Vakivirka vai kotiäitiys?
Nyt mulla on dilemma. Eli olin työhaastattelussa ja saisin vakituisen viran itselleni. Olen nyt äitiyslomalla, joka loppuisi 1.5.07. Nyt viran vastaanottamisen ehtona on se, että pystyisin aloittamaan työt 1.4.07. Vauva olisi tuolloin 9kk ja vanhempi lapsi 3v. Työpaikka on ihan lähellä, lähempää en tule saamaan töitä, työ on mukavaa ja palkka erinomainen.
Tahtoisin vakiviran ihan taloudenkin kannalta, mutta toisaalta tuntuu kamalalta lähteä tuolloin töihin. Mies suostuisi olemaan koti-isänä 4-5 kuukautta tuosta eteenpäin, eli vauva olisi sitten n 13kk kun pitäisi jo mennä hoitoon. En haluaisi todellakaan noin pienenä laittaa minnekään vieraalle hoidettavaksi.
Mielipiteitä?
Kommentit (13)
Jos isä kerran pystyy olemaan kotona 4-5kk, niin ilman muuta kannattaa ottaa se virka. Vaikka lapsesi vielä aika pieniä ovatkin, niin ajattele kuitenkin mikä etu sulla on siinä, että paikka vaikuttaa kaikella tapaa hyvältä ja on kaiken lisäksi lähellä! Voi ihan omasta kokemuksesta kertoa, että ei todellakaan ole yhtään helpompi ratkaisu tehdä, kun lapsi on 3v. ja siinä vaiheessa omaan työmatkaan menisi tunti suuntaansa.
saada yhtä sopiva työpaikka. Työmatkan lyhyys on nimittäin aivan valtava etu!! Et käytä aikaa autossa tai julkisissa istumisiin, ja sulle jää siten kuitenkin ihan pitkä ilta lasten kanssa, ja jos kyseessä on kerran vakivirka, niin et joudu mihinkään pätkätyökierteeseen sikamaisilla ehdoilla, ylityöpakolla poislentämisen pelossa ja huonoihin työvuoroihin vain sen takia, että olet sijainen ja pätkätyöläinen joka ei oikein voi valittaa.
Ehkä voisitte harkita hoitajaa/aupairia kotiin hetkeksi, jos et haluaisi laittaa nuorinta vielä hoitoon?
Siksi houkuttelisi ottaa tämä virka nyt vastaan kun kerran tärppäsi. Palkkakin olisi aika hunajainen... Mutta teenkö hallaa pienimmälle? Se painaa :/
ap
ja aikuisia kasvaa myös niistä, joiden äiti on mennyt työelämään lasten ollessa pieniä.
Menet töihin, ja sitten jossain hyvässä vaiheessa, säällisen ajan kuluttua (6kk?) lyhennät työpäivääsi/viikkoasi (siihen sulla on oikeus), tai sitten jäät hoitovapaalle lyhyeksi tai pitemmäksikin aikaa (kunnes lapsi 3v), siihenkin sulla on lakisääteinen oikeus. Hoitovapaitakin saa pitää kahdessa pätkässä jos haluaa.
Ja nää on siis työntekijän oikeuksia, joita saa ihan oikeasti käyttääkin. Minulla on vakivirka ja ihan miettimättä kovin paljon työnantajaa olen myös niitä käyttänyt. Tietysti vähän olen yrittänyt sovitella, ettei ihan pahimpaan sesonkiaikaan olisi vapaita, mutta kuitenkin.
Totta kai otat viran! Vaikka tämä on argumentti, jota tällä palstalla ei saa sanoa, sanon kuitenkin: Itse olen mennyt hoitoon 3-kuisena ja täyspäinen olen. Oma lapseni meni hoitoon 13-kuisena ja hyvin on mennyt.
Riippuu varmaan aika paljon lapsesta. Jos lapsenne on hirvittävän ujo ja arka ja kömpelö jne, sitten ehkä voisi asiaa harkita toisenkin kerran, mutta muussa tapauksessa voitte hyvin kokeilla. Onhan takaportti aina olemassa, sillä ainahan voit jäädä hoitovapaalle virasta. Työnantajalla ei ole oikeus evätä sitä.
Ota ihmeessä se virka. Elämänne tulee olemaan niin paljon helpompaa, perheellä ja lapsella turvatummat olosuhteet. Niiden merkitystä ei kannata väheksyä.
Oma poikani aloitti pk:ssa ensin osa-aikaisesti 1v2kk ikäisenä, nyt ollut pitkään jo täysipäiväisenä, mutta viran turvin pystyn hyvin lyhentämään työaikaani, sairauspäivät ym kaikki turvattu, poika erittäin hyvin kasvanut ja kehittynyt, iloinen lapsi.
Jos tilanne kerran on ajomatkojen ja työpaikkojen sijainnin kannalta tuollainen, niin hulluhan sä olet ellet ota vastaan työpaikkaa. Kyllä ne lapset tarvitsevat äitiään ihan koko lapsuutensa ajan, ja jos myöhemmin joutuisit käyttämään 2h päivästä työmatkaan, niin ajattele miten paljon se taas lapsilta on pois. Sulle jää tuossa tilanteessa kuitenkin ihan hyvin aikaa lastenkin kanssa, ja kuten joku sanoikin tuossa: hoitovapaat ovat olemassa. Voit hyvin myöhemmin ihan lakisääteisesti pitää hoitovapaata, jos kertakaikkiaan vaikuttaa, että lapsi ei sopeudu hoitoon. Mutta jos miehesi kerran voi vielä olla hoitovapaalla aluksi, niin sehän on tosi hyvä. Ja jos palkka kerran on ok, niin ehkä tosiaan voisitte harkita hoitajaa kotiin vaikka puoleksi vuodeksi tuon miehesi hoitovapaan jälkeen?
Olet silti lapsesi äiti ja miten paljon sulla on aikaa lapselle on kiinni sinusta itsestäsi.
Enpä nyt tarkoita olla ilkeä, jokainen tavallaan ja tyylillään, mutta tunnen parikin kotona olevaa äitiä, jotka sori vaan ovat ainakin henkisesti niin vähän läsnä lapsilleen että huh.
Vierailija:
Olet silti lapsesi äiti ja miten paljon sulla on aikaa lapselle on kiinni sinusta itsestäsi.
Vakivirkoja ei kasva joka oksalla ja sitä paitsi sinulla on halutessasi mahdollisuus jäädä hoitovapaalle.
vuodeksi tai pariksi sen jälkeen, kun miehesi osuus loppuu?
ottamatta ja myöhemmin ei saa yhtä hyviä töitä kummittelisi minulla tuo ottamatta jätetty työ aina mielessä. Itse en siis ole hakenut töitä niin kauan kun olen halunnut lapset hoitaa kotona. Eka lapsi minulla aloitti hoidossa 9kk iässä taloudellisista syistä kun sain työn enkä oile työtä katunut. Nyt loppujen kanssa olen sitten ollut pidempään kotona. Mutta jokainenhan tekee miten parhaaksi näkkee. Sinulla sentään mies jäisi hoitamaan lasta kotiin mikä on hieno asia.