Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttävätkö ihmiset väärin sanaa "epäilen"?

Vierailija
04.08.2022 |

Tällä palstalla näkyy tuota sanaa lauseissa usein. Palstalaiset käyttävät sitä tyyliin "epäilen että huomenna sataa". Ja tuolla he siis tarkoittavat että huomenna luultavasti sataa. He siis käyttävät sanaa "epäilen" toteamuksena, positiivisena ilmaisuna, sellaisena että jotain tulee tapahtumaan tms.
Mutta: eikös "epäilen" ole päinvastainen juttu? Kielteinen sana?
Epäilyn vastakohta on arvelu. Joten jos tahtoo todeta että luultavasti tulee satamaan niin pitää sanoa: "arvelen että huomenna sataa". Epäilyllä sitten voidaan kumota tuo arvelu. Esim:
MATTI: Arvelen että huomenna sataa.
MAIJA: Epäilen!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että he käyttävät.

Vierailija
2/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Kielitoimiston sanakirja kertoo näin:

"epäillä67

TAIVUTUS 

1.

luulla, olettaa jstak jtak, vars. epäedullista; pelätä.

Epäillä jkta syylliseksi.

Väärennökseksi epäilty asiakirja.

Epäillä jkta petoksesta.

Epäillä jksta pahaa.

Epäillä jkn aikeita.

Lääkärit epäilevät [potilaan taudiksi] syöpää.

Epäilen, että tehtävä on liian vaikea.

Tartunnan epäillään tulleen idästä.

2.

olla luottamatta jhk, pitää jtak epävarmana, kyseenalaisena.

Epäillä Jumalan olemassaoloa.

Epäillä kykyjään, sillan kestävyyttä.

Suhtautua jhk epäillen.

Epäilen, onko asia todella niin.

3.

erik. rakenteet, joissa epäillä-verbiin liittyy että-lause, ovat us. tulkinnanvaraisia; siksi näissä tapauksissa on us. parempi rakentaa virke toisin.

Epäilen [tav. = luulen], että hän tulee, ettei hän tule.

En epäile [tav. = olen varma], että hän tulee, ettei hän tule.

En epäile, ettei hän tulisi olen varma, että hän tulee."

Epäillä on siis monitulkintainen verbi. Lihavoin noita avauksesi kannalta relevantimpia kohtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut samaa kun muutin Etelä-Pohjanmaalle. Olen hämmentynyt siitä. Mielestäni, jos vastaa kysymykseen "Tulevatkohan Mika ja Sika huomenna kylään" vastaamalla "Epäilen", se tarkoittaa että tuskin tulevat. Mutta täällä se tarkoittaa, että todennäköisesti.

Vierailija
4/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen suomalaisuuttasi.

Vierailija
5/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa...

Tietysti puhekielessä ja arkikirjoittelussa sanoja saa käyttää miten vain, ilmeisesti arkikieleen on vakiintunut se tapa että "epäilen" käytetään positiivisesti.

Mutta kiva jos joku osaa sanoa että miten se kieliopillisesti oikein menee. Jos "epäilen" käytetään kieliopillisesti oikein niin käytetäänkö sitä negatiivisesti, arveluiden kieltämiseen?

Jos se noin menee, niin ei voi siis epäillä mitään, ennenkuin jotain on arveltu. Ensin täytyy ilmaista arvelu, vasta sitten voi herätä epäilys.

Vierailija
6/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa...

Tietysti puhekielessä ja arkikirjoittelussa sanoja saa käyttää miten vain, ilmeisesti arkikieleen on vakiintunut se tapa että "epäilen" käytetään positiivisesti.

Mutta kiva jos joku osaa sanoa että miten se kieliopillisesti oikein menee. Jos "epäilen" käytetään kieliopillisesti oikein niin käytetäänkö sitä negatiivisesti, arveluiden kieltämiseen?

Jos se noin menee, niin ei voi siis epäillä mitään, ennenkuin jotain on arveltu. Ensin täytyy ilmaista arvelu, vasta sitten voi herätä epäilys.

Oliko tuosta kielitoimiston sanakirjasta sulle lainkaan apua?

Vierailija
7/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut samaa kun muutin Etelä-Pohjanmaalle. Olen hämmentynyt siitä. Mielestäni, jos vastaa kysymykseen "Tulevatkohan Mika ja Sika huomenna kylään" vastaamalla "Epäilen", se tarkoittaa että tuskin tulevat. Mutta täällä se tarkoittaa, että todennäköisesti.

No, minä en ole kuullut kenenkään vastaavan täällä Etelä-Pohjanmaalla noin. En siis osaa sanoa, mitä se tarkoittaisi jos niin sanottaisiin. Itse varmaan tulkitsisin tuon niin, että saattavat ehkä tulla.

Vierailija
8/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sattuu olemaan monimerkityksellinen, ihmiset kuitenkin yleensä tarkoittavat oikein sanoessaan jotta pitää mennä sen mukaan kuin on ilmeistä eikä juuttua johonkin tiettyyn käsitykseen.  

Vierailija
9/9 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että AP:lla ei ole muuta tekemistä kuin pohdiskella asioita millä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä. Hoh hoijaa 0/5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän