Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Maija liian yleinen nimi?

23.10.2006 |

Eli mitä mieltä Maija-nimestä? Onko niitä Majoja Suomessa jo nyt liikaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin niin, että Maija on tavallinen nimi. Siis siinä mielessä tavallinen, että se on helppo käyttää eikä tarvitse kuin kerran sanoa, niin kaikki ymmärtävät.

Jos taas puhutaan nimen yleisyydestä lapsilla, Maija ei ihan kaikkein yleisin ole, mutta ei harvinainenkaan. Vertaa vaikka näihin nimiin (numero = kuinka monta lasta on saanut ko. nimen tänä vuonna):

Anna 426

Emma 353

Sanni 178

Maija 130

Saara 122

Kaisa 104

Sonja 88

Maija on muuten yksi suosikeistani, kaunis nimi! :)

Vierailija
2/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mitään nimeä ei ole Suomessa liikaa. Nimien kirjo on nykyään niin laaja, että itse en antaisi yleisyyden häiritä, jos nimi muuten on sopiva ja jos nimen erikoisuus sinänsä ei ole tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Maija on aivan ihana samoin kuin Maiju joka on vielä hitusen ihanampi minusta :o)!

Vierailija
4/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainoastaan yhden Maijan, joka on 80-luvun alkuvuosina syntynyt. Sen jälkeen ei ole tullut " vastaan" yhtään Maijaa, joka olisi ollut ensimmäisenä nimenä, tosin ei kyllä toisena tai kolmantenakaan. Eli ei minun mielestäni ole ollenkaan liikaa Maija-nimisiä.

Vierailija
5/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoksia vastauksista!

olen aivan ihastunut tuohon nimeen ja tunnen kanssa kahta 80-luvulla syntynyttä Maijaa, jotka ovat mielestäni kaikin puolin upeita nuoria naisia.

Tuntuu, että tällä hetkellä Maija ajasi monen vuoden suosikkini Veronikan ohi. Maija-nimeä ei tarvii lyhentää ja se sopii sukunimen kanssa yhteen vallan mainiosti. Täytyy harkita vielä sitä Maia-kirjoitusasua, jos nyt välttämättä haluaa jotakin hieman epätavallisempaa.

Vierailija
6/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollaista sait päähäsi?

Tässäpä lukuja tältä vuodelta (nimettyjen määriä siis)

Maija 130n

Liisa 105n

Aino 621n

Helmi 464n

Sofia 1242n

-En sanoisi Maijan olevan muodissa. Se on nimiä, joilla on kestokannatus, mutta trendinimistöön se tuskin nousee jatkossakaan.

Minusta Maija on mukava nimi (ja olen kyllä puolueellinen, se oli isoäitini kutsumanimi). Sievä, lämmin ja pehmeä. Maijassa on kuusimetsää, punaista tupaa ja perunamaata. Se on ajaton ja ajassa. Mielestäni hieno valinta suomalaisen lapsen nimeksi. :)

Vierailija
7/8 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti yksi suosikeistani. Antaisin omalleni, mutta kun se on äitini nimi. Tapasin kerran leikkipuistossa pikkuisen Maijan ja olen kuullut sen olevan vauvan nimenä salkkareissa.

ei mikään trendi-nimi, muttei kovin harvinainenkaan. jos ei omassa lähipiirissä satu olemaan Maijaa niin antakaa vaan.

En suosittele Maia kirjoitusasua. Vaikka kaunis sinänsä, voi tulla ongelma kun nimilaissa on kohta " oikeinkirjoituksesta" . Maia saatetaan hylätä suomen kielen vastaisena. Onhan ne nykyään paljon löysempiä valvomaan tollasta, mutta en suosittelis. Tai täytyy olla hyvät perustelut. Ja sit siinä on se, että saattais joutua tavaamaan nimen joka kerta kun kerran lausutaan samanlailla kuin " alkuperäinen" yleisempi Maija.

8/8 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiinatäti:

En suosittele Maia kirjoitusasua. Vaikka kaunis sinänsä, voi tulla ongelma kun nimilaissa on kohta " oikeinkirjoituksesta" . Maia saatetaan hylätä suomen kielen vastaisena. Onhan ne nykyään paljon löysempiä valvomaan tollasta, mutta en suosittelis. Tai täytyy olla hyvät perustelut. Ja sit siinä on se, että saattais joutua tavaamaan nimen joka kerta kun kerran lausutaan samanlailla kuin " alkuperäinen" yleisempi Maija.

Ihan vaan kommentoisin tuota " alkuperäistä" Maijan kirjoitusasua. Suomessahan Maija toki onkin se alkuperäinen kirjoitusasu juu, muttei täällä maailmalla... Tunnen 2 tänä vuonna syntynyttä tyttöä: toinen on portugalilais-walesilainen Mya ja toinen belgialais-puertoricolainen Maya, molemmat lausutaan ' maija' .

Mutta toki Suomessa on helpompi jos nimi kirjoitetaan kuten lausutaan. Se vaan, että lapsi kasvaa aikuiseksi ja voipi hyvinkin lähteä myöhemmin Suomesta pois... Silloin esim Maia tai Maya voivat olla helpompia kirjoitusmuotoja?

Oli miten oli, ja kirjoitettiin miten vaan, nätti nimi! :o)

yst. terv. abaco

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme