Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokan kertaus turhaanko.........

Vierailija
19.08.2008 |

Poikamme on hyvin leikkisä kohta 8v, keskittyminen oli heikkoa keväällä ja lukeminen ei kiinnostanut. Päädyimme opettajien kanssa että poika kertaa 1lk.

Nyt tänään opettaja soitti ja juttelimme olemmeko tehneet väärän valinnan, poika

oppi kesällä lukemaan sujuvasti ja on rauhoittunut kovasti, nyt eivät enää kiinnosta autoleikit vaan kirjat. Teimmekö väärän ratkaisun, siirrymmekö kuitenkin nyt pika pikaa 2lk, koulupsykologille vieläkin jonotamme, iik

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lapsen oikeusturva jo vaatii, että on enemmän kuin mutua.

Vierailija
2/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemisen kanssa, ja nyt kesällä kaikki palaset ovat loksahtaneet paikoilleen ja lukeminen sujuu ongelmitta. Ehkä kannattaa harkita sitä tokalle siirtoa, turhauttavaahan se on toista kertaa käydä sama luokka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kertaamista ei ehdotettu, vaikka minua välillä epäilytti pitäisikö pyytää sitä. Varmaan pärjää tokaluokallakin, mutta toisaalta, eikö olisi kivempaa jos pääsisi vähän helpommalla? Nyt taitaa kuitenkin roikkua siellä hännänhuippuna nuorimmaisena vielä vuosia.

Vierailija
4/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrata 1. luokan? Ei kai? Tutkittiinko poikaa mitenkään?



Minä kyllä siirtäisin oitis takaisin 2. luokalle.

Vierailija
5/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö se sanomaan että keskittyminen on nyt ok?



Onko poika ollut murheissaan ekan kertauksesta?

Vierailija
6/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja ja erityisope suosittelivat ekan kertausta, myös koulupsykologin testejä.

Niihin jonotamme , poika ei jaksanut kotonakaan keväällä tehdä läksyjä jne.

Mutta nyt ihan älyttömän innostunut, turhautuu kylläkin noiden a, e i opettelusta, koska kesällä oppi lukemaan sujuvasti. Myös paljon sellaista jota en tiennytkään osaa, ja nyt tietty vaarana että turhautuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tuollaisia päätöksiä tehdä ilman psykologia ja kunnon testausta!

Vierailija
8/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaat kyllä, että ihmelapsesi on ihan samassa tasossa kuin kaikki muutkin.



Mutta aikuistenoikeasti - nuo on isoja päätöksiä, eikä niitä pidä tehdä tuolla lailla kuin ap on tehnyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun juttuun en osaa sanoa mitään, mutta meidän lapsi lukenut sujuvasti jo 5v alkaen ja nyt 1,5 vuotta myöhemmin aloitti eskarin :) En silti usko että turhautuu, koska onhan se elämä muutakin kuin lukemista esim leikkiä. Tosin mitäs sit ku alkavat opetella kirjaimia ekalla luokalla. SItten Hän on lukenut jo 2,5 vuotta sujuvasti.

Vierailija
10/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriteeri on, että kakkosluokan jouluun mennessä lapsi lukee sujuvasti.

Jos ekan keväällä lukeminen on sujunut joten kuten kuitenkin, niin en tajua, miksi on päädytty kertaukseen.

Jos on kyse lukivaikeudesra tai esim.dysfasiasta, niin nämä kyllä ammattilainen erottaa. Ja kyllä lapsi pitäisi kunnolla testata ennen päätöstä, kun luokan vaihto on kuitenkin lapselle ikävää, kaverit jää vanhaan luokkaan.

Jos lukeminen sujuu nyt moitteettomasti ja matikka on mennyt hyvin, kannattaa tarkoin miettiä, pitäisikö lapsi välittömästi siirtää sinne minne kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko erityisope tehdä jonkin testin nyt pikapikaa.



Jos ymmärrystaso riittävä laittaisin kakkoselle jos muita ongelmia ei ollut kun tuo lukemisen puute.



Lapsi voi turhautua jos muut hommat on kuitenkin hanskassa. Miten laskeminen sujuu, pysyikö ykkösellä muiden tahdissa.



Tiedän tapauksen jossa lapsi kertasi kakkosen ja ilman koulupsykologin tutkimuksia, päätös syntyi vanhemman, erityisopettajan ja luokanopettajan kesken, kyseessä lukihäiriö. Luetun ymmärtämisessä vaikeuksia.



Mekaaninen lukeminen ei kerro älyääkö lukemaansa.

Vierailija
12/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse opena muutaman tapauksen, jossa näin on tehty. Enpä ole sellaista vielä tavannut, jolle luokallejäännistä olisi tullut opillisia "seurauksia", päinvastoin kylläkin jos on kiikun kaakun siirretty tokalle, kyllä yleensä lapsi on nauttinut siitä kun on saanut sitten kerratessaan "loistaa" kun edellisen vuoden on mennyt itku kurkussa ja häntäpäässä joka asiassa. Lapset vain kypsyvät niin tosi eri tahtiin, että vertailuja on vaikea tehdä. Yleensä jos mekaaninen lukutaito tulee hitaasti ekan aikana, se ennustaa vaikeuksia jatkossakin. tokalla täytyy lukea jo hurjan paljon ja oppia ymmärtämään ja havannoimaan luetusta, että varmaankaan haittaa tästä ei teille ole. Myös matikassa tulee aika vaativia sanallisia tehtäviä.



Jos lapsenne olisi tuossa nyt menossa ja eka olisi alkamassa ensimmäistä kertaa, olisitte varmasti onnellisia ja iloisia koulukypsästä lapsestanne ja iloitsisitte saavutuksista. Ihan yhtä lailla saatte nyt olla iloisia hänen kypsymisestään tähän pisteeseen! Eka luokan eka viikko on takana ja jatkossa lukemista tulee kyllä lisää, tarinoita ym. ja opettaja varmasti ruokkii lapsen intoa. Psykologin testit ovat varmasti ihan hyvät tehdä, taustalta saattaa silti löytyä jonkinasteista lukivaikeutta, hahmottamisen tms.



Rohkeutta tukea lastanne tässä tilanteessa käymään eka uudelleen! Ottakaa se kasvun kannalta ja antakaa lapselle rauhassa aikaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan