Miten alakoulun opetus järjestetään tällaisessa tapauksessa?
Hesarissa kerrotaan umpiriikinruotsinkielisestä perheestä, joka on muuttanut Suomen itärajalle asumaan. Minua kiinnostaa tässä se, millä tavalla todennäköisesti umpisuomenkielisessä koulussa järjestetään opetus, kun sinne pölähtää ummikkoja, tai kolme ummikkoa peräjälkeen. Osaisiko joku luokanope valaista?
Ruotsissa ihmiset olisivat tulleet puhumaan, mutta täällä he ajavat vain ohi. Ehkä siksi, ëttä meillä ole yhteistä kieltä. Luimme, että Ilomantsissa 0,01 prosenttia puhuu ruotsia. Mutta emme tulleet tänne puhumaan ruotsia. Kun lapset menevät kouluun, he oppivat suomea ja mekin opimme siinä samalla.
Kommentit (8)
Lapset oppii nopeasti ja luokkakaverit on parhaita opettajia. Ope onneksi osaa sen verran ruotsia tarvittaessa, että varmasti pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppii nopeasti ja luokkakaverit on parhaita opettajia. Ope onneksi osaa sen verran ruotsia tarvittaessa, että varmasti pärjäävät.
Millä tavalla oppitunnit ja ajankäyttö muuttuvat? Oppivathan tuon ikäiset nopeasti, mutta eikö yksi ummikko luokassa käytännössä tarkoita sitä, että suhteeton osa opettajan ajasta menee pantomiimiin?
Noiden vanhempien asenne on oikeastaan vielä kiinnostavampi juttu: he aikovat oppia suomea siinä lasten koulunkäynnin ohessa. Onnea matkaan vain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppii nopeasti ja luokkakaverit on parhaita opettajia. Ope onneksi osaa sen verran ruotsia tarvittaessa, että varmasti pärjäävät.
Millä tavalla oppitunnit ja ajankäyttö muuttuvat? Oppivathan tuon ikäiset nopeasti, mutta eikö yksi ummikko luokassa käytännössä tarkoita sitä, että suhteeton osa opettajan ajasta menee pantomiimiin?
Noiden vanhempien asenne on oikeastaan vielä kiinnostavampi juttu: he aikovat oppia suomea siinä lasten koulunkäynnin ohessa. Onnea matkaan vain.
Ap
Ummikkona suomalaiseen koululuokkaan tuleva lapsi on ensin valmistavassa opetuksessa, johon hänellä on oikeus muistaakseni 1000 tuntiin saakka. Tänä aikana tavoitteena on kielen oppiminen. Vaikka oppilas on koululuokassa yksi oppilas muiden joukossa, eivät sisällöt ole tässä vaiheessa etusijalla. Niitä kuljetetaan rinnalla erilaisin keinoin. Oppilaan äidinkieltä voidaan käyttää apuna, mikäli opettaja kyseisen kielen hallitsee, mutta koska tavoitteena on nimenomaan kielen oppiminen, on tukikielen käyttämistä hyvä vähentää heti kuin se vain on mahdollista. Ummikkona koululuokkaan tuleva lapsi vie paljon opettajalta aikaa ja energiaa, sillä asioita täytyy suunnitella ja valmistaa sekä räätälöidä oppilaan tilanteen ja tarpeen mukaan. Oppilas tarvitsee etenkin aluksi paljon apua ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppii nopeasti ja luokkakaverit on parhaita opettajia. Ope onneksi osaa sen verran ruotsia tarvittaessa, että varmasti pärjäävät.
Millä tavalla oppitunnit ja ajankäyttö muuttuvat? Oppivathan tuon ikäiset nopeasti, mutta eikö yksi ummikko luokassa käytännössä tarkoita sitä, että suhteeton osa opettajan ajasta menee pantomiimiin?
Noiden vanhempien asenne on oikeastaan vielä kiinnostavampi juttu: he aikovat oppia suomea siinä lasten koulunkäynnin ohessa. Onnea matkaan vain.
Ap
Ummikkona suomalaiseen koululuokkaan tuleva lapsi on ensin valmistavassa opetuksessa, johon hänellä on oikeus muistaakseni 1000 tuntiin saakka. Tänä aikana tavoitteena on kielen oppiminen. Vaikka oppilas on koululuokassa yksi oppilas muiden joukossa, eivät sisällöt ole tässä vaiheessa etusijalla. Niitä kuljetetaan rinnalla erilaisin keinoin. Oppilaan äidinkieltä voidaan käyttää apuna, mikäli opettaja kyseisen kielen hallitsee, mutta koska tavoitteena on nimenomaan kielen oppiminen, on tukikielen käyttämistä hyvä vähentää heti kuin se vain on mahdollista. Ummikkona koululuokkaan tuleva lapsi vie paljon opettajalta aikaa ja energiaa, sillä asioita täytyy suunnitella ja valmistaa sekä räätälöidä oppilaan tilanteen ja tarpeen mukaan. Oppilas tarvitsee etenkin aluksi paljon apua ja tukea.
Pitikin käydä Opetushallituksen ja Ilomantsin kunnan nettisivuilla katselemassa. Mielenkiintoinen juttu. Noilla tienoin näkyy olevan enää yksi perusopetusta antava koulu, mutta siellä on yli kolmesataa oppilasta ja esiopetuksessa yli kolmekymmentä, joten on siellä varmaan opettajiakin riittävästi. Epäilin ensin kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppii nopeasti ja luokkakaverit on parhaita opettajia. Ope onneksi osaa sen verran ruotsia tarvittaessa, että varmasti pärjäävät.
Millä tavalla oppitunnit ja ajankäyttö muuttuvat? Oppivathan tuon ikäiset nopeasti, mutta eikö yksi ummikko luokassa käytännössä tarkoita sitä, että suhteeton osa opettajan ajasta menee pantomiimiin?
Noiden vanhempien asenne on oikeastaan vielä kiinnostavampi juttu: he aikovat oppia suomea siinä lasten koulunkäynnin ohessa. Onnea matkaan vain.
Ap
Ummikkona suomalaiseen koululuokkaan tuleva lapsi on ensin valmistavassa opetuksessa, johon hänellä on oikeus muistaakseni 1000 tuntiin saakka. Tänä aikana tavoitteena on kielen oppiminen. Vaikka oppilas on koululuokassa yksi oppilas muiden joukossa, eivät sisällöt ole tässä vaiheessa etusijalla. Niitä kuljetetaan rinnalla erilaisin keinoin. Oppilaan äidinkieltä voidaan käyttää apuna, mikäli opettaja kyseisen kielen hallitsee, mutta koska tavoitteena on nimenomaan kielen oppiminen, on tukikielen käyttämistä hyvä vähentää heti kuin se vain on mahdollista. Ummikkona koululuokkaan tuleva lapsi vie paljon opettajalta aikaa ja energiaa, sillä asioita täytyy suunnitella ja valmistaa sekä räätälöidä oppilaan tilanteen ja tarpeen mukaan. Oppilas tarvitsee etenkin aluksi paljon apua ja tukea.
Pitikin käydä Opetushallituksen ja Ilomantsin kunnan nettisivuilla katselemassa. Mielenkiintoinen juttu. Noilla tienoin näkyy olevan enää yksi perusopetusta antava koulu, mutta siellä on yli kolmesataa oppilasta ja esiopetuksessa yli kolmekymmentä, joten on siellä varmaan opettajiakin riittävästi. Epäilin ensin kyllä.
Ap
Noilla leveysasteilla ei välttämättä ole erikseen valmistavaa luokkaa, joten ummikko-oppilas tulee silloin ihan normaaliin luokkaan. Lisäresurssina saattaa olla mahdollista saada esim. alkuun koulunkäynninohjaajan ja/tai erityisopettajan tukea, mutta tuskin juurikaan muuta.
Ilomantsi on sellainen peräkylä, että luokassa on alle 20 oppilasta. Saa paljon yksilöllisempää opetusta kuin kaupunkien megakouluissa.
muistaakseni olen tuosta perheestä lukenut aikaisemmin. tuo juttu on joko uusintajulkaisu tai olen lukenut jostain toisesta lehdestä.
Meidän pienessä kunnassa lapset tulisivat luokkaan ja sillä selvä. Selviäisivät miten selviäisivät. Tunnin viikossa saisivat s2-opetusta, ja opettaja yrittäisi ruotsiksi selittää matikkaa ehtiessään. Ei yksi opettaja voi muuhun revetä.