Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen pakko-oireet

Vierailija
19.08.2008 |

Miten huolestunut pitäisi olla?

Ekaluokkalaisellani on alkanut olla "pakko-oireita". Kertoi, että hänestä tuntuu usein siltä, että joku asia on pakko tehdä uudestaan, muuten tapahtuu jotain kamalaa. Joskus ihan kuivailee, että uskoo että esim. ihmiset muuttuu luurangoiksi jos hän ei tee jotain tiettyä asiaa.

Ollaan tästä juteltu pariinkin otteeseen. Sanoin, että on todella hienoa, että hän pystyy minulle kertomaan huolistaan ja sanoin että kannattaa jatkossakin kertoa, jotta yhdessä voidaan kantaa kaikki hänen murheensa.

Sitten sanoin, että nuo asiat tapahtuvat vain hänen mielikuvituksessaan. Ja että hän voi olla pelkäämättä niitä ja tehdä rauhassa kuten muutenkin tekisi. Sanoin myös että minulle voi kertoa, kun sellainen tunne tulee ja voidaan sitten yhdessä katsoa ettei mitään pahaa tapahdu vaikka jättääkin sen jutun tekemättä, sen mistä tuntuu että on pakko tehdä tai...

Pari kertaa kertoikin minulle kun tuli se tunne ja huomasi ettei mitään pahaa tapahtunut. Tästä pari viikkoa aikaa eli oli ennen koulun alkua. Nyt kuitenkin on alkanut tämä vaivaamaan uudestaan.

Varmaan liittyy koulun aloitukseen, tyttö on muutenkin hyvin herkkä ollut aina (kuten minäkin olin lapsena).

Miten huolissaan tästä asiasta pitäisi teidän mielestään olla? Olenko toiminut mielestänne hyvin tilanteessa vai tarvitaanko lisätoimia (psykologi tms)?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatkos, kun pienenä ei saanut astua laattojen saumakohtiin tai muuten... Tässä voi olla samankaltaisesta asiasta kyse. Minä olisin toiminut ihan samalla tavalla. Seuraa tilannetta (mutta älä tee siitä erityistä numeroa), ja jos "oireet" jatkuvat tai pahenevat, ota yhteyttä koululääkäriin. Lapsi saa lisää itseluottamusta, kun huomaa itse selviävänsa koulussa. Kuuntele tyttöä erityisen herkällä korvalla ja auta tarvittaessa. Hellyyttä ei saa koskaan liikaa.

Vierailija
2/2 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla