Tupakointi ja imetys??
En nyt voi aiheellani ylpeillä, mut äidit, jotka imetätte ja tupakoitte (säännöllisesti tai satunnaisetsi, kuten minä) : rintamaidon nikotiinipitoisuushan on korkeimmillaan 15min savuttelusta, kuinka kauan odotatte tupakan jälkeen ennen seuraavaa imetystä ja lypsättekö nikotiinimaidon vielä erikseen pois vai miten toimitte? Itse olen muutamat savukkeet polttanut ja odottanut vähintään 2 tuntia ennen seuraavaa imetystä, en kyllä ole pumpamnnut välissä... jos nälkä on yllättänyt ennen 2 tunnin aikarajaa, olen antanut pullosta "puhdasta" omaa maitoa...
Kommentit (4)
suurta luonteen hiekkoutta jos ei voi olla polttamatta.=( Kannattaako edes imettää jos siitä saattaa olla enemmän haittaa kun hyötyä?? (Itse olni polttanut yli 10 vuotta ennen kuin tulin raskaaksi ja lopetin heti kun olin tehnyt testin.)
Huraa sinulle, 10 pistettä ja papukaija merkki, kun kykenit heti posit.testin tehtyäsi lopettamaan. Vallan fanfaarien paikka. Nostettaisko sut ihan jalustalle, jotta kaikki voi palvoa?!?
Pyysiköhän AP tämän tyyppistä viestiä? Kannattaa varmaan kattoa peiliin ja vasta sitten, jos on _joka_ asiassa Täydellinen Äiti, ruveta kuittailemaan muille!
Ja ihan vaan sivuhuomautuksena, että kannattaa imettää tupakoinnista huolimatta. On tutkittu, että jopa 20 tupakkaa päivässä polttavan äidin rintamaidon hyödyt ylittää tupakoinnin haitat (ja ei, en missään nimessä kehoita polttamaan noin paljoa imettäessä, tahi muutoinkaan)
Nikotiini ei imeydy kovinkaan hyvin vauvan vatsasta, herkkämasuisimmat saattaa kärsiä vatsanväänteistä.
Toisaalta tupakoinnin vaikutuksia esim. henkisen puolen juttuihin ei voida 100% todistaa, eli riskipeliähän se on..
Nikotiinia ei tarvitse maidosta pumpata pois, kuten ei "kostean illankaan" jälkeen. Nikotiinipitoisuus puoliintuu rintamaidosta 90 minuutissa ja se siis häviää sieltä ilman pumppaamistakin. Oma poika 3kuinen ja repsahdin tupakkaan 1kk synnytyksen jälkeen (oltiin miehen kanssa molemmat oltu polttamatta). Nyt pyrin tupakoimaan melko pian imetyksen jälkeen, jotta taukoa tulee mahd. paljon sekä mahdollisimman vähän päivä aikaan, enemmän käyn tupakalla sitten vasta lasten mentyä nukkumaan (imetettävä nukkuu alkuyön sikeästi, eikä vaadi tissiä). Muutaman viimepäivän aikana on tosin käynyt pari kertaa niin, ettei poika olekaan nukkunut kunnon päikkäreitä ja on herännyt nälkäänsä, joten on saanut maitoa reilu tunti tupakoinnin jälkeen. En ole pumpannut tai antanut pullosta näiden satunnaisten kertojen kohdalla.
Kaikkein paras olisi tietysti lopettaa taas tupakointi, mutten ole kyennyt/saanut aikaiseksi tai jotain muuta.. :(
Fertiensisille tsemppiä imettämiseen sekä tupakoinnin kurissa pitämiseen!
Hieno juttu Sannax, että olet vahva ihminen. Itsekin poltin ennen raskauksia, ja kyllä: Olen huono äiti, myönnän polttaneeni myös raskaana ollessani! Osittain tämä johtuu siitä, että minun KOLME elämäni ensimmäistä raskautta päättyivät kaikki keskenmenoihin, vaikka en kahdessa ensimmäisessä savukkeen savuketta vetänyt tai tipan tippaa alkoholia juonut! Joten lähdeppä siitä sitten rauhallisin mielin kohti elämän seuraavaa haastavaa raskautta.. Toisilla ehkä usko oikeesti riittäiskin että seuraava raskaus onnistuis, vai riittäiskö sinulla Sannax?
En tosin polttanut tässä viimeisessä ja ensimmäisessä onnistuneesti päättyneessä raskaudessa kuin vähän ja satunnaisesti, ja sitäkin vain jonnekin rv 15 asti.
Nyt synnytyksen jälkeen olen polttanut satunnaisesti "iltasavut" lapsen mentyä yöunille ja silloin kun olen ollut viihteellä. Ja silloinkin on yleensä useamman tunnin väli (riippuu kerrasta, mut keskimäärin 9h) ennen seuraavaa imetystä (alkoholin poistumisen vuoksi), joten lypsämään olen joutunut jotta rinnat ei räjähtäis. Joskus kyllä lapsi on voinut saada maitoa, joka on ollut alle 2h tupakoinnista, mutta nämä kerrat on kyllä yhden käden sormilla laskettavissa. Yleensä on ollut ainakin 4h väli ennen seuraavaa imetystä.
Imetystukilistan sivuilta joskus myös luin sen, että imetyksen edut ovat suuremmat kuin tupakoinnin haitat, ja siellä oli myös näistä nikotiinipitoisuuden puoliintumisesta yms juttua, joten kannattaa Fertiensis käydä lukemassa. Nikotiinimaitoa en ole kuullut että pitäisi pois lypsää, vaan nikotiini haihtuu maidostakin samalla tapaa kuin verestä.
Meillä lapsi ei ainakaan nikotiinin tai minkään muunkaan vuoksi ole vatsavaivoja joutunut itkemään. Yhden yön vauva valvotti meitä kuukauden ikäisenä, sen jälkeen nukkunut yönsä todella hyvin. Ja toisen kerran reilun kahdenkuukauden ikäisenä itkeskeli masuaan yhtenä iltana, joten helpolla olemme päässeet. En tiedä syyttäisinkö itseäni raskaudenajan tupakoinnista, jos vauvamme olisi ollut koliikkivauva tai muuta.
Tsemppiä sinulle Fertiensis imetykseen ja toivottavasti pystyt olemaan mahdollisimman paljon savuttomana! Minulla itselläni taitaa imetys alkaa olemaan loppusuoralla, ja toivon ettei tupakoinnista tule taas päivittäistä tapaa sen jälkeen kun imetys kokonaan loppuu.. =/
Oma "hyvä" neuvoni on, että yrität vähentää tupakoinnin ihan minimiin, eli itselläni se on "vaikeina aikoina" (lähinnä miehen kans tappelun jälkeen) ollut, että annan luvan itselleni käydä tupakalla sen jälkeen kun tyttö on yöunilla. Ja yleensä on käynyt niin, että on itsekin jo silloin niin väsynyt et ennemmin kömpii yöpuulle kun pihalle.. =]
jonttu ja rinsessa 6,5kk
Itse poltin savukkeen useimmiten heti imetyksen jälkeen. Olikohan imetystukilista.fi kun luin että noin tunnissa nikotiini poistuu rintamaidosta. Siellä oli muutenkin mielestäni hyvin tietoa aiheesta. Puhuin myös neuvolassa asiasta ja siellä oltiin sitä mieltä että jos polttaa niin se kannattaa tehdä heti imetyksen jälkeen.
En kyllä itsekään ylpeile tällä aiheella mutta mielummin poltan sitten sen muutaman päivässä kun "hypin seinille".
Niin ja en ole lypsänyt maitoja pois. Mielummin sitten tosiaan annan sitä aiemmin pumpattua maitoa tai korviketta jos vauvalle on jäänyt vielä nälkä ja haluaakin syödä just kun olin käynyt tupakalla.
Imetin 7kk ja sit vauva itse lopetti sen...
suurta luonteen hiekkoutta jos ei voi olla polttamatta.=( Kannattaako edes imettää jos siitä saattaa olla enemmän haittaa kun hyötyä?? (Itse olni polttanut yli 10 vuotta ennen kuin tulin raskaaksi ja lopetin heti kun olin tehnyt testin.)