Sopiiko ujo ihminen kampaajaksi
Vai pitääkö siinä työssä olla aina ylitsevuotavan sosiaalinen?
Kommentit (14)
Ei ylitsevuotavan, mutta täytyy pystyä olemaan sosiaalinen. Siinä on kuitenkin esillä ja se on asiakaspalvelutyötä. Jos olet estynyt, unohda koko juttu.
Ei minusta. Suulaat asiakkaat arvostavat kun saavat pälättää itse koko ajan, hiljaiset taas todennäköisesti nauttivat kun saavat olla hiljaa.
Itseä pitäisi tietysti uskaltaa markkinoida (somessa). Se voi olla haastavaa.
Mä hain ja pääsin parturi-kampaaja linjalle nuorempana ja opettajalle selvisi, että kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta sekä paniikkihäiriöstä. Lyttäsi minut ja sanoi, että olen täysin epäsopiva valmistumaan ammattiin vaikka sairauteni oli kurissa (lääkitys+terapia) Lannisti sanoillaan minua niin paljon, että jätin koulun kesken.
Sopii, mikäli pystyy kuitenkin kommunikoimaan jonkin verran että asiakas tulee ymmärretyksi.
Minä itse olen sosiaalinen, mutta pidän siitä että kampaajalla saa olla hiljaa ja vain nauttia omasta ajasta. Olen löytänyt kampaajan joka vain kysyy mitä haluan ja alkaa hommiin. Kertoo kyllä pakolliset asiat, kuten voit siirtyä tänne ja tältä näyttää yms. Kaiken lisäksi todellä pätevä työssään.
Näin ujona ihmisenä mielellään käy ujolla kampaajalla, tai sellaisella joka ei halua jutustella siinä samalla.
Minusta sopii, mutta tee siitä ja tarkasta työstä valttikortti. Kaikki asiakkaat ei nimittäin halua mitään räpättäjää hiuksiaan laittamaan. Olisi kiva tietää etukäteen, että kampaaja on rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ylitsevuotavan, mutta täytyy pystyä olemaan sosiaalinen. Siinä on kuitenkin esillä ja se on asiakaspalvelutyötä. Jos olet estynyt, unohda koko juttu.
Tiedätkö edes mitä sosiaalinen tarkoittaa? Se on sosiopaatin vastakohta, eli tuppisuu voi aivan hyvin olla sosiaalinen.
Riippuu ujouden asteesta ja ilmenemistavasta. Useimmat varmaan sopii. Ei tarvitse kauhean puhelias olla. Mutta jos on sellainen kuin minä, että sosiaalisten tilanteiden jännitys aiheuttaa koko ajan tökeröä ja ihmisten epämiellyttäväksi kokemaa käytöstä ja vahingossa ulos suusta pääseviä sammakoita, niin ei kannata :D
Ujo kampaaja voisi mainostaa liikettään juuri sillä ujoudellaan. Eli kampaamopalvelua, johon ei liity seurusteluvelvollisuutta edes pitkäaikaisissa asiakassuhteissa.
Silloin vasta ujoudesta on haittaa, jos se estää puhumasta itse asiasta eli hiuksista. Eli jos ei uskalla sanoa että on aika heikkokuntoiset, kysellä pesuväliä ja -ainetta, kertoa, että lehdestä poimitun kuvan mukainen malli asiakkaan hiuslaadulla luultavasti ei onnistu, tms.
Arvostaisin kampaajaa, joka puhuu hiuksista ja vain niistä, ja niistä rehellisesti.
En saata ymmärtää, miksi suulaus on muka sosiaalisuutta. Ei näillä asioilla ole mitään korrelaatiota keskenään. Ujous ei ole epäsosiaalisuutta. Ujot ovat yleensä paljon kiinnostuneempia toisista ihmisistä ja heidän ajatuksistaan. Heillä on usein myös hyvä tilannetaju ja empatiakyky, koska he tarkkailevat muita ihmisiä ja heidän reaktioitaan.
Mieluummin otan sellaisen kampaajan, joka ehtii huomata, haluanko minä olla hiljaa vai jutella kuin sellaisen, joka vain odottaa mahdollisuutta päästä kuuntelemaan omaa ääntään.
Sosiaalisuus ja seurallisuus ovat eri asioita.
Ei varmaan ole kampaajana helppoa, jos suorastaan pelkää sosiaalisia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö edes mitä sosiaalinen tarkoittaa? Se on sosiopaatin vastakohta, eli tuppisuu voi aivan hyvin olla sosiaalinen.
Älä viitsi. Tässä tarkoitetaan merkitystä seurallinen. Sosiaalinen luonne.
Riippuu haittaako se sinua itseään. Ujoudesta voi myös päästä eroon, siis en tarkoita että pitäisi, mutta iän, työn, kokemuksen jne. myötä ujous yleensä helpottaa. Nimin. ex-ujo.
Miksei sopisi?