhimo ja rinta takaisin suuhun, ja sama uudelleen ja uudelleen.
Nukahdettuaan ehkä yhdeltätoista vauva herää viimeistään puoli yhdeltä haluamaan rintaa ja siitä eteenpäin aamuun asti noin 10 kertaa puolen tunnin - puolentoista tunnin välein. Vauvalla on ilmaa vatsassa aika paljon, jotka varmaankin johtuvat järjettömän tiheistä imuista (allergiaan emme usko). Vatsavaivoihinsa vauva haluaa lohduksi jälleen rintaa ja vaivat senkun pahenevat. Välillä yritämme vaunukopassa ja / tai vaunukopassa heiluttelua, onnistumisprosentti on yleensä aika heikko. Erilaisia tekniikoita on yritetty ja aikaa käytetään vähintäänkin riittävästi, 5min - 1h.
Neuvola ja lastenlääkäri ovat suositelleet avuksi tuttia. Olemme yrittäneet erilaisia lutkuttimia, mutta mikään ei tunnu kelpaavan. Ollessaan hyvällä tuulella vauva naureskellen sylkee tutin pois. Pahantuulisena taas saa hirveän raivarin ja vaatii rinnan suuhun.
Voisiko alle kolmikuisen vauvan jättää omaan sänkyynsä (tai vanhempien sänkyyn) nukahtamaan, vaikka hän ei sinne jää vapaaehtoisesti? Tarkoitan systeemiä jota käytetään isommille vauvoille. Annetaan huutaa ja käydään parin minuutin välein rauhoittelemassa, mutta aina lasketaan takaisin sänkyyn. Ja poissaoloaikoja pidennetään vähitellen.
Tai tiedättekö hyviä konsteja, miten vauvan saa syömään tuttia?
Olisin todella iloinen hyvistä vinkeistä etenkin tutin syömisen opettamiseen. Tutti kun vaikuttaisi monilla olevan hyvä apu vauvan rauhoittumiseen.
Kommentit (12)
että odotat vauvaltasi liikoja. Ei 10-viikkoisella välttämättä mitään rytmiä vielä ole ja iltaunille meno voi vaihdella paljonkin. Meillä oli juuri tuossa iässä usein joka ilta hirveät iltaraivarit joihin auttoi usein vain heilutus vaunujen kantokopassa. En tiedä mistä johtui. Joka ilta itku yleensä tuli vaikka aloimme ajoissa laittaa vauvaa nukkumaan, Sitten aloimme antaa vauvan olla valveilla niin kauan kun ' halusi' eli kun suunnilleen pilkki sylissä niin vietiin nukkumaan. Ei siis kannata päättää että klo se ja se vauva menee nukkumaan, se ei tuon ikäisen kanssa vielä onnistu.
Toinen juttu on tuo rinnalle nukahtaminen. Meillä vauva nukahtaa rinnalle vieläkin, ikää 4,5 kuukautta. Ja tarvitsee useita kertoja yössä rintaa, välillä on nälkä, välillä ei ilm. osaa rauhoittua tai nukahtaa uudestaan ilman sitä. Oletko kenties yrittänyt nousta vauvasi vierestä liian aikaisin hänen nykahdettuaan rinnalle? kannattaa odottaa vähän aikaa, esim 5 min, että vauva nukahtaa kunnolla, ja poistua sitten vähitellen ettei vauva herää.
Noin pienelle ei kyllä unikoulua suositella, se on vasta yli puolivuotiaille. Vanhanaikainen unikoulu on siis se, että vauva jätetään itkemään yksin yhä pidemmiksi ajoiksi vähitellen. Sitä ei käsittääkseni nykyaikana suositella edes puolivuotiaalle, vaan enemmänkin on suosiossa ns. tassuttelu-unikoulu, lempeämpi vaihtoehto. On tärkeää että vauvan itkuun vastataan, se kertoo aina siitä että joku hätä on kyseessä. Vauvasi etsii rinnasta myös turvaa ja läheisyyttä ja mielestäni teet vauvallesi suurta vahinkoa jos sen häneltä kiellät ja jätät hänet huutamaan yksin.
Noin pienelle on vasta rytmi muodostumassa. Sinun pitää vaan olla kärsivällinen ja antaa vauvallesi turvaa ja läheisyyttä. Kyllä se ajan myötä helpottuu kun esim vatsavaivat menevät ohi. Ei meilläkään tuttia juuri huolita ja olen vähitellen siihen jo alistunut. Mutta voithan yrittää sitkeästi niin ehkä oppii huolimaan.
Me ei olla saatu vauvaa syömään tuttia, mutta onneksi vauva muuttuu koko ajan. Eli meillä ainakin toi tiheään lutkutus -vaihe meni noin kuukaudessa ohi. Nyt vauva herää pari kertaa yössä syömään. En ole enää päivisin kovinkaan väsynyt..
Tsemppiä! Ja kovasti helpotti meillä se, että vauva nukkui koko ajan vieressä. Perhepetikin voisi rauhoittaa vauvaa.. Kyllä se rytmi sieltä tulee. =)
ei aluksi meillä kelvannut ollenkaan,ei minkäänlainen,mutta sitkeästi pitkin päivää tarjottiin ja nyt jo hyväksyy tutin mielellään.. Jos nyt oikein muistan niin laitettiin tutin päähän maitoa aina ja sitten tyttö huomasi,että sitäkin voi imeä...
Meillä myös vauva 2,5kk herää yöllä puolentunnin-tunnin välein, eka pätkä on joskus pidempi..meillä vauva ei yleensä huuda herätessään,kunhan vaan kiekaisee että hereillä ollaan,sitten kyllä saa raivarit jos kukaan ei tule katsomaan.nukahtaa myös vain tissille eikä syö ollenkaan tuttia, nauraa tai karjuu kun yritetään tuttia työntää suuhun:) välillä tosi väsyneenä olen pitänyt yön vieressä että saan itse vähän univelkoja pois ja siinä herääkin vain 1-2 kertaa koko yön aikana. Sitkeästi olen kuitenkin vauvaa omaan sänkyyn joka yö nostellut vaikka väsymys on kova, viereen en tahdo vauvaa pysyvästi ottaa..kun vauva illalla nukahtaa tissille niin odottelen vielä kaikessa rauhassa ennen kuin laitan vauvan sänkyyn, muuten vauva herää samantien ja uudelleen nukuttaminen on vielä vaikeampaa. Päivisin on meillä nukkuminen myös hankalaa, vasta reilu viikko sitten alkoi nukahtamaan vaunuihin lenkillä,tähän asti vaunuissa olo on ollut karjumista ja päivisin tyttö on nukkunut vain pieniä torkkuja,sängyssä ei päivisin nuku vaan herää heti sinne laitettaessa..nyt onkin huomattavasti paremmalla tuulella kun saa päivisinkin nukuttua kunnon unet vaunuissa.Eli neuvoa en osaa mutta koita jaksaa,on meitä muitakin:)
Meillä alkuaikoina kun vauva alkoi syömään tuttia kuukauden iässä valtavaan imutarpeseen, kapalointi auttoi niin, ettei tarvinnut kapalossa ollessaan ollenkaan tuttia ja yöt pärjättiin ilman. Jäi helposti omaan sänkyynsäkin kapaloituna, kun muuten seurasi kauhea huuto. Pidensi myös unijaksoja todella paljon. Tunnin sijasta nukuttiinkin kolme tuntia.
Kapaloidessa täytyy vain muistaa, ettei vauvalle tule liian kuuma (jos jättää kapaloon nukkumaan) eli mahdollisimman ohut materiaali ja jättää hupun pois. Meillä sopivan napakka, mutta samalla ohut oli uniliina-kapalo, joka oli todella helppo pukea ja pysyi vauvan päällä koko yön. Imetyksen ajaksi päästin aina kädet irti ja sitten taas tarroilla takas pakettiin. (uniliinaa saa www.beboliina.fi). Mutta kapalointia kannattaa kokeilla vaikka äitiyspakkauksen pyyhkeeseen.
Olet oikeassa, että tällä hetkellä vauva todennäköisesti syö liian tiuhaan niin, että saa juuri vain sitä etumaitoa, ja sen takia myös ilmaakin kertyy mahaan ja nälkä tulee nopeasti uudelleen kun etumaito on niin laihaa. Toisaalta tuon ikäinen vauva saattaa lisätäkin maidontuloa tiheänimun kaudella, mutta sen pitäisi kestää vaan muutama päivä.
Kantoliina saattaa myös auttaa, eli illalla saat pidettyä lasta kokoajan lähelläsi ja läheisyyden kaipuu ei ole niin suuri sitten yöllä. Vauvasi on myös siinä iässä, että hän alkaa enemmän tajuta maailman menosta, joten se saattaa aiheuttaa ahdistusta yöllä. Ilta kannattaa rauhoittaa ajoissa hämärtämällä valoja ja hiljentymällä.
Itse olen sitä mieltä, että yliväsymystä kannattaa kaikin keinoin välttää, eli satsata myös kunnollisiin päiväuniin. Ulkona nukuttaminen päivälllä parantaa tutkitusti myös yö-unia.
eli noin pienen on kyllä saatava kaikki huomio, mitä tarvitsee. vasta yli puolivuotiaalle suositellaan nk.pehmeitä unikouluja, ja silloinkin jos vauva on rintamaidolla, niin yksi yösyöttö on ok.
en alkaisi missään nimessä huudattamaan noin pientä vauvaa.
nukahtamiseen voi kokeilla kapalointia, jota joku muukin ehdotti. meillä myös tutut rutiinit toistuivat joka ilta. laulut ja kanniskelut voi kokeilla kuten myös erilaiset tutut tuoksut (äidin paita, oma unilelu, rätti) mukaan sänkyyn...
lisää vinkkejä ja tietoa yösyöttämisestä ja imetyksestä löytyy mm.
imetystukilistalta
http://www.imetystukilista.net/
kyllä se siitä asettuu jossain vaiheessa!
desico
meiän likka huomena 7vkoa ja kyllä onnistuu laittaa nukkumaan samaan kellon aikaan eli nukutus alkaa iltasyönnin jälkeen 20.00-> ja nukahtaa viim 22.00 ja nätisti jää,luputtelee kylläkin tuttia ja syö pullosta korviketta että ehkä silläkin on vaikutus?!. meillä on pakko olla hieman rytmiä kun esikoista pitää aamusella lähtee viemään eskariin ni väkisin on vaavi mukana oltava kun mies on töissä. nukkuu tosin päivällä 1 pitkät unet 12-15.00 muuten ottaa pikku nokosia sillon tällöin. iltasin alkoi alussa huuto mutta kapaloimme pikkasen aina yöksi niin se helpottaa nukahtamista. eli mä uskon että voi jollain lailla vaikuttaa pienenkin rytmiin!
Vauva 2kk ja nukahtaa useimmiten vasta klo 24-02. Sitä ennen jos yrittää laittaa nukkumaan, niin nukkuu korkeintaan pienet torkut ja herää sitten vielä valvomaan. Joten ei tuon ikäisellä vielä ole mitään järkevää rytmiä. Mutta kyllä sen pitäisi sitten vähitellen ruveta hahmottumaan sen rytmin ja nukahtamisajatkin muuttua parempaan suuntaan.
Meillä ei myöskään tuttia huoli neiti. En ole millään keinolla saanut sitä ottamaan kunnolla. Joskus virkeänä lutkuttelee, mutta ei ota kunnon imua, että tutti pysyisi suussa. Olishan siitä apua just noissa nukahtamistilanteissa ja kun sitä imemistarvetta riittää enemmän kuin tisut jaksaa kestää. Mä teen silloin niin, että otan tytön syliin hyssyteltäväksi, kun ei tisu enää kestä lutkutusta.
Eikä nukahda omaan sänkyyn, ei. Vieressä nukkuminen on todettu helpommaksi meillä yösyöntienkin takia. Muuten ei ehtis itse juurikaan nukkua. Meillä myös sekin ongelma, että ei nuku vaunuihin päivällä. Toivottavasti se vaihe menee ohi meiltäkin...
Niin että jokaisella keinonsa ja voimia vaan jaksamiseen tämänkin vaiheen yli!
Kiitoksia rohkaisusta ja kannanotoista. Taisin kuitenkin ilmaista itseni hiukan epäselvästi.
Toivoisin pitempiä syöttövälejä nimenomaan vauvan parhaaksi, en pelkästään oman mukavuuteni takia. Vauvan vatsa on aika kipeä, ja se mielestäni johtuu juuri tuosta jatkuvasta syömisestä. Tänäänkin poika on halunnut ruokaa kerran tunnissa koko päivän. Unet saa päivisinkin pitemmiksi ainoastaan imettämällä kolmen vartin välein.
Poikamme on lisäksi tosi iso, nyt 7-kiloinen. Painoi syntyessään 4,7 kg. Neuvolan terkkarin mukaan lapsi saattaa syödä myös nälkäänsä. Imetän kyllä useamman kerran samasta rinnasta imetystukipuhelimen ohjeen mukaan, jotta poika saisi myös takamaidot. Usein aamulla vauvan syötyä äitiään koko aamuyön puolen tunnin välein vatsakipuihinsa, hän pulauttelee reilusti syötyään liikaa. Viereisessä huoneessa nukkuvan esikoisen takia en oikein voi olla antamatta rintaa vauvan vaatiessa sitä. Kuudelta herännyt 2,5-vuotias valvotun yön jälkeen saisi systeemit lopullisesti sekaisin.
Toivoisin voivani helpottaa vauvan hankalaa oloa, en siis ohjelmoida häntä tiettyyn aikatauluun. Tosin ei minulla mitään selkeää rytmiäkään vastaan olisi :-)
Niin, ja unohdin mainita, että vauva on nukkunut koko ajan vieressäni, ehkä pari tuntia koko elämänsä aikana pinnasängyssä parivuoteemme vieressä. Olen öisin niin väsynyt, että en kertakaikkiaan jaksa nostaa vauvaa pinnikseen, eikä hän kyllä suostuisi jäämäänkään. Jos tiedätte konsteja, joilla vauvan saisi jäämään pinnikseen ilman tuttia tai huutoa, kertokaa ihmeessä.
Taidan kokeilla tuota kapalointia tänään illalla jos vaikka auttaisi pikkuisen. Kun kapaloitte vauvan, laitatteko hänet omaan sänkyyn nukahtamaan itsekseen, vai imetättekö vielä kapaloituna? Tai kanniskeletteko kapalossa niin että nukahtaa ja laskette sitten vasta vuoteeseen? Kuten huomaatte, olen aika pihalla tällä hetkellä näistä kuvioista. Tuntuu, että mikään logiikka ei pelaa, ja että tarvitsisin yksityiskohtaisen manuaalin vauvan nukuttamisesta. Esikoisen kanssa tällaisia ongelmia ei ollut, kai :-) .
Kuitenkin mukavaa kuulla, etteivät muidenkaan vauvat nuku täysin ongelmitta. En siis ole täysin yksin yörumban kanssa. Otan edelleen kiitollisena vinkkejä vastaan.
Meillä vauveli itki myös vatsakipuja ja söi jatkuvasti. Nukkunut syntymästä asti sängyssämme ja pulauttelee välillä kun on syönyt liikaa.
Ensinnäkin voiko vauva olla jollekin allerginen? meillä vauva hakeutui rinnalle herkästi kun masu oli pipi. Saimme allergiat selville ja asia rauhoittu siltä osin jonkin verran.
Nukkumaan vauva menee kiltisti kapaloituna. Huomasin myös että kapalointi vei pois turhat syömiset, eli kun hän oli rauhallinen muuten, hänen ei tarvinnut kokoa ajan syödä. Toki kapalossa olleessaan hän alkaa myös kaipaamaan ruokaa, mutta meillä ainakin syöttöväli pidentyi.
Meillä on myös käytössä Ninnin mainitsema Uniliina- kapaloliina. Ensin vaipan vaihdot, iltapesut ja sitten yöpuku päälle. Tässä vaiheessa imetän taikka sitten laitan uniliinan ylle ja otan kädet pois sieltä (puolikapalo), jotta vauva saa läheiskontaktin minuun. Kun vauva on syönyt kapaloin hänet kunnolla ja jätän sänkyymme nukkumaan. Hän jää nätisti sänkyymme kun on kapalossa, mutta ilman kapaloa hän heräilee jatkuvasti niin kauan kunnes itse tulen viereen nukkumaan. Yöllä kun hän herää, avaan kapaloa ja vauva syö taas kädet vapaina ja sitten yleensä voinkin jättää hänet nukkuman loppuyöksi puolikapaloon.
Kapalointi rauhoittaa vauvan unta, joten voipi olla että siksi hän herää harvemmin syömään. Toki meillä esikoinen oli vajaa viisi kiloa syntyessään, joten tuo nälkäasia on myös meille tuttu juttu. Tämä kuopuksemme oli syntyessään 4300, eli aikas iso hänkin oli. Nälkään ei auta kuin syöminen ja helpotusta siihen tuo varmaankin myös kiinteiden ruokien aloittaminen. Meillä aloitettiin kiinteät jo hitusen vajaa kolmekuisena keskimmäisellä, sillä hänellä oli ihan pikeasti nälkä!
Meillä on nyt käytössä isompi uniliina, joka menee varmaankin puolivuotiaaksi asti. Olen tykännyt siitä, sillä siinä on tarrakiinnitys, joten pysyy paremmin päällä kuin omat pyyheviritelmäni. Ainakin vielä uniliina on toiminut, ikää vauvelillä on nyt vajaa 3kk. Sitten kun ei enää toimi otan unipussin käyttöön :)
Suosittelen lämpimästi kokeilemaan kapaloa levottomille tai koliikki vauvoille. Tosin meillä on rauhallinen vauva ja kapalo toimii myös hänellä loistavasti.
Kapalossa voi toki myös kanniskella lasta, ainakin pahimpina hetkinä on meidän herra sillä tavalla nukahtanut, mutta yleensä pelkkä liinan laitto riittää ja sitten viekkuun taikka syliin. Nukkumaan hänet voi nostaa pinnasänkyyn kapalossa. Joko puoliunisena taikka nukahtaneena.
Tutista sen verran että olen tunkenut sitä suuhun kun se tippuu ja taas tunkenut suuhun kun se tippuu. Olen ollut välillä epätoivoinen kun tutti ei kelpaa... vain rinta. Nyt tutti kelpaa jo paremmin, mutta malli mikä kelpaa riippuu päivästä. Eli meillä on iso kasa erimerkkisiä tutteja, joista olen sitten lopulta löytänyt ne kaksi mitkä kelpaavat. Ei muuta kuin tsemppiä!!
Ette tarmokkaasti yrittäis nukuttaa lasta? Että antaisitte illan jatkua vauvan tahtiin ja sitten nukkumaan, kun uni tulee. Jossain vaiheessahan unen on luonnon lakien mukaan pakko tulla... mitään rytmiähän ei 10-viikkoisella vielä oikein ole (valitettavasti), joten se ei varmaan osaa mennä nukkumaan " oikeaan aikaan"
Meillä vauva nukahti tuossa 2-3kk iässä ihan rehellisesti tissille. Niin kauan sai olla valveilla kunnes uni vei mennessään, sitten kannettiin sänkyyn. Mutta sit 5kk iässä olikin ihan eri hulinat ja tunnin iltahuudot jne.
Tutista voin kertoa sellaisen, että meillä tutti alkoi kelvata kutakuinkin päivälleen silloin kun lopetin imetyksen 5kk kohdalla. Ei kelvannut pienenä, ei millään. Ja voi että mä olisin melkein mitä vaan antanut, että olis niitä karmeita itkuja saanut tutilla vähennettyä. Nyt tutti maistuu edelleen (poika 8kk) ja olen kyllä nyt niin mukavuudenhaluinen kun ekat kuukaudet kärvisteltiin siinä kiljumisessa, etten edes ajattele siitä luopumista vielä. Ehkä siinä 1v kohdalla sitten -tai kun menee tarhaan 11kk.