Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten nukutat 1v 5kk?

Vierailija
19.08.2008 |

päikkäreille? yöunille? olen tähän asti antanut maitoa turvakaukaloon, kiikuttanut siinä kunnes nukahtaa... myönnän että oli tyhmää opettaa semmoiseen. miten vaihdan nukutuskeinoa? onkohan tilanne aivan toivoton? poika on siis 1v ja 5kk ja oikea ikiliikkuja hereillä olleessaan! vinkkejä?.. kiitos etukäteen...

ps. olen jo ymmärtänyt että olen nukuttanut lasta "väärin" ja minulla on siitä paha mieli, joten en kaipaisi enää sättimistä siitä. sen sijaan nyt olisi hyvät neuvot tarpeen...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota just eniten mietin että miten saan pojan rauhottumaan sinne sänkyyn kun on melko villi. oisko hyvä idea jos lukis vaikka kirjaa kun poika pötköttelee, vai toimiikohan tuon ikäisellä?

kiitos tosi paljon kannustavasta viestistä! =)

Vierailija
2/8 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sänkyyn ja kun nousee pystyyn käyt hellästi mutta varmasti laittamassa takaisin makuulle. Sanot rauhallisesti mutta päättäväisesti, että hän on jo iso poika ja osaa nukahtaa itse. Pysyt lähellä, niin ei tule turvaton olo. Et lipsu, niin tajuaa muutamassa illassa, että pelisäännöt ovat muuttuneet, ja sinä tiedät mikä hänelle on parasta.

Korostan: ole rauhallinen ja päättäväinen. Mieti itseksesi jo etukäteen miten toimit vaikka hän aluksi varmasti protestoi ja lujaa, niin et joudu itse paniikkiin, ja hänkin voi rauhoittua. Kyllä se siitä nopeasti korjaantuu, kunhan pidät pääsi. Tsemppiä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuokin kuulostaa luontevalta tavalta nukuttaa. täytyy heti huomenna alkaa kokeilemaan, mikä meillä toimii parhaiten. =)

Vierailija
4/8 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitan villin tytön sänkyyn ja menen itse viereen makaamaan parisänkyyn silmät kiinni, hyräilen aluksi hiljaa jotain ja välillä suhahtelen ssshhhh, nukkumaan jne. Usein torkahdan itsekin ja kun herään, niin tyttö nukkuu. Saattaa joskus temppuilla jopa tunninkin, pyörii ja hyörii ja höpöttelee omiaan ja järjestelee peittoa ja unilelua, välillä saattaa itkeä vähän kun niin väsyttää, mutta kun ei vaan malta nukkua...

Paras keino siis ollut meillä se, että on itse melkeinpä hiljaa silmät kiinni, "mallina".

Vierailija
5/8 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puolitoistavuotias tyttö, ei tosin ihan mahdottoman villi, ja tällainen systeemi on meillä käytössä:

Rauhoitellaan päivän touhut jo ennen sänkyyn menoa, puhutaan hyvissä ajoin unipussiin hyppäämisestä ja käydään läpi iltarutiinit (puuro, maito, verhot kiinni, yövaippa ja hampipesu). Sitten sylitellään hetki ja joskus luetaan pieni satu tai loru. Päälle vielä hyvänyönpusut ja sitten mennään omaan sänkyyn, mistä lapsi jo tietää, "ettei enää pois pääse". Ihan muutaman kerran vain on iskenyt yllättäen paha uni tai joku muu niin iso huuto, että olen käynyt ottamassa pienen hetkeksi syliini rauhoittumaan, mutta ei se sylittely siitä ole mitenkään jatkuvaksi tavaksi jäänyt.

Hilluuhan tuo toki aluksi pystyyn yleensä parin minuutin ajan ja huutelee/juttelee perään, mutta rauhoittuu sitten itsestään. Makuuhuoneen ovi on meillä aina auki ja seisoessaan sänkynsä päässä tyttö näkee meidän istuvan olohuoneessa sohvalla/tietsikalla. Ehkä se rauhoittaa, kun näkee, että äiti ja isi ovat kuitenkin lähellä.

Olen käynyt monesti kurkkaamassa sänkyyn hiljaisuuden laskeuduttua ja on se vain hellyyttävä näky, kun pieni on ottanut unikaverinsa kainaloon ja tuhisee tyytyväisenä peffa pystyssä. :)

Tsemppiä teillekin unihommiin! Kyllä se siitä vielä.

Vierailija
6/8 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vienyt poikani vuoden iästä sänkyyn ja lukenut pienen iltasadun siinä vieressä, aluksi muutamana iltana poika nous vähän väliä pois sängystä, mutta kannoin nätisti takaisin. nyt poika on 1v8kk

Vierailija
7/8 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä neuvoja. =) jännitti ihan kysyä tuota aluksi kun jotkut täällä tuntuvan vastailevan ihan tarkoituksella tosi tylysti... oli siis todella mukava saada hyviä neuvoja.

laitoin pojan tänään sänkyyn ja annoin maitomukin käteen. lauloin muutaman kerran tuiki tuiki tähtösen kun poika joi maitoa. sitten aina kun hän katsoi minua laitoin itse silmät kiinni. ei yrittänyt nousta kertakaan, eikä itkeskellyt. aikaa meni n.25min. nyt on tosi hyvä mieli kun onnistuin! mutta ei varmaan ois ollu noin helppoa ilman kannustavia viesteja joista sai hyvän tsempin. =)

Vierailija
8/8 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin aluksi uskallanko edes kysyä tuota kun täällä tuntuu jotku vastailevan ihan tarkoituksella tosi tylysti. posiitivinen yllätys siis kun sain paljon hyviä neuvoja ilman arvosteluja, todella suuri kiitos siitä. oli mukava lukea kannustavia viestejä ja niistä sainki kunnolla tsemppiä nukuttamiseen. =)

laitoin tuossa pojan sänkyyn maitomukinsa kanssa. lauloin muutaman kerran tuiki tuiki tähtösen ja sen jälkeen aina kun poika katsoi minua laitoin silmät kiinni. ei yrittänyt kertakaan ylös, eikä itkenyt tai huutanut lainkaan. nukuttamiseen meni aikaa 25 min. voi että on nyt hyvä mieli!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi