Osaisko kukaan auttaa..
Mun pojalla (10kk) on jalat (reidet ja sääret) aivan täynnä kummallista " rupea" .. Ja posket ihan tulipunaiset koko ajan.. Voisikohan johtua jostain allergiasta. Ja maha aamuisin aivan löysä.. Yxin aamu oli poika ja koko sänky ihan kakan peitossa..
Sille sai rueta antamaan hapan maitotuotteita nyt ja olen jogurttia ja raejuustoa antanut.. Että voisikohan niistä johtua.. Kun mitään muuta erikoista en ole hänelle antanut..
Ja onko ketään kenen muksull on jatkuvasti korvatulehdus. Poika syönyt 2 antibioottikuuria kolmen viikon sisällä ja taitaapa olla taas kipeänä. Yöt vaan itkee..
Kommentit (7)
antibiootit tekevät ripulia ja jos eivät sovi voivat tehdä myös ihottuman. Jos oireet alkoivat ajallisesti antibiootin aloituksen jälkeen voisi olla siitä..
Mutta jos taas oireet jo olleet aiemmin epäilisin tuota maitoa..
kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.
Mutta hoitamattomaan maitoallergiaan liittyy melko usein korvatulehduskierre, joten asia kannattaa selvittää mahdollisimman pian!
Käytiin lääkärissä kun soitin neuvolaan niin sanoi että täytyy käydä näyttämässä(epäili antibioottikuuria syyksi) niin no sit käytiin näyttämässä lääkärissä niin lääkäri vaan sanoi ettei sitä tarvitse tutkia.. Aika kumma homma kun luulisi että jos vauvalle tulee ihottumaa niin täytyisi syy selvittää.. Mutta sanoi että ne allergiatestit on vaan suuntaa antavia ettei niitä kannata tehdä.. Mutta kait se tietää sit paremmin kun kuitenkin on lääkäri.. Onnex ei enää ole pojan maha sekaisin ainut on vaan että vielä on sitä ihottumaa.. Aika inhottvan näköistä on.. Oon yrittänyt bepanthenilla niitä voidella kun ne mainostaa että korjaa melkein kaiken :)
Järkevintä on viedä lapsi yksityiselle lasten allergioihin erikoistuneelle allergialääkärille. Yleislääkäreiden ja jopa lastenlääkäreiden kyky diagnosoida ja hoitaa pienten lasten allergioita vaihtelee todella paljon ja osa ei tunnista allergiaa, vaikka jo maallikkokin näkee päälle päin lapsen olevan vaikeasti allerginen!
Sinuna hoitaisin ihon kuntoon muutaman päivän kortisonikuurilla (Hydrocortison 0,5 % eli mieto apteekista ilman reseptiä saatava kortisonivoide) ja sitten seuraisin, että palaavatko ihottumat. Ja sitten hoidon tarpeeseen vaikuttaa tietysti myös se, vaivaavatko oireet lasta ja miten paljon ne vaivaavat (raapiiko kovasti, heräileekö yöllä, itkeskeleekö paljon jne.). Nykyäänhän allergioiden hoidossa on paljon tätä siedätyspainotusta, joten osa allergialääkäreistäkin neuvoo esim. sietämään ihottumia jaloissa, elleivät ne nouse navan yläpuolelle ja kasvoihin. Kasvoilla ja erityisesti suun ympärillä olevat ihottumat kertovat yleensä ruoka-aineallergiasta (tai esim. lääke, lisäaine jne.), ikävä kyllä.
Niin mitenkäs se on että " häviääkö" allergia iän myötä. Tai mun pikkusiskolla oli just vauvana jotain että se ei voinut käyttää maitotuotteita kun sille tuli keho ihan täyteen ihottumaa, mutta nykyään kyllä vetää maitotuotteita ihan täysillä ilman mitn sivuvaikutuksia.
En tiiä oletko sie joku tohtori tai apteekkari mut paljon sie tiiät :) Joten voinpa sit viel kysyä että kun poika nukkuu todella huonosti. Itku show alkaa n.klo20.00 illalla ja kestää siihen asti kun nukahtaa.(eilen meni puol yhteentoista). Sit nukkuu sellaset pari tuntia, mutta sit taas alkaa itku.. Et se itkee koko yön. Välillä on ehken puol tuntia ok, mut sit taas.. Mä luulin et sillä on korvatulehdus kun noin meni sillon ku oli, mutta ei ollut.. Ainut on et pojalla on nuha nii jos se räkä aiheuttaa paineen tunnetta korvissa..
Vähä alkaa silleen väsyttämään pikku hiljaa, kun ei oo ite saanut nukkua yhtään kokonaista yötä 10kk:n kun yxin pojan hoidan niin ois ihana kun löytyis joku millä sen olon sais parannettua että hän sekä minä voitais nukkua..
koska eräs allergialääkäri (HUS:n ylilääkäri muuten) väitti tosissaan, ettei pojallamme ole allergiaa, vaikka hän huusi kaikki yöt, ripuloi ja oksensi, iho lehahteli ja kasvu oli pysähtynyt. Ja kaikki em. oireet loppuivat heti, kun aloitin tiukan dieetin.
Selvittelin näitä allergia-asioita sitten kirjallisuudesta, internetistä ja etsin toisen allergialääkärin. Pikku hiljaa minulle selvisi, että allergialääkäreissä on kaksi koulukuntaa, lyhyesti kuvattuna " siedättäjät" ja " välttäjät" . Ja että lisäksi osa lääkäreistä määrittelee allergiat todella kapeasti (eli vain IgE-välitteiset välittömät ihoreaktiot). Meillä taas oireet tulivat päivien viiveellä ja pahimmat oireet olivat ripuli, tiheä ulostaminen, oksentelu, huono syöminen, yöhuuto, ilmavaivat jne., eivätkä kaikki allergialääkärit tosiaan pidä tällaisia oireita allergiaoireina! Allergiatesteissä näkyy vain maito, joten niistä ei ollut mitään apua missään vaiheessa. Ainoa luotettava tapa selvittää ruuan sopivuus on välttää sitä tiukasti vähintään viikko ja sen jälkeen altistaa lapsi sille. Jos tulee oireita, ruoka ei sovi ja jos ei tule, sen kokeilua voi jatkaa kunnes sopivuus varmistuu. Iho on hoidettava kuntoon aina ennen uutta kokeilua, jotta erotat oireet varmasti. Lyhyet kortisonikuurit auttavat, elleivät rasvaisetkaan perusvoiteet enää auta. Eli aloita etsimällä sopiva perusvoide ja ellei se riitä, kokeile kortisonia.
Jos lapsesi ihottumien lisäksi nukkuukin noin huonosti, veisin hänet ehdottomasti yksityiselle lasten allergialääkärille. Jos asutte pääkaupunkiseudulla, voin suositella esim. Tiina Tuomista ja Liisa Kuikkaa, jotka ottavat vastaan Pikkujätissä (Tapiola, Myyrmäki, Itis). Yleisimmin allergisoivat ruoka-aineet ovat maito, muna, soija ja kotimaiset viljat (ei kuitenkaan kaura), joten niiden välttämisestä pitäisi aloittaa. Jos et imetä, kannattaa pyytää lääkäriltä resepti Almiron Peptiin vai vastaavaan digeroituun valmisteeseen. Parasta tietenkin olisi, jos maitoaltistus tehtäisiin suoraan lääkärillä!
Meillä lapsi nukkui/nukkuu yöt kokonaan, ellei ole saanut mitään sopimatonta. Mutta huusi aina viisikin yötä putkeen (5-20 krt yössä), jos oli saanut lehmänmaitoa joko korvikkeena tai minä olin juonut maitoa (jolloin poika sai sitä rintamaidon välityksellä). Valitettavasti poikani ehti allergisoitua suunnilleen kaikelle, ennen kuin sain dieetin kuntoon ja elimistö pääsi rauhoittumaan, joten vasta vuoden iässä on alkanut löytyä sopivia kiinteitä:(
TSEMPPIÄ selvittelyyn, ainahan on vielä mahdollisuus, ettei teillä ole allergioita!
Imetätkö vielä? Jos imetät, lopeta kaikkien maitotuotteiden antaminen vähintään viikoksi ja seuraa, vähenevätkö oireet. Jos vähenevät, se viittaa vahvasti maitoallergiaan. Kannattaa mennä mahdollisimman pian yksityisen, lasten allergioihin perehtyneen lääkärin vastaanotolle mahdollisimman pian!