Imetys ja pillerit?
Sellaista olisin kysellyt että mitä minipillereitä lääkärit teille on määrännyt, jotka vielä imetätte? Mulle annettiin toi Microluton jota ei suositella imetyksen aikana pakkausselosteen mukaan. Lääkäri kuitenkin sanoi että se on vanhentunutta tietoa ja että kaikkia minipillereitä voi käyttää imetyksen aikana. Niin että mites teillä ja onko tietoa tältä alueelta? Niin ja poju on nyt melkein 5 kk.
Kommentit (3)
... on minullakin käsitys... Että tämä cerazette olisi enemmän käytetty ja ehkäpä tutkitumpikin... Sen verran olen nyt lääkekirjasta lukenut että pelkkää progestiinia sisältävät valmisteet (microluton ja cerazette lukeutuu näihin) eivät vaikuta haitallisesti lapsen kasvuun tai kehitykseen, kun niiden käyttö aloitetaan 6 vko:a synnytyksen jälkeen. Microlutonista on ilmoitettu vain että levonorgesteeri erittyy maitoon kun taas cerazetesta ilmoitetaan määrä paljonko sitä maitoon erittyy.
Erona on se että Cerazetteä ei tarvitse ottaa niin " säännöllisesti" , eli se sallii 12 h myöhästymisen mikäli ei ole tavanomaiseen aikaan muistanut pilleriä ottaa. Microluton täytyy ottaa joka vrk samaan aikaan, heittoa saa olla vain 3 h. Microluton eduksi kuitenkin se että se vaikuttaa vähemmän tunne-elämään (joillekin tulee e-/minipillereistä itkuisuutta, ärtyneisyyttä, masennustyyppistä oireilua). Itsellä Cerazette käytössä ja imetän, ei ole aiheuttanut sivuvaikutuksia.
on mulla käytössä ja taitaa olla se yleisin.
Heidi ja Manu 9½kk